Veel bedrijven hebben een e-maillijst waar veel mensen zich voor hebben ingeschreven, maar deze inschrijvers kopen geen producten of diensten. De vraag is dan, wat heb je aan deze inschrijvers?
Lead Magnets bieden het antwoord. Het doel van een Lead Magnet is om leads om te zetten naar klanten. In deze gids zullen we je alles uitleggen hoe je Lead Magnets kunt inzetten om meer leads te werven en hoe je deze omtovert tot betalende klanten!
We zullen beginnen met uitleggen wat een Lead Magnet precies is. Vervolgens zullen we je uitvoerig uitleggen hoe Lead Magnets kunnen worden ingezet tijdens verschillende situaties. En tot slot een stappenplan hoe je zelf een Lead Magnet kunt opzetten!
Deze gids ziet er als volgt uit:
1. Wat is een Lead Magnet en hoe gebruik je het?
2. De 9 elementen van een effectieve Lead Magnet.
3. Waarom je altijd twee types Lead Magnet moet gebruiken
4. Lead Magnets inzetten om leads te werven.
4.1 Eenvoudige Lead Magnets
4.2 Complexere Lead Magnets
4.3 Zeer Complexe lead Magnets
5. Lead Magnets inzetten om winst te realiseren.
5.1 Lead Magnets voor Software
5.2 Lead Magnets voor Informatieproducten
5.3 Lead Magnets voor Diensten
5.4 Lead magnets voor E-commerce (fysieke producten)
6. Het stappenplan om je eigen Lead Magnet op te zetten.
1. Wat is een Lead Magnet en hoe gebruik je het?
Het woord Lead Magnet zegt het al. Het is een magneet om leads aan te trekken. Een Lead Magnet biedt iets waardevols in ruil voor de contactgegevens van een potentiële klant. In dit geval: het e-mailadres.
Een Lead Magnet bestaat in vele verschillende vormen. Het kan een whitepaper zijn, een e-book, een evenement, een cursus, etc.
Als jij als bedrijf iets kunt aanbieden wat waarde toevoegt aan jouw doelgroep, dan ben je in staat om een vertrouwensband op te bouwen.
- Jij biedt iets van waarde,
- mensen raken overtuigd van de waarde die jouw bedrijf hen biedt
- en zij zullen zich tot jouw bedrijf blijven wenden om voorzien te worden van meer waardevolle producten/diensten.
Kort gezegd is het doel van een Lead Magnet:
- Je biedt iets van waarde aan in ruil voor het e-mailadres.
- Je benadert deze leads via e-mail met relevante producten/diensten.
- Je bouwt een vertrouwensband op en transformeert leads tot hoogwaardige leads.
- Je verkoopt jouw producten/diensten aan deze hoogwaardige leads voor meer winst.
Om te zorgen dat jouw leads kunnen worden omgezet tot betalende klanten is het uitermate belangrijk dat je vasthoudt aan het volgende principe:
- Zorg dat jouw Lead Magnet in lijn is met het product of de dienst die jij verkoopt!
Om dit beter te illustreren gebruiken we het volgende voorbeeld. Stel, je verkoopt fotolijsten. Je biedt een Lead Magnet aan met ‘10 tips om een fotolijst op te hangen’. Op deze manier trek je wellicht leads aan die geïnteresseerd zijn om een fotolijst aan te schaffen, maar wellicht ook mensen die alleen geïnteresseerd zijn in klussen.
De leads die geïnteresseerd zijn in het aanschaffen van een fotolijst zijn de leads die omgezet kunnen worden tot klanten. De leads die alleen geïnteresseerd zijn in klussen zullen misschien geen baat hebben bij de aanschaf van een fotolijst.
Een Lead Magnet die meer in lijn zou staan met het product fotolijst, is bijvoorbeeld: ‘10 voorbeelden van de mooiste foto’s die je moet inlijsten!’
Door jouw Lead Magnet in lijn te stellen met jouw product of dienst zorg je ervoor dat de juiste leads in jouw e-maillijst komen te staan. Aan deze leads kun je uiteindelijk geld verdienen. Kwalitatieve leads zijn dus stukken belangrijker dan een groot aantal kwantitatieve leads!
2. De 9 elementen van een effectieve Lead Magnet
Hierboven hadden we al beschreven dat je Lead Magnet in lijn moet staan met jouw product of dienst.
In totaal zijn er 9 elementen waaraan een effectieve Lead Magnet moet voldoen:
- De Lead Magnet staat in lijn met jouw product/dienst.
- Jij biedt waarde als bedrijf door een oplossing aan te bieden.
- Jouw oplossing is concreet en specifiek beschreven.
- Je focust je op 1 probleem.
- Je geeft duidelijk weer wat het resultaat is van jouw oplossing.
- Je levert een snel resultaat.
- Wees kort en krachtig.
- Je biedt toegevoegde waarde als bedrijf.
- Je zorgt voor een professionele uitstraling (qua boodschap en design).
Hieronder geven we je een voorbeeld van een Lead Magnet:
Bron: Securitas.nl
Hierboven zie je een voorbeeld van een Lead Magnet. Als we deze Lead Magnet toetsen aan de hand van de 9 elementen van een effectieve Lead Magnet komen we op de volgende beoordeling:
- De Lead Magnet staat in lijn met het product die het bedrijf verkoopt: beveiligingscamera’s en cameratoezicht als dienstverlening.
- De oplossing die geboden wordt is die van ‘Beveiliging op afstand’.
- De oplossing wordt aangeboden in de vorm van 3 punten:
- De risico’s zijn van het zelf uitkijken van camerabeelden.
- Hoe u met professionele alarmverificatie schade kunt voorkomen.
- Wat de voordelen zijn van cameratoezicht als dienstverlening.
- Het probleem is duidelijk: de behoefte om je als bedrijf op afstand te beveiligen.
- Het resultaat staat duidelijk vermeld (zie punt 3).
- Er wordt vermeldt: ‘na het lezen van deze whitepaper’.
- Het resultaat is redelijk kort vermeld in drie zinnen.
- Om mensen te informeren van het nut van beveiligingscamera’s en de bijbehorende dienst van cameratoezicht als dienstverlening biedt het bedrijf toegevoegde waarde voor mensen die hier meer over willen weten.
- Het design ziet er strak uit, herkenbaar door de bedrijfskleuren en een professionele afbeelding.
3. Waarom je altijd twee types Lead Magnet gebruikt.
Er zijn in twee types Lead Magnets die je kunt inzetten:
- Lead Magnets om leads te werven.
- Lead Magnets om leads om te zetten naar klanten.
De eerste type wordt gebruikt om leads te verzamelen. Als je de gegevens van een lead ontvangt in ruil voor het aanbieden van een relevant(e) product of dienst heb je te maken met iemand die geïnteresseerd is in een bepaalde oplossing.
De tweede type Lead Magnet wordt gebruikt om deze leads sterker te binden aan het bedrijf. Zij zijn al geïnteresseerd en nu is het zaak om ze te overtuigen dat ze baat hebben bij aanschaf van het product/de dienst die jij als bedrijf levert.
Beide types zijn onmisbaar. Je moet eerst leads verzamelen om de gegevens te krijgen. Deze leads hebben een bepaalde interesse en jij helpt ze om deze interesse verder te ontwikkelen.
Vervolgens bied jij de oplossing die ze nodig hebben. Leads zijn overtuigd van de toegevoegde waarde die jouw bedrijf biedt en zullen overgaan tot aankoop.
4. Type 1: Lead Magnets inzetten om leads te werven.
Als je Lead Magnets wilt inzetten om leads te werven zijn er twee overwegingen die je moet maken:
- Hoeveel moeite kost het voor de gebruiker om gebruik te maken van de Lead Magnet?
- Waar in het koopbeslissingsproces zit de lead? Hoe koopbereid is de lead?
Op basis van deze overwegingen zijn er drie categorieën Lead Magnets voor het werven van leads:
- Eenvoudige Lead Magnets (levert goede leads op).
- Complexere Lead Magnets (kost meer tijd en moeite voor de gebruiker, maar levert betere leads op).
- Zeer complexe Lead Magnets (kost veel tijd en moeite voor de gebruiker, maar levert zeer hoogwaardige leads op).
4.1 Eenvoudige Lead Magnets
Eenvoudige Lead Magnets zijn gericht op het bekendmaken van een bedrijf. Je richt je met deze Lead Magnets op bezoekers die nog niet bekend zijn geraakt met jouw bedrijf en dat je een goede introductie maakt. Eenvoudige Lead Magnets maken dit mogelijk!
We kunnen eenvoudige Lead Magnets onderverdelen in 13 verschillende Lead Magnets:
- Checklist
- Toolkit (relevante links)
- Cheat Sheet
- Nieuwsbrief
- Swipe File
- Scripts
- Templates
- Audio-versie
- Giveaways
- Exclusieve deals
- Interviews
- Gratis chat-support
4.1.1 Checklist
Een Checklist is een uitermate handige Lead Magnet om snel en makkelijk leads te verzamelen. Een checklist is makkelijk op te zetten en bezoekers zijn altijd op zoek naar actie-gerichtemiddelen om hun bedrijfsactiviteiten te verbeteren.
Hieronder zie je een goed voorbeeld van het bedrijf Backlinko. Het gaat hier om een blogpost over Google rankings, en de Lead Magnet is dus gerelateerd aan het onderwerp van de blog!
4.1.2 Toolkit (relevante links)
Een Toolkit is een collectie van bruikbare documenten die samengevoegd zijn in één document. Bezoekers kunnen zo in één keer toegang krijgen tot meerdere documenten, bijvoorbeeld templates, checklists, worksheets, etc.
Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n toolkit van het bedrijf The Campaign Workshop. Het gaat hier om een Toolkit om politici te helpen met hun politieke strategie en bieden een combinatie aan van verschillende waardevolle documenten.
4.1.3 Cheat Sheets
Een Cheat Sheet is te vergelijken met een checklist, maar het verschil zit erin dat een cheat sheet resultaten belooft met weinig tot geen inspanning. Het kan dus worden omschreven als een checklist met een cheat-factor. Veel bezoekers zijn op zoek naar snelle en moeiteloze oplossingen en een Cheat Sheet belooft juist dat!
Hieronder zie je een voorbeeld van het bedrijf Ladyboss.com. Het gaat hierbij om een Cheat Sheet die te maken heeft met diëten. Deze Cheat Sheet laat bezoekers zien hoe je om moet gaan met zogenaamde “cravings”, oftwel het hunkeren naar lekkere hapjes.
4.1.4 Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief is een combinatie van artikelen of verhalen die jij als bedrijf dagelijks, wekelijks of maandelijks verstuurd naar bezoekers. Deze content kun jij zelf als bedrijf opleveren, maar het is ook mogelijk om content te verzamelen van andere bedrijven.
Op deze manier ontvangen bezoekers veel informatie over een bepaald onderwerp in hun inbox, zonder dat ze hiervoor apart naar op zoek hoeven gaan.
De website Further.net laat zien hoe je een effectieve nieuwsbrief kunt aanbieden.
4.1.5 Swipe File
Een Swipe File is een collectie van advertenties en verkoopbrieven die reeds getest en bewezen zijn op de effectiviteit ervan. Ze worden veelal gebruikt door marketeers en copywriters om aan hun eigen ideeën vorm te geven. Denk hierbij aan headlines van artikelen, (online) advertenties of complete webpagina’s.
Zie hieronder een uitstekend voorbeeld van het bedrijf Digitalmarketer.
4.1.6 Scripts
Een Script is een uitgeschreven verkoopgesprek. Deze worden veelal gebruikt voor telefonische of real-life verkoopgesprekken. Op deze manier kunnen verkopers inspiratie opdoen om verkoopgesprekken te kunnen voeren en voorbereid te zijn op de reacties van potentiële klanten tijdens een verkoopgesprek.
Een ervaren verkoper kan zo’n Script in enkele uren opzetten en is daarom een snelle en makkelijke manier van een Lead Magnet!
4.1.7 Templates
Templates bevatten een bepaalde structuur die gebruikt kunnen worden voor een bepaald onderwerp. Een gebruiker kan de structuur van zo’n template letterlijk kopiëren en aanvullen met zijn/haar eigen informatie. Vervolgens is het klaar om gepubliceerd te worden!
4.1.8 Blogpost als PDF
Mocht je een post publiceren die redelijk lang is, dan kan het zeer waardevol zijn om deze te publiceren als PDF-document. Het kost minder dan 30 minuten van je tijd en op deze manier schrik je bezoekers niet af en kunnen zij een bepaalde post opslaan om later terug te lezen.
- Een andere waardevolle manier om lange posts aantrekkelijker te maken is om de informatie in de post samen te vatten in een Checklist (zie 4.1.1).
Een makkelijke manier om je blogpost om te zetten naar een PDF-bestand is via Printfriendly.com. Daarnaast kun je je PDF ook nog verkleinen met SmallPDF. Plus het is helemaal gratis!
4.1.9 Blogpost Audio-versie
De populariteit van gesproken boeken en podcasts illustreren dat er een grote behoefte is aan informatie via audio. Steeds meer mensen maken gebruik van audio, aangezien dit het mogelijk maakt om tijdens andere activiteiten (autorijden, fietsen, tijdens werk, etc.) informatie op te nemen.
Als je waardevolle informatie verschaft aan bezoekers via bijvoorbeeld een blog, overweeg dan om deze om te zetten in een MP3-bestand die bezoekers kunnen downloaden. Deze kun je dan versturen naar bezoekers als zich inschrijven en gebruik willen maken van deze MP3-bestanden.
Hieronder zie je een voorbeeld van Social Media Examiner.
4.1.10 Giveaways
Heb je er geen behoefte aan om extra content te moeten produceren? Verleid je bezoekers dan met een gratis Giveaway! Een Giveaway is niks anders dan een prijs die bezoekers kunnen winnen als ze zich inschrijven voor jouw inschrijflijst. Vervolgens kun je dan (willekeurig) een winnaar uitkiezen die deze prijs ontvangt.
Deze prijs is meestal gerelateerd aan wat jij als bedrijf aanbiedt. Dit kan zijn: software, een bepaalde tool of ander product. Alles wat je hoeft te doen is het aanbieden van een aantrekkelijk product als prijs en het opzetten van een Giveaway-pagina. Je kunt deze prijs ook aanbieden via een partnerbedrijf, die bereid is om een prijs te verschaffen in ruil voor de publiciteit die het bedrijf ontvangt door het aanbieden van haar product!
4.1.11 Exclusieve deals
Als je een bedrijf bent die werkzaam is in eCommerce, dan is het erg waardevol om een exclusieve deal aan te bieden om jouw inschrijflijst te vergroten! Denk hierbij aan een (tijdelijke) korting voor bezoekers die zich inschrijven.
Hieronder zie je een voorbeeld van Ann Taylor ter inspiratie!
4.1.12 Interview
Een andere vorm van een eenvoudige Lead Magnet is een volledig transcript van een interview. Hierbij valt te denken aan een interview met een bekendheid of een expert op een bepaald (vak)gebied.
Zie hieronder een voorbeeld van een interview in de vorm van een Lead Magnet van het bedrijf Foundr.
4.1.13 Gratis Chat-support
Door het toevoegen van een chat-functie op jouw website, kun je veel e-mailadressen verzamelen. Dit door mensen te vragen om hun e-mailadres, zodra jouw chat-functie is uitgeschakeld.
Zie hiervoor het voorbeeld van het bedrijf Wicked Reports hieronder. Dit bedrijf maakt gebruik van het programma Intercom, welke deze functie heeft ingebouwd. Maar ook bij veel andere chatprogramma’s is het mogelijk om automatisch om het e-mailadres te vragen als de chat-functie tijdelijk is uitgeschakeld, om later antwoord te geven.
4.2 Complexere Lead Magnets
De volgende Lead Magnets kosten meer tijd en expertise om op te zetten, maar leveren ook betere leads op. Waarom? De reden dat bezoekers bereid zijn meer tijd te besteden houdt in dat deze bezoekers daarom ook sneller geneigd zijn om over te gaan tot aankoop van een product. Deze complexere Lead Magnets zijn dus bedoeld voor bezoekers die zich dieper in de Sales Funnel bevinden.
Als bedrijf doe je er goed aan om Lead Magnets te ontwikkelen voor elke fase in de Funnel. De eenvoudige Lead Magnets zijn uitermate geschikt voor bezoekers die nieuw zijn met jouw bedrijf en complexere Lead Magnets zijn uitermate geschikt voor bezoekers die bekend zijn met jouw bedrijf en al een zekere interesse hebben getoond voor wat jij als bedrijf ze aanbiedt.
We kunnen deze complexere Lead Magnets onderverdelen in 6 verschillende versies:
- Gratis Ebook/Gids
- Gratis Rapport
- How To-video
- Case Study
- Quiz/Test
- Productcatalogus
4.2.1 Gratis Ebook/Gids
Een E-boek gaat diep in op een bepaald onderwerp (meestal 20 – 40 pagina’s). Het kost bezoekers dus aardig wat tijd om er gebruik van te maken, maar als het onderwerp aansluit op de kernbehoefte van een bezoeker, dan is deze zeker bereid om het te lezen! Het is dus erg belangrijk dat jouw Ebook of gids aansluit op het einddoel van een bezoeker.
Een goed voorbeeld zie je hieronder van Eben Pagan. Hij verkoopt producten ten aanzien van het opzetten van een online bedrijf. Mocht jij een online bedrijf willen opzetten, dan is dit een complex en tijdrovend proces. Een Ebook zou hier goed op aansluiten en een Checklist zou bijvoorbeeld te beknopt zijn.
4.2.2 Gratis Rapport
Een gratis rapport kan een uitstekende Lead Magnet zijn voor elk bedrijf dat zich focust op onderzoek en statistiek. Denk hierbij aan de gezondheidzorg, banken, Online Marketing en andere sectoren.
Hieronder zie je een uitstekend voorbeeld van het bedrijf CapGemini. De bankierswereld is erg afhankelijk van financiële trends en statistieken. Dit rapport zou dan ook erg aanslaan bij bezoekers die werkzaam zijn in de bankierswereld en zoveel mogelijk voorop willen staan door zich te verdiepen in diepgaand onderzoek.
4.2.3 How To-Video
Een How To-video is een uitstekende Lead Magnet voor iedereen die zich wil verdiepen in hoe bepaalde Software of een Tool precies werkt. In een video zie je direct hoe het programma eruit ziet en hoe je bepaalde processen kunt uitvoeren.
Het klinkt misschien ingewikkeld om een video op te zetten, maar dit is niet het geval! Je kunt dit eenvoudig doen door een outline te maken, je scherm op te nemen met een programma als Camtasia of Snagit, en tegelijkertijd je stem op te nemen met bijvoorbeeld je iPhone koptelefoon als microfoon.
Hieronder zie je een voorbeeld van een How To-video van Facebook, die uitlegt hoe je de Tool van Facebook Pixel Implementation moet gebruiken.
4.2.4 Case Study
Een Case Study als Lead Magnet illustreert het proces en het resultaat van een klant die gebruik heeft gemaakt van jouw bedrijf. Een potentiële klant zou willen weten welk resultaat hij kan behalen als hij/zij gebruik maakt van jouw product. Een Case Study laat dit zien en kan de beslissende factor zijn om over te gaan tot aankoop!
Deze Lead Magnet is wel wat ingewikkelder om op te zetten, aangezien je deze samen met een klant moet samenstellen. Hoe meer autoriteit een bepaalde klant heeft, hoe meer een Case Study zal aanspreken bij potentiële klanten!
Hieronder zie je een voorbeeld van het bedrijf Jive Software. Het bedrijf GoDaddy heeft een Case Study ontworpen hoe zij gebruik hebben gemaakt van Jive Software. Jive Software biedt deze Case Study vervolgens aan als Lead Magnet.
4.2.5 Quiz/Test
Een Quiz of Test als Lead Magnet is steeds populairder geworden de laatste jaren en wordt veelal gebruikt via Social Media. Een bezoeker krijgt een aantal vragen gesteld en aan de hand van de antwoorden krijgt hij/zij dan een gepersonaliseerd resultaat. Een quiz of test is redelijk eenvoudig op te stellen met Tools, bijvoorbeeld LeadQuizzes.
Meestal gaat een quiz om iets humoristisch en bezoekers zullen het resultaat dan willen delen met hun vrienden. Hieronder zie je een voorbeeld van een test van World Wildlife.
Een quiz kan potentiële klanten ook verder overtuigen om een bepaald product aan te schaffen. Hieronder zie je een voorbeeld van een test van SurvivalLife.com. De test laat zien in welke mate jij een “survivalist” (overlever) bent.
Mocht je hoog scoren op de test, dan ben je vast meer bereid om een uitdagende activiteit te ondernemen en spullen aan te schaffen die dit mogelijk maken!
4.2.6 Productcatalogus
Verkoop jij fysieke producten? Dan is een productcatalogus een uitstekende manier om gegevens te verzamelen. Je kunt je eigen catalogus samenstellen, maar als je producten doorverkoopt van ander bedrijf kun je wellicht hun catalogus gebruiken.
Hieronder zie je een catalogus van het bedrijf Cabela’s, welke producten verkoopt ten aanzien van kamperen en het buitenleven.
4.3 Zeer Complexe Lead Magnets
De laatste categorie van Lead Magnets zijn de zeer complexe Lead Magnets. Deze kosten veel tijd om op te zetten, vereisen meer technische vaardigheden, maar leveren ook de best gekwalificeerde leads op!
Deze derde categorie kunnen we onderverdelen in 7 verschillende versies:
- Challenge
- Gratis email-cursus
- Gratis Software
- Gratis Grader Tool
- Gratis Calculator
- Online summit
- Gratis Boek
4.3.1 Challenge
Challenges zijn één van de beste manieren om gekwalificeerde leads te verzamelen. Ze zijn wel tijdrovend om op te zetten, maar erg effectief omdat gebruikers die de uitdaging aangaan elkaar stimuleren om ermee door te gaan.
Een Challenge heeft meestal een duur van 7 – 30 dagen, waarbij een bepaald resultaat wordt nagestreefd. Deze tijdslimiet heeft een positief effect op de informatiebehoefte van een gebruiker, aangezien iemand in deze tijdsbestek zoveel mogelijk informatie wil opnemen om de Challenge te volbrengen.
Een goed voorbeeld hiervan staat hieronder van Betty Rocker. Het gaat hierbij om een Challenge om 30 dagen lang bepaalde oefeningen te doen om gewicht te verliezen. Gebruikers die deze Challenge aangaan zullen sterk geneigd zijn om na de Challenge door te gaan met afvallen en tot aankoop overgaan van andere producten van Betty Rocker!
4.3.2 Gratis Email-cursus
Een gratis email-cursus is een uitstekend middel om leads over te laten gaan tot aankoop van een betaalde cursus. Ze maken kennis met een bepaald onderwerp, steken tijd in om ergens meer over te leren en zullen daarom deze kennis willen voortzetten om nog meer te weten.
Daarnaast is het ook erg geschikt voor bedrijven die bepaalde software of tools verkopen, om mensen de waarde te laten inzien die de software ze kan bieden (denk hierbij aan CRM of Automation Software). Door gebruik te maken van een gratis cursus zullen ze dan sneller overgaan tot aankoop!
Een goed voorbeeld van een gratis cursus staat hieronder. Brennan Dunn biedt een gratis email-cursus aan voor freelancers om te zorgen dat ze hun loon kunnen verhogen.
4.3.3 Gratis Software
Gratis software kan een geweldige Lead Magnet zijn om leads om te zetten naar betalende klanten! Door een gelimiteerde versie gratis aan te bieden kunnen potentiële klanten kennismaken met software en de waarde inzien van het product. Vervolgens zullen ze sneller geneigd zijn om het aan te schaffen!
Het is daarom belangrijk dat je goed nadenkt welke opties je gratis aanbiedt en welke opties je buiten beschouwing laat om klanten te overtuigen om over te gaan tot de aankoop van het gehele product.
In het voorbeeld hieronder zie je hoe het bedrijf SumoMe dit heeft aangepakt.
4.3.4 Gratis Grader Tool
Een Grader Tool is een tool die jouw input analyseert en aan de hand van deze resultaten advies geeft hoe je jouw processen kunt verbeteren.
Een goed voorbeeld hiervan is Google Adwords Creater van het bedrijf Wordstream. Deze tool wordt ingezet om het gebruik van Adwords te analyseren en beoordelen. Betaal je teveel geld? Kun je je conversie vergroten? Als je Wordstreams koppelt aan je Adwords account krijg je binnen enkele minuten een compleet rapport toegestuurd die jouw resultaten analyseert.
4.3.5 Gratis Calculator
Een calculator is vergelijkbaar met een Grader Tool, maar is meer gefocust op een resultaat in de vorm van harde cijfers. Maar net als een Grader Tool laat een calculator zien of er een probleem is dat een oplossing nodig heeft.
Een calculator kan zowel in de B2B worden gebruikt, als in de de B2C-markt. Zie hieronder een goed voorbeeld van het bedrijf Achievon, die een calculator aanbiedt om te berekenen hoeveel het kost om je eigen App te bouwen. Zodra een bezoeker gebruik wilt maken van de calculator, dient de bezoeker zijn/haar gegevens in te vullen.
4.3.6 Online Summit
Een online summit is een event waarbij experts van een bepaald (vaks)gebied spreken over strategieën en tactieken om mensen vooruit te helpen. In plaats van een fysieke ruimte waar honderden mensen bijeenkomen, wordt dit event opgenomen en uitgezonden wanneer bezoekers deze aanklikken.
Deze events kunnen betaald worden aangeboden of gratis. Het kan bijvoorbeeld gratis worden uitgezonden voor een bepaalde duur (7 dagen) en daarna tegen een betaling. Bezoekers die deze online summits bekijken hoeven niet te reizen en kunnen het zien vanaf hun computer. Dit staat garant voor leergierige leads met een grote interesse voor een bepaald onderwerp!
Als je een online summit wilt opzetten, is het belangrijk dat je kiest voor een onderwerp wat in lijn staat met de product of dienst die je verkoopt. Het is gebruikelijk dat je 20-40 experts laat spreken over een onderwerp en dan de video’s vrijgeeft verspreid over een aantal dagen. Als je deze video’s vrijgeeft voor ongeveer 100 -200 euro per summit, kun je de winst verdelen met je sprekers. Op deze manier maken de sprekers publiciteit en verdienen ze ook nog aan de winst die gemaakt wordt. Een win-win situatie!
Zie hieronder een voorbeeld van Chandler Bolt. Er wordt een online summit aangeboden voor schrijvers die hun eigen boek willen publiceren.
4.3.7 Gratis Boek
Een gratis boek weggeven werkt uitermate effectief als je meerdere producten/diensten kunt aanbieden die in lijn staan met het onderwerp van een boek! Nu denk je misschien; “Waarom zou ik mijn boek gratis weggeven?” Het antwoord hierop is simpel:
- Je biedt het boek gratis aan, maar laat gebruikers de verzendkosten betalen.
- Hierdoor ontvang je de creditcardgegevens en kun je ze later makkelijk andere producten laten aanbieden.
- Je vraagt ze ook om andere gegevens te verschaffen.
Op deze manier heb je de leads al omgetovert tot betalende klanten. Ze hebben nu geld betaald voor jouw product en de stap om meer aankopen te doen is nu een stuk kleiner en makkelijker. De creditcardgegevens kunnen nu makkelijk worden hergebruikt, waardoor mensen sneller geneigd zijn om verdere aankopen te doen.
Deze tactiek zorgt ervoor dat mensen sneller op je advertentie klikken, aangezien je iets gratis aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat de kosten van advertenties per lead omlaag gaan. Deze versie van een Lead Magnet hoef je niet alleen te gebruiken voor boeken, maar maakt het eigenlijk mogelijk voor elk fysiek product!
Zie hieronder een voorbeeld van Russel Brunson, die een gratis boek aanbiedt om meer leads te verzamelen.
5. Type 2: Lead Magnets voor Verkoop
Alle Lead Magnets die hierboven zijn beschreven, zijn bedoeld om de gegevens te verzamelen voor je email-inschrijflijst. Hieronder gaan we echter voorbeelden geven van lead magnets die de daadwerkelijke aankoop realiseren van leads. Het gaat dus om de leads die zich helemaal onderaan de trechter van de Sales Funnel begeven.
Deze Lead Magnets kunnen worden onderverdeeld in 4 types Lead Magnets:
- Lead Magnets voor software
- Lead Magnets voor informatieproducten (kranten, cursussen, boeken, etc.)
- Lead Magnets voor diensten.
- Lead Magnets voor E-commerce (fysieke producten).
5.1 Lead Magnets voor Software
Als je software verkoopt als bedrijf, dan ze deze Lead Magnets ideaal om verkoop te realiseren van jouw product. De volgende factoren zijn erg belangrijk om te bepalen welke Lead Magnet jij inzet voor jouw bedrijf:
- De mate van kennis die aanwezig is bij gebruikers (hoe minder kennis, hoe meer je ze zult moeten uitleggen over de voordelen van jouw product).
- Het gebruiksgemak van jouw software (hoe makkelijker, hoe minder je zult hoeven uitleggen over het gebruik).
- De hoogte van de prijs (hoe hoger, hoe meer je persoonlijk contact zult moeten leggen om een binding te creëren met je klant).
We kunnen Lead Magnets voor software onderverdelen in 4 verschillende versies:
- Proefversie
- Webinar
- Demo
- Gratis Offerte
5.1.1 Gratis Proefversie (free trial)
Een proefversie is uitermate geschikt als een gebruiker door het gebruiken van de proefversie kan inzien wat de software voor oplossingen biedt voor zijn/haar probleem.
In het voorbeeld hieronder zie je een proefversie van Email Automation Software van het bedrijf ActiveCampaign.
5.1.2 Webinar
Een webinar is een online training/presentatie die live wordt uitgezonden en bijgewoond via internet over een bepaald onderwerp. Webinars bouwen vertrouwen bij potentiële klanten en leveren een hoge conversie vanwege het aspect dat het live wordt uitgezonden en daardoor gelimiteerd beschikbaar is.
Het voordeel van een webinar is dat het door veel mensen tegelijk kan worden bijgewoond. Op deze manier kunnen volgers bekend raken met het product en leren hoe ze het moeten gebruiken.
Hieronder zie je een goed voorbeeld van het bedrijf Teachable. Ze bieden een gratis wekelijks webinar aan hoe je je eigen online school kunt opzetten.
5.1.3 Demo
Als je software aanbiedt met een hoge prijs of software waarbij het noodzakelijk is dat je deze moet aanpassen aan je persoonlijke wensen/behoeftes, dan is een demo van je product de aangewezen Lead Magnet.
Hieronder zie je een voorbeeld van Marketing Software van het bedrijf Hubspot. Het gaat om een product van $800 per maand en het is een vrij ingewikkeld product. Een gratis demo is hier dan ook ideaal!
5.1.4 Gratis Offerte
Net zoals het voorbeeld hiervoor, is een gratis offerte een ideale Lead Magnet voor dure en ingewikkelde software. Mensen die de prijs willen weten van een bepaald product, overwegen serieus om het product aan te schaffen. Er is dus een grote kans dat ze jouw prijs willen vergeleken om hun uiteindelijke keus te maken. Een offerte kan dus niet ontbreken!
Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n offerte van het bedrijf Hubspot.
5.2 Lead Magnets voor Informatieproducten
Verkoop jij als bedrijf cursussen of andere informatieproducten? Dan gaat het erom dat je potentiële klanten onderwijst. Het is dan belangrijk dat jij leads overtuigt dat jij ze de informatie kunt bijbrengen die ze nodig hebben. De volgende Lead Magnets zorgen ervoor dat jij ze jouw product of dienst aanschaffen:
- Webinar
- Proefversie
- Wachtlijst
5.2.1 Webinar
Net zoals bij de verkoop van software is een webinar ook een uitstekend middel bij informatieproducten. Het trekt de meest leergierige mensen aan en bouwt een vertrouwensrelatie op met potentiële klanten.
Zie hieronder een voorbeeld van Neil Patel die een webinar aanbiedt om meer bezoekers te genereren.
5.2.2 Gratis proefversie
Ook bij informatieproducten is een gratis proefversie een uitstekende Lead Magnet om verkoop te realiseren. Het werkt vooral bij bedrijven die een lidmaatschap hanteren voor veel verschillende informatieproducten.
Hieronder zie je een voorbeeld van LinkedIn Learning. Met meer dan 9000 cursussen die ze aanbieden doen ze er goed aan om mensen kennis te laten maken met een proefversie. Op deze manier bouw je een binding met potentiële klanten, die na het bestuderen van de gratis cursus geneigd zijn om meer te leren!
5.2.3 Wachtlijst
Een wachtlijst opzetten is een zeer effectieve Lead Magnet om verkoop te realiseren, aangezien deze potentiële klanten doen overhalen om het product aan te schaffen om er als eerste gebruik van kunnen maken.
Het gaat hier om producten die een grote aanzien hebben en erg populair zijn. Het gaat hier veelal om dure producten met een hoog niche-gehalte. Een wachtlijst onderscheid slechts geïnteresseerde leads van leads die bekend zijn met het product of dienst en er exclusief gebruik van willen maken.
Hieronder zie je hier een voorbeeld van. Het gaat om een “High Performance Academy Masters Course” van beroemde marketeer Brendon Burchard.
5.3 Lead Magnets voor diensten
Ben jij een bureau of freelancer die zijn/haar diensten aanbiedt? Het is dan noodzaak dat jij laat zien dat jij beter, goedkoper en sneller bent dan jouw concurrentie. De volgende Lead Magnets doen juist dat:
- Gratis Consultatie
- Gratis Assessment
- Gratis Offerte
5.3.1 Gratis Consultatie
Met een gratis consultatie bied je gratis advies aan potentiële klanten. Je kunt dan alle vragen beantwoorden die mensen hebben en het is daarom belangrijk dat je erg veel expertise hebt op het gebied van jouw dienst.
Het is tevens belangrijk dat je het vrijblijvend aanbiedt en er geen Sales pitch van maakt. Je wilt je leads overtuigen, maar niet afschrikken. Zie hieronder een voorbeeld van het bedrijf SingleGrain.
5.3.2 Gratis Assessment
Een assessment verschilt zich van een consultatie in dat jij in kaart brengt welke problemen een potentiële klant heeft en dat je aangeeft hoe jij deze voor hem/haar kunt oplossen. Je brengt dus iets aan het licht waar iemand nog niet op de hoogte van is.
Hieronder zie je een voorbeeld van White Shark Media ten aanzien van Adwords.
5.3.3 Gratis Offerte
Gratis offertes zijn belangrijk voor alle bedrijven die diensten aanbieden. Je ontvangt hiermee de leads die sterk overwegen om jouw dienst aan te schaffen. Hieronder zie je een voorbeeld van Liberty Mutual, een verzekeringsbedrijf.
5.4 Lead Magnets voor E-commerce (fysieke producten)
Verkoop jij fysieke producten online? De volgende Lead Magnets zijn bedoeld voor mensen die op het punt staan om jouw product aan te schaffen:
- Coupon-kortingscode
- Gratis Verzending
- Opslaan van Winkelmand
5.4.1 Coupon-kortingscode
Om bezoekers te overtuigen om een aankoop te doen kun je ze een gepersonaliseerde kortingscode toesturen. Aan de hand van de pagina’s die ze hebben bezocht en de artikelen die ze hebben bekeken, kun je ze nog even het extra zetje geven om een bepaald product aan te schaffen.
Je kunt hiervoor software gebruiken die het gedrag van bezoekers analyseert om zo een korting toe te sturen die aansluit op de wensen van een bezoeker. Een voorbeeld van deze software is Klaviyo.
Hieronder zie je een voorbeeld van het bedrijf Boom!. Deze verkoopt cosmetica-producten en bieden potentiële klanten een korting aan bij hun eerste aankoop (tevens in ruil voor hun email-adres).
5.4.2 Gratis Verzending
Gratis verzending is een zeer effectieve manier om email-adressen te verzamelen, maar ook om aankopen te realiseren, aangezien verzendkosten de grootste reden zijn om geen aankoop te doen voor bezoekers.
Deze Lead Magnet is dus bedoeld voor bedrijven die wel verzendkosten hanteren, maar deze gratis aanbieden in ruil voor de gegevens van klanten.
Hieronder zie je hier een voorbeeld van het bedrijf Me + Em.
5.4.3 Opslaan van Winkelmand
Zodra bezoekers spullen willen aankopen, zullen zij deze toevoegen aan hun winkelmand. Het kan zijn dat ze nog niet volledig klaar zijn om hun aankopen te realiseren en het is daarom erg belangrijk dat je ze de optie geeft om hier later op terug te komen.
Het is daarom erg effectief om ze deze optie te geven in de vorm van een Lead Magnet. In ruil voor hun gegevens kun je ze dan een e-mail toesturen met de items die ze hebben aangeklikt in hun winkelmand.
6. Het stappenplan om je eigen Lead Magnet op te zetten.
Tot slot geven we je nog een beknopte stappenplan om je eigen Lead Magnet op te zetten. Je weet nu waar een Lead Magnet aan moet voldoen en we hebben je talloze voorbeelden gegeven van Lead Magnets voor jouw eigen bedrijf(ssector).
Met de volgende stappenplan kun jij nu vormgeven aan je eigen persoonlijke Lead Magnet om de gegevens van leads te verzamelen en deze tevens om te zetten naar betalende klanten!
Stap 1: Creëer je Lead Magnet
a) Bepaal de titel van je Lead Magnet.
b) Beschrijf de oplossing die jouw Lead Magnet biedt aan lezers.
c) Bepaal je soort Lead Magnet (rapport, toolkit, quiz, etc.)
d) Houd je aan de 9 elementen van een succesvolle Lead Magnet
Stap 2: Creëer je webpagina
a) Maak een opt-in-pagina om e-mailadressen te kunnen verzamelen.
b) Maak een bedankpagina om downloads te registreren.
c) Creëer je downloadpagina (dit is de pagina waar je je Lead Magnet host. Je kunt mensen de link naar deze pagina sturen).
d) Maak een verkooppagina aan (als je iets te verkopen hebt).
Stap 3: Stel je analyses in
a) Volg het aantal conversies aan de hand van je doelstellingen in Google Analytics.
- Raadpleeg het Google Analytics-helpcentrum om meer te leren over welke doelstellingen je moet gebruiken.
b) Volg het aantal conversies van de Lead Pages.
- Als je Lead Pages gebruikt, bestudeer dan hoe het bijhouden van conversies werkt.
Stap 4: Promoot je Lead Magnet
a) Promoot de Lead Magnet via je website.
- Maak een opt-in pop-up om e-mailadressen te verzamelen.
- Maak een blogpost-banner onder je berichten om e-mailadressen te verzamelen.
- Stel uw e-mailautomatisering in om de Lead Magnet af te leveren.
b) Promoot je Lead Magnet via je e-maillijst.
- Vraag de inschrijvers van je e-maillijst om de hoofdmagneet te delen met vrienden in ruil voor interessante aanbiedingen.
c) Promoot je Lead Magnet via Social Media.
- Deel de Lead Magnet met je volgers.
- Voer Facebook-advertenties uit (en retarget mensen die uw lead-magneet niet de eerste keer hebben gedownload met een advertentie over uw leadmagneet).
Tools:
- Overweeg Leadpages of OptinMonster om uw pop-ups te maken.
- Overweeg Drip of ActiveCampaign als uw e-mailserviceprovider.