Marketing Automation: Dé complete gids voor beginners

Marketing-Automation-Blog

Heb jij er al eens over gehoord? Marketing Automation is het inzetten van software die jouw klanten en leads benaderen met persoonlijke berichten.

Sinds een paar jaar is het één van de meest besproken onderwerpen in de B2B-sector ten aanzien van online Marketing. Bij de juiste toepassing zorgt Marketing Automation zorgt voor de best gekwalificeerde leads! Waarom is het essentieel voor jouw bedrijf?

In deze gids willen wij je alle ins en outs geven over Marketing Automation. Als eerste zullen we je duidelijk uitleggen wat Marketing Automation precies inhoudt. Ook willen wij je graag vertellen hoe je Marketing Automation voor je eigen bedrijf kunt inzetten en op welke manier je dit het beste kunt doen.

Deze gids bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Wat is Marketing Automation?
  2. Hoe werkt Marketing Automation, wat zijn de onderdelen van Marketing Automation?
  3. Het verschil van Marketing Automation en E-mail-marketing
  4. Voor welke bedrijven is Marketing Automation geschikt? Ook MKB?
  5. Wat heb je nodig om met Marketing Automation te beginnen?
  6. Welke tools zijn er op de markt?
  7. Wat is de toekomst van Marketing Automation?

Wil jij alles weten over het gebruiken en inzetten van Marketing Automation voor jouw bedrijf? Lees dan vooral verder!

1. Wat is Marketing Automation?

Nogmaals, Marketing Automation is het inzetten van software die jouw klanten en leads benaderen met persoonlijke berichten. Deze berichten worden optimaal aangepast aan het klantprofiel dat jij zelf specificeert.

Deze specificaties worden aan de hand van verschillende factoren opgesteld. Te denken valt aan;

  • het koopbudget van een klant,
  • de koopgewoonten van een klant,
  • de interacties die een klant al heeft gemaakt met jouw bedrijf
  • de fase waarin een klant zich bevindt in het koopproces.

Door content aan te bieden die specifiek is gericht op de wensen en behoeften van een individuele klant, maakt Marketing Automation het mogelijk om een sterkere binding te creëren, wat uiteindelijk leidt tot meer winst en een hogere conversie.

Klinkt interessant, toch? Wij leggen je nu graag uit hoe Marketing Automation in de praktijk werkt en de verschillende fases om de beste leads te genereren.

2. Hoe werkt Marketing Automation; de verschillende fases van leadgeneratie

Marketing Automation is een breed begrip en het is soms onduidelijk wat het precies omvat. Om je een duidelijk beeld te geven van wat Marketing Automation inhoudt, hebben wij voor jou alle verschillende onderdelen van Marketing Automation voor jou beschreven:

  1. Lead Capturing
  2. Lead Nurturing
  3. Segmentatie en Personalisatie
  4. Lead Scoring
  5. Sales-integratie

Onderdeel 1: Lead Capturing

De eerste fase van Marketing Automation is het ontvangen van gegevens van leads. Dit wordt vaak gedaan door het aanbieden van (gratis) content die bezoekers kunnen downloaden, zoal bijvoorbeeld whitepapers, eBooks en cursussen.

Zodra bezoekers deze content willen aanschaffen, wordt er gevraagd om hun gegevens. Deze gegevens vullen zij in en op deze manier kun je deze leads verder benaderen om ze te laten binden aan jouw bedrijf!

Deze gegevens ontvang je door het inzetten van een juiste landingspagina. Als bezoekers een product willen downloaden, komen ze na het klikken terecht bij een formulier waar ze deze gegevens kunnen invullen. Een voorbeeld van zo’n landingspagina vind je hieronder.
download-securitas

Onderdeel 2: Lead Nurturing

De tweede fase omvat Lead Nurturing; het opbouwen van een band met een gebruiker. Een prospect weet wat jouw bedrijf inhoudt en wat je bedrijf aanbiedt.

Het is nu belangrijk dat een prospect jouw bedrijf ziet als dé autoriteit op het gebied van waar een prospect geïnteresseerd in is. Lukt dit? Dan zal een prospect overgaan tot aanschaf van jouw product.

Om dit te realiseren is het belangrijk dat een prospect wordt geconfronteerd met waardevolle content. Je hebt hierbij verschillende mogelijkheden. Veelgebruikte middelen zijn E-mail-Marketing en Social Media.

E-mail-Marketing wordt vaak verward met het begrip Marketing Automation, maar het is echter alleen een onderdeel van Marketing Automation. E-mail Marketing is het versturen van E-mails naar (potentiële) klanten om ze meer geïnteresseerd te maken door relevante content aan te bieden via e-mails

lead-nurturing

Hierboven zie je een voorbeeld van Lead Nurturing door middel van  E-mail-Marketing. Er wordt een e-mail gestuurd om prospects te onderwijzen. Door een lezer een vaardigheid aan te leren, zal een lezer een positieve associatie ontwikkelen ten aanzien van jouw bedrijf.

In dit geval onderwijst het bedrijf Framebridge hoe je een lijst aan de muur bevestigt, wat potentiële klanten weer een stap dichterbij kan brengen om bij Framebridge een fotolijst te bestellen.

Ook Social Media wordt steeds meer ingezet voor Lead Nurturing. Zo kun je prospects via Social Media herkennen aan een opmerking of een like die ze bij een post hebben geplaatst. Deze prospects kun je vervolgens benaderen met een andere content. Op deze manier kun je een prospect blijven voeden om een sterkere binding met jouw bedrijf te ontwikkelen.

Onderdeel 3: Segmentatie en Personalisatie

Om tot de juiste informatie informatie te komen die aan moet sluiten op de persoonlijke voorkeuren van een (potentiële) klant, is het noodzakelijk dat je segmentatie toepast.

Elke prospect of klant is uniek. Hoewel bedrijven veelal segmentatie toepassen op basis van geografische kenmerken (bijvoorbeeld woonplaats) en socio-economische kenmerken (bijvoorbeeld leeftijd of geslacht), is het belangrijk om nog een stap verder te gaan.

Deze volgende stap zet je op met de zogenaamde ‘Buyer Persona’; een profiel van een klant op basis van het verwachte gedrag dat hij/zij vertoont. Belangrijke vragen die je moest stellen om een Buyer Persona op te stellen zijn:

  • Wat zijn de unieke eigenschappen van jouw klant/prospect?
  • Wat is hun koopgedrag en motivatie?
  • Waarom willen klanten jouw producten of diensten aanschaffen?

Zodra je voor ogen hebt uit welke types je adreslijst bestaat wordt het segmenteren makkelijker en begrijpelijker.  

Ook is het belangrijk om vast te stellen in welke fase van de Sales Funnel (voor meer informatie, lees onze post over Sales Funnels: Dé Sale Funnel gids (link)) een lead zich bevindt:

  • Bovenin de Funnel; nieuwe leads,
  • Midden van de Funnel; leads die op meerdere niveau’s interesse hebben getoont in jouw bedrijf,
  • Onderin de Funnel; hoogwaardige leads die belangstelling tonen voor jouw producten of diensten.  

Hieronder zie je een voorbeeld van de verschillende fases van een lead in het aankoopproces.

funnel-marketing-automation

Maar hoe segmenteer je klanten op de juiste manier? Een Buyer Persona kan worden opgezet door middel van Lead Scoring.

Onderdeel 4: Lead Scoring

Lead Scoring houdt in dat je scores toepast om aan te geven waar een lead zich bevindt in het aankoopproces. Deze scores stel je op aan de hand van het gedrag dat een lead vertoont online ten aanzien van jouw bedrijf. Leads die veel interesse tonen in de producten/diensten van jouw bedrijf kun je benaderen met aanbiedingen die geld opleveren.

Ik ga hieronder een voorbeeld geven hoe je scores kunt toekennen aan een lead. Stel, je hebt een Online Marketing blog en je verkoopt cursussen. Je kunt dan op de volgende manier scores toekennen aan een lead:

  • Aankoop van een boek: + 20
  • Download van een gratis whitepaper: + 5
  • Monetaire waarde in het afgelopen jaar > €250: +30
  • Monetaire waarde in het afgelopen jaar < €25: -20
  • Geen aankoop in de afgelopen 6 maanden: – 15
  • Een account aangemaakt op de website: +10
  • Like op Facebook: + 5
  • Bezoek aan de homepagina: + 10
  • De nieuwsbrief geopend: + 1
  • Klik op een link: + 10
  • Share to social: + 15
  • Afmelding: -25
  • Verzonden e-mail levert een bounce op: – 30
  • Geen geopende mail in de laatste drie maanden: – 10
  • Geen klik in de laatste 6 maanden: – 15

Hierboven is slechts een voorbeeld, maar je hebt nu een idee hoe Lead Scoring in de praktijk werkt.

Om dit per klant uit te schrijven is natuurlijk veel te veel werk, maar steeds meer bedrijven gebruiken daarom software om scores automatisch toe te kennen aan de hand van karakteristieken die je zelf bepaalt, zoals in het voorbeeld hierboven.

lead-scoring-act-onHierboven zie je een voorbeeld van Lead Scoring van een lead via software van het bedrijf Act-On.

Onderdeel 5: Sales Integratie

Marketing Automation maakt het mogelijk om Sales en Marketing-activiteiten te integreren. Sterker nog, het integreren zorgt voor een maximaal winstresultaat!

Door Lead Scoring bouw je gedetailleerde klantprofielen op, op basis van aankopen, gelezen e-mails, beantwoordingen, downloads, etc. Deze data is uitermate geschikt om door te spelen aan je Sales team, zodat zij gerichte en relevante gesprekken kunnen voeren met (potentiële) klanten.

De meeste Marketing Automation platforms kunnen geïntegreerd worden met populaire Customer Relation Management (CRM) software. Deze integratie staat toe dat informatie over leads gemakkelijk over en weer kan worden gespeeld.

Marketing Automation segmenteert leads op basis van hoe bereid ze zijn om een aankoop te doen. De hoogwaardige leads kunnen door worden gespeeld aan het Sales team, die op deze manier niet hun tijd en energie besteden aan prospects die nog niet klaar zijn om geld te besteden.

Volgens onderzoek namens het bedrijf SiriusDecisions hebben bedrijven met sterke geïntegreerde Sales- en Marketingactiviteiten 24% meer omzet over een periode van drie jaar en 27% meer winst over periode van drie jaar!   

3. Het verschil van Marketing Automation en E-mail-marketing

Eerder in dit document hebben we al verklaard dat Marketing Automation en E-mail-Marketing vaak worden verward. Graag willen wij nog even duidelijk maken wat precies het verschil is om verdere verwarring te voorkomen.

Het woord E-mail-Marketing zegt het al. Het gaat enkel en alleen om het kanaal e-mail. Marketing Automation is een veel breder begrip, dat toepassing heeft op het integreren van verschillende kanalen waarbij een prospect centraal staat.

Om dit beter te illustreren kun je kijken naar onderstaande tabel, waarbij je kunt zien dat Marketing Automation verder gaat dan alleen E-mail-Marketing.

E-Mail-Marketing vs Marketing Automation

ToepassingenE-Mail-MarketingMarketing Automation
Lead CapturingJaJa
SegmentatieJaJa
Opstellen & versturen e-mailsJaJa
Geautomatiseerde acties op basis van triggers (online aciets van leads)JaJa
Rapportage & AnalyticsJaJa
Massa-e-mailJaJa
E-mail-campagnesJaJa
SEO ManagementNeeJa
Tracking online gedragNeeJa
Segmentatie op basis van online gedragNeeJa
Social Media ManagementNeeJa
Lead ScoringNeeJa
Lead NurturingNeeJa
Campagnes via meerdere kanalen NeeJa

4. Voor welke bedrijven is Marketing Automation geschikt? Ook MKB?

Een grote misvatting over Marketing Automation is dat het alleen geschikt is voor grote bedrijven. Hoewel dit 5 á 10 jaar geleden wel het geval was, is Marketing Automation nu zo betaalbaar geworden dat ook kleinere bedrijven er gebruik van kunnen maken.

Om te laten zien welke bedrijven baat hebben bij Marketing Automation, hebben we hieronder een lijst voor je uiteengezet van bedrijven uit verschillende sectoren en hoe zij Marketing Automation inzetten;

  1. Software as a Service (SaaS),
  2. Zakelijke dienstverleners,
  3. Webwinkels,
  4. Blogs & Content websites,
  5. Fysieke bedrijven.

1. Software as a Service (SaaS)

SaaS-bedrijven zijn bedrijven die als derde partij applicaties/software aanbieden over het internet.

  • Onboarding campagnes worden ingezet wanneer klanten gebruik maken van bepaalde software/applicaties. De relatie met een klant staat centraal en een goede campagne maakt een klant tot een levenslange fan (en wellicht zijn kennissen ook).       

2. Zakelijke dienstverleners

Zakelijke dienstverleners (bijvoorbeeld Online Marketing bureau) zijn bedrijven die expertise & skills willen tonen via content gedurende het beslissingsproces.

  • Door middel van waardevolle content worden leads aan het bedrijf gebonden. Deze content heeft toepassing op de oplossing die het bedrijf biedt en zorgt ervoor dat het bedrijf wordt aangezien als autoriteit. Lukt het jou als bedrijf om waardevolle content aan te bieden, dan zullen leads jouw bedrijf kiezen bij het oplossen van een probleem waar jouw bedrijf specialisatie in kan bieden.

3. Webwinkels

Webwinkels zijn winkels die online producten verkopen (bijvoorbeeld kleding of elektronica).

Webwinkels maken vaak gebruik van up-sell, cross-sell en coupon-acties. Het doel is om de uiteindelijke verkoop toe te laten nemen.

  • Up-sell betekent dat je een duurdere, verbeterde versie van een bepaald product aanbiedt (bijvoorbeeld mobiele telefoons in verschillende versies). Het kan ook zijn dat je een product aanbiedt met add-ons (bijvoorbeeld mobiele telefoon met accessoires).
  • Cross-sell is het verkopen van producten in combinatie met andere producten die samengaan met het andere product (bijvoorbeeld een jurk met schoenen).
  • Coupon-acties geven een tijdelijke actie om mensen over te halen een product aan te schaffen (bijvoorbeeld tijdelijke korting).

4. Fysieke bedrijven

Niet alleen online bedrijven, maar ook fysieke bedrijven (bijvoorbeeld tandartspraktijk) hebben veel baat bij Marketing Automation.

  • Veel van het contact van fysieke bedrijven gaat via online kanalen tegenwoordig. Denk aan het inplannen van afspraken, sturen van herinneringen of vragen voor reviews. Marketing Automation kan deze processen efficiënter laten verlopen voor een optimaal resultaat.

Wil jij weten of Marketing Automation geschikt is voor jouw bedrijf?

We hebben hier een drie-stappen-proces om te bepalen of jouw bedrijf baat heeft bij Marketing Automation:

  • Stap 1: Hoeveel Marketing-tools gebruik je momenteel?
  • Stap 2: Hoe complex is de customer journey voordat prospects klanten worden?
  • Stap 3: Hoeveel tijd, energie, geld en middelen ben je bereid te besteden om jouw Marketing Automation een succes te maken?

Stap 1: Hoeveel Marketing-tools gebruik je momenteel?

Hoe hoger het aantal Marketing tools waar je gebruik van maakt, hoe meer noodzaak er is om de verschillende tools te integreren om de reis van prospect naar klant bij te houden.

Mocht het zo zijn dat je gebruik maakt van slechts weinig Marketing tools en je hebt een effectief resultaat, dan is Marketing Automation minder geschikt voor jouw bedrijf.

Typische voorbeelden van Marketing tools zijn:

  • Het Content Management Systeem (CMS) wat je gebruikt (WordPress, Joomla, Drupal, SquareSpace, etc.)
  • De e-mail-provider die je gebruikt.
  • Het CRM platform wat je gebruikt.
  • De management tool wat je gebruikt voor Nurture campagnes.
  • De analytics tool die je gebruikt voor webverkeer, keywords, positionering, leads en sales.

Stap 2: Hoe complex is de customer journey voordat prospects klanten worden?

Als het pad van prospect naar klant erg kort en simpel is, dan is de kans groot dat Marketing Automation niet veel verschil zal uitmaken. Echter, mocht het een langer en complexer pad zijn, dan kan Marketing Automation een zeer groot verschil uitmaken in efficiëntie!

Stap 3: Hoeveel tijd, energie, geld en middelen ben je bereid te besteden om jouw Marketing Automation een succes te maken?

Marketing Automation is een proces wat tijd kost om goed uit te voeren. Het kan ongelofelijk goede resultaten  opleveren, maar dit gaat niet vanzelf. We gaan ervan uit dat je na het lezen van deze gids al een stuk vooruit geholpen bent!

5. Wat heb je nodig om met Marketing Automation te beginnen?

Wil je beginnen met Marketing Automation? Begin dan met het opzetten van deze twee elementen:

  1. Plan/strategie
  2. De juiste Marketing Automation tools

1. Plan/Strategie

Bepaal als eerste je marketingdoelstelling(en).

  • Wil je meer leads?
  • Wil je meer klanten?
  • Wil je meer omzet uit bestaande klanten?  

Ten tweede, breng jouw huidige marketing-processen in kaart.

  • Wat doe je momenteel om klanten te werven?
  • Welke content verspreid je?
  • Sluiten deze processen aan bij je doelstelling(en)?

Ten derde, op welke manier kun je deze processen optimaliseren?

  • Bepaal waar de grootste verbeteringen mogelijk zijn.
  • Bepaal waar de grootste knelpunten liggen.

Bijvoorbeeld, heb je te weinig leads?

  • Focus dan op het werven van leads.

Heb je veel leads, maar weinig klanten?

  • Focus dan op het verwarmen van leads om de lead-to-customer ratio te verbeteren.

Krijgen bestaande klanten wel genoeg aandacht?

  • Zo nee, focus dan op je bestaande klanten om ze tot meer aankopen over te laten gaan.

2. De Juiste Marketing tools

Er zijn momenteel veel verschillende tools op de markt beschikbaar. Elke tool kent zijn eigen voordelen en nadelen en elke tool heeft een verschillende prijs. Hieronder zijn de belangrijkste redenen beschreven om tot de juiste tool te komen:

  1. Aangezien het tijd, geld en middelen kost om deze tools te leren gebruiken is het niet wenselijk om steeds over te stappen naar een andere tool.
  2. Bepaal goed wat je voor ogen hebt met betrekking tot Marketing Automation en zoek de juiste tool die dit voor jou kan realiseren.
  3. Zoek de juiste tool die verschillende tools goed kan integreren.

De bovenstaande redenen klinken vanzelfsprekend, maar het kan aardig lastig zijn om tot de juiste Marketing Automation tool(s) te komen. Om deze reden willen we hier graag nog verder op ingaan.

6. Welke tools zijn er op de markt? Wat zijn de meest populaire?

Er zijn momenteel veel verschillende Marketing Automation tools op de markt. Omdat je door de bomen het bos niet meer kunt zien, geven wij hier een korte beschrijving van enkele populaire Nederlandse tools alsmede de meest bekende internationale tools.

Nederlandse Marketing Automation tools

Copernica

  • Copernica biedt gebruikers een effectieve toolset voor het beheren, creëren en versturen van gepersonaliseerde marketingcampagnes. Copernica is dé oplossing om je eigen geavanceerde marketingcampagnes op te zetten. Beheer jouw doelgroepen, maak je eigen e-mail-reeksen en webpagina’s of stel een campagne op met mobile, social of print.

Spotler

  • Spotler ontwikkelt en levert E-mail-Marketing automation software genaamd MailPlus en helpt meer dan 5.000 gebruikers in Nederland om e-mail marketing en marketing automation effectief in te zetten. Spotler levert hiervoor niet alleen software, maar biedt ook service om succesvol te starten en daarna meer rendement te halen uit de verschillende kanalen.

Hello Dialog

  • Hello Dialog is gespecialiseerd in E-mail-Marketing. Ze bieden slimme software om in weinig tijd mooie e-mails op te stellen, persoonlijke service om de E-mail-Marketing uit handen te nemen en een maximaal resultaat aan e-mails die verzonden worden naar leads.

Online Succes

  • Online succes vereenvoudigt het identificeren van leads, het automatiseert de buyer journey en geeft inzicht in de effectiviteit van alle online campagnes. Online Succes biedt web-analyse-software die je inzicht geeft in de bedrijven en personen die je website bezoeken. Online succes laat zien welke prospects jouw pagina hebben bezocht, de bronnen waarvan ze jouw pagina hebben gevonden, de tijd die ze op je pagina hebben besteedt en nog meer!

Salesfeed

  • SalesFeed onderscheidt zich door geen mails te sturen naar functionarissen (wel worden desgewenst mail-alerts gestuurd naar gebruikers van SalesFeed). Dit omdat expliciet gevraagd moet worden aan een converterende bezoeker of deze op een maillijst terecht wil komen (opt-in). Veel bezoekers zullen dat naar verwachting niet aanvinken. Het niet langer verstoppen van waardevolle content achter een formulier en via SalesFeed de herkende organisaties in kaart brengen en hierop acteren, is een strategie die leidt tot een forse toename van het aantal leads!

Internationale Marketing tools

Adobe

  • Adobe is ideaal voor zelfstandigen, fotografen, studenten en leraren, bedrijven, scholen en universiteiten. Volgens Adobe Marketing Cloud biedt het de meest complete set geïntegreerde digitale marketingoplossingen die beschikbaar zijn. Het biedt volgens Adobe wat u nodig hebt om uw marketing-content te organiseren, openen en personaliseren. Het geeft u diep inzicht in wat met uw klanten werkt en de mogelijkheid om consequent de beste ervaringen aan elke klant op elk kanaal te leveren.

Marketo

  • Volgens Marketo breng je met deze tool de juiste klanten binnen, verhoog je de omzet door de verkoop op de beste vooruitzichten te concentreren, bouw je langetermijnrelaties op met uw klanten en meet je en optimaliseer je jouw marketingprogramma’s. Marketo staat bekend als erg uitgebreide tool die daarom vooral geschikt is voor grote bedrijven met grote budgetten.

Hubspot

  • Met Hubspot zet je Lead Nurturing campagnes op de automatische piloot met e-mail-reeksen. Hubspot beweert zich te onderscheiden door de workflows op een gemakkelijke en visueel superieure manier personaliseren en aan te passen, zodat leads hun eigen pad vinden om tot aankoop over te gaan. Met Hubspot automatiseer je tientallen taken naast alleen e-mail.

Active Campaign

  • Meest aantrekkelijk voor MKB, omdat je onbeperkt aantal e-mails kunt verzenden. Met Active Campaing maak je automatisch contact met uw contacten door middel van welkomst-e-mails, verjaardags-e-mails, campagnes na online acties van leads, follow-ups van sales en meer. Active Campaign biedt talloze opties voor wat u kunt automatiseren binnen elk van uw automatiseringen. Je kunt pagina-bezoeken en zelfgemaakte evenementen volgen en je maakt gebruik van realtime gedragsanalyses. Het heeft veel mogelijkheden ten opzichte van segmentatie van je contacten en is overzichtelijk in de effectiviteit van alle automatiseringen die samenwerken.

Acton

  • Act On is ideaal voor freelancers en voor kleine tot grote bedrijven. Het is volgens gebruikers gemakkelijk om te gebruiken en maakt het mogelijk om eenvoudige, maar ook ingewikkelde e-mail-campagnes op te zetten. Vooral de customer service wordt bij Act On als zeer positief beschouwd. Act-On biedt ook templates voor landingspagina’s, formulieren en marketingprogramma’s, waarmee u heel eenvoudig aan de slag kunt.

Social Bakers

  • Social Bakers zet zijn focus op Social Media. Met Social Bakers kunnen zakelijke gebruikers belangrijke gebruikers van social media identificeren en concurrentieanalyses maken. Met behulp van benchmarks kan een bedrijf zien hoe het presenteert in vergelijking met andere marktpartijen. Er wordt onder meer gekeken naar variabelen als aantallen volgers, reacties, likes en retweets om een beeld te geven van de invloed en bereik van een merk. Wel is het een duur programma.

Zapier

  • Zapier wordt goed beoordeeld vanwege de efficiënte integratie van verschillende programma’s, waardoor waardevolle informatie niet verloren gaat. Ook is het een programma dat erg gemakkelijk is om te gebruiken. Ook is Zapier betaalbaarder dan meeste andere programma’s.  

Appsumo

  • Appsumo biedt onbeperkte e-mail-reeksen, onbeperkte templates, ongelimiteerde tracking, de mogelijkheid om 250 nieuwe e-mails per dag te verzenden en onbeperkte gepersonaliseerde templates (elke template kan zoveel worden gebruikt als je wilt).

Drip

  • Drip is ’s werelds eerste en enige e-commerce customer relationship manager, wat zij zelf ECRM noemen. De kracht van Drip is vooral de JavaScript-webtrackingcode, waarmee u een directe link kunt bouwen tussen uw WordPress-site en uw Drip-account. Het wordt aangeduid als een programma dat gemakkelijk is om te gebruiken.

7. Wat is de toekomst van Marketing Automation?

Heeft het zin om nu te investeren in Marketing Automation? Hoe verder in de toekomst, hoe belangrijker de rol die Marketing Automation gaat spelen voor bedrijven!

Het consumentengedrag wordts steeds complexer, de synergie tussen verschillende platforms wordt steeds belangrijker en het wordt steeds belangrijker dat informatie tussen verschillende programma’s op elkaar afgestemd wordt voor hogere conversie.

Consumenten verwachten meer maatwerk en gepersonaliseerde berichten. Consumenten willen niet lastiggevallen worden met algemene reclame, maar met aanbiedingen die aansluit op hun wensen en behoeftes. Marketing Automation maakt dit mogelijk!

De hoeveelheid data die je nodig hebt om leads in kaart te zetten wordt alleen maar groter en het is onmogelijk om dit handmatig bij te houden. Marketing Automation houdt deze data bij, waardoor je procesmatig zorgt voor een goede afwikkeling van al je online marketing-inspanningen!

Achterblijven is geen optie!

Verdubbel jouw B2B Marketing Resultaten

Vul jouw sales pipeline met B2B leads van hoge kwaliteit en verdubbel jouw omzet en klantenbestand

Sander

Sander

Adwords en LinkedIn Ads specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox