Overstappen naar iets nieuws is altijd spannend. Dat geldt ook voor overstappen naar ActiveCampaign marketing automation software. Voordat je overstapt, moet je bij jezelf nagaan: Gaat dit werken op de lange termijn? Past deze marketing automation software goed bij mijn bedrijf?
Om ervoor te zorgen dat jij zo gemakkelijk, snel en veilig mogelijk kan overstappen naar de software van ActiveCampaign, vertellen wij je in deze blog hoe jij dat moet doen en waar je op moet letten.
Waar dien je rekening mee te houden?
Het zou zonde zijn van je tijd en geld als je investeert in marketing automation software dat niet bij jouw bedrijf past. Denk daarom eerst goed na en maak daarna een weloverwogen keuze. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat zijn mijn doelen en wat heb ik nodig om deze doelen te bereiken?
- Heeft ActiveCampaign datgene in huis om mij te helpen mijn doelen te bereiken?
- Waarom ben ik niet meer tevreden over mijn huidige marketing automation software aanbieder?
- Kan de marketing automation software van ActiveCampaign wél in deze behoefte voorzien?
De reden dat andere bedrijven vaak voor de software van ActiveCampaign kiezen is omdat:
- De prijs kwaliteit verhouding van ActiveCampaign goed is voor een tool die zoveel geavanceerde functionaliteit biedt.
- ActiveCampaign de functie ‘site tracking’ aanbiedt. Dit laat je zien welke acties contactpersonen op je website ondernemen (welke pagina’s ze bezoeken, etc).
- Daarnaast kun je met ActiveCampaign flexibel automations en een krachtige CRM opbouwen.
Weten welke functies belangrijk zijn bij een marketing automation tool? Lees hier alles over de belangrijkste functionaliteiten die een marketing automation tool moet hebben.
Wil je meer weten over ActiveCampaign? Lees dan hier onze (Engelstalige) review van ActiveCampaign – inclusief reviews van andere gerbuikers.
Besloten dat je met de marketing automation software van ActiveCampaign wilt werken?
Hieronder vind je een stappenplan die je kunt volgen om zo gemakkelijk, snel en veilig mogelijk over te stappen naar ActiveCampaign.
Stap 1: Maak een account aan bij ActiveCampaign
Maak een account aan bij ActiveCampaign. ActiveCampaign heeft verschillende soorten pakketten, elk met een eigen prijskaartje:
- Lite:
- Plus:
- Professional:
- Enterprise:
vanaf $9 per maand bij een jaarlijkse betaling.
vanaf $49 per maand bij een jaarlijkse betaling.
vanaf $129 per maand bij een jaarlijkse betaling.
vanaf $229 per maand bij een jaarlijkse betaling.
Klik hier en ga dan naar het kopje ‘Pricing’ om te ontdekken welke kenmerken en mogelijkheden elk van de bovenstaande pakketten heeft.
Stap 2: Site Tracking instellen
Nadat je een account hebt aangemaakt en een pakket hebt gekozen, is het tijd om Site Tracking in te stellen. Het grote voordeel van Site Tracking is dat het je laat zien welke acties leads ondernemen op je website. Zo kun je gerichte en gepersonaliseerde informatie sturen. Zet Site Tracking direct op zodat na de overstap de data direct binnenstroomt.
Stap 3: Een nieuwe lijst aanmaken in ActiveCampaign
Om een lijst aan te maken klik je eerst op ‘Lists’ en vervolgens op ‘add new list’. Er verschijnt dan een scherm. Geef de lijst hier een naam, vul het afzenderadres in en de URL.
De eerste lijst die je maakt, dient een soort ‘hoofdlijst’ te zijn en zou moeten lijken op een lijst voor potentiële klanten. Zodra je de lijst hebt aangemaakt, is het tijd om de contacten te importeren.
Stap 4: Contacten importeren naar de ActiveCampaign database
Het is het beste om je contacten te importeren voordat je automations opzet. Zo voorkom je dat je per ongeluk berichten naar je contacten stuurt. Om te importeren druk je op het kopje ‘Contacts’ en vervolgens op ‘Import’.
Het bestand dat je importeert, kan het beste een hoofdbestand zijn dat ál jouw contacten bevat. Voor deze eerste importlijst raden we je aan om eerst alleen een tag toe te voegen met de bron waar de contacten vandaan komen. Dit maakt het later makkelijker om je contacten te segmenteren.
In de volgende 2 stappen vertellen we je hoe je je contacten verder kunt segmenteren aan de hand van tags en custom fields. Nadat je een tag met een bron hebt toegevoegd, druk je op ‘import now’. Al je contacten worden nu geïmporteerd naar de ActiveCampaign database.
Stap 5: Contacten verder segmenteren
Segmentatie maakt het mogelijk om relevante en gepersonaliseerde berichten naar je contacten te sturen. De mate waarin je contacten kunt segmenteren is afhankelijk van de gegevens die jij over hen opslaat. Enkele voorbeelden waarop je kunt segmenteren zijn:
- Geslacht
- Locatie
- Momenteel wel of geen klant bij jou
ActiveCampaign heeft een grote verscheidenheid aan kenmerken en gedragingen waarop contacten gesegmenteerd kunnen worden. Dit segmenteren doe je aan de hand van tags en custom fields. Tags zijn als het ware notities die een overzicht geven van de reis die de (potentiële) klant doormaakt.
Tags stellen marketing en sales medewerkers in staat om meer gepersonaliseerde berichten te maken en te versturen. Een veelgebruikte tag is: Hoe zijn je contacten de pipeline binnengekomen? Bijvoorbeeld via LinkedIn Ads, Google Ads, Organische zoekresultaten, etc.)
Je kunt ook klant tags maken voor contacten die al iets bij jou hebben afgenomen. Daarnaast kun je product tags maken om te segmenteren op contacten die een specifieke dienst of specifiek product hebben gekocht. Zie hieronder hoe je tags toevoegt.
Stap 6: Custom Fields maken
Naast tags bestaan er ook custom fields. Tags worden alleen intern gebruikt, custom fields worden zowel intern als extern ingezet. Door custom fields te gebruiken voor je contacten, kun je in ongekende mate personaliseren om de engagement te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld een custom field aanmaken die vraagt om de verjaardag van een contact of het geslacht.
Daarnaast kun je ook custom fields aanmaken om acties van contacten te volgen, zoals het als dan niet openen van een e-mail of het wel of niet klikken op een link in een e-mail. ActiveCampaign geeft je de mogelijkheid om zoveel custom fields aan te maken als je wilt, er is geen limiet.
Met custom fields maak je ook automatisch personalisatie tags aan. Deze tags kun je toevoegen aan e-mails, zodat je automatisch gepersonaliseerde e-mails naar je contacten kunt versturen. Indien je met jouw oude software al veel data hebt verzameld met custom fields, dan kun je deze simpel toevoegen aan de nieuwe custom fields die je aanmaakt.
Net als bij het importeren van contacten, raden we je aan om tags en custom fields te maken voordat je automations en campagnes bouwt. Op die manier veroorzaakt het toewijzen van tags en custom fields geen voortijdige berichten.
Stap 7: Bouw formulieren en automations op
Na het toevoegen van tags en custom fields, is het nu tijd om je voor te bereiden op het verwelkomen van nieuwe contacten en op het engagen met bestaande contacten. Dit doe je door formulieren te maken en automations op te bouwen.
Formulieren
Formulieren zijn de voornaamste bron voor het genereren van leads en daarom ontzettend belangrijk. Om een nieuw formulier aan te maken klik je op ‘Forms’ en dan op ‘New form’. Kies daarna de naam en de stijl van het nieuwe formulier. Vervolgens kies je wat er gebeurt nadat een contact het formulier heeft ingevuld (bijvoorbeeld een tag toevoegen of toevoegen aan een lijst).
Test al je gemaakte formulieren om er zeker van te zijn dat je contacten na het invullen van een formulier op de juiste ‘bedankt’ pagina terechtkomen. Zo kun je onder andere meten hoeveel conversies / successen je hebt behaald in Google Analytics.
Automations
Wanneer leads jouw database binnenkomen, dan wil je dat ze door je pipeline heengaan tot ze het ultieme doel bereiken (bijvoorbeeld een offerte aanvraag of een aankoop). Automations voeden deze vooruitgang.
Alles dat je in de voorgaande stappen hebt gemaakt, kun je hier gebruiken om de automations op te bouwen. Je kunt de combinatie van tags, custom fields, e-mails, deals en formulieren gebruiken om de automations op te bouwen en uit te voeren voor je bedrijfsactiviteiten.
Doordat ActiveCampaign erg flexibel is, gaan automations niet ten koste van personalisatie. Integendeel, dit verbetert het zelfs. Bij het opzetten van een automation kies je uit verschillende voorwaarden waaraan een lead moet voldoen, zodat automations worden gesplitst en de contacten er doorheen worden geleid.
Voorbeeld:
Tot welke actie leidt het wel of juist niet hebben geopend van een e-mail door een lead?
Waarschijnlijk wil je dat er een andere actie plaatsvindt met een lead die de e-mail wel heeft geopend dan met met een lead die de e-mail niet heeft geopend.
Door automations op te bouwen, zorg je ervoor dat leads een gepersonaliseerde route bij langslopen. Deze route is gebaseerd op hun uniek afgelegde klantreis, wat de kans vergroot dat deze contacten het doel, dat jij hebt opgesteld, behalen.
Een ander hulpmiddel in de automation builder dat helpt bij het creëren van krachtige automations voor jouw bedrijf is Goals. Met goals kun je de effectiviteit van je marketinginspanningen meten. De eerste automations die je bouwt, zouden omzet gevoelig moeten zijn. Zo heb je al een directe weg naar winst.
Bekijk hier een overzicht van 9 belangrijke e-mail automation flows die je kunt inzetten.
Stap 8: E-mails opzetten
In deze stap raden we je aan om e-mails van je oude marketing automation software opnieuw te maken als e-mail templates in ActiveCampaign, in plaats van oude templates te importeren. Dit doe je door afbeeldingen en tekst in de templates van ActiveCampaign te vervangen door je eigen content. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is kopiëren, plakken en uploaden.
Klik op ‘Campaigns’ om toegang te krijgen tot de e-mail ontwerper van ActiveCampaign en vervolgens op ‘Manage templates’. ActiveCampaign heeft een drag en drop systeem voor het creëren van e-mails. Daarnaast zijn alle e-mails die je hier creëert mobielvriendelijk.
Stap 9: Activeer alles wat je hebt gecreëerd in ActiveCampaign
Allereerst dien je je oude account te verwijderen en alle formulieren op je website te vervangen door ActiveCampaign-webformulieren. Formulieren zijn één van de belangrijkste bronnen voor het genereren van leads.
Stel vervolgens de integraties van derden in waarmee contacten aan jouw database worden toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pop-up software, etc. Door deze stappen te volgen zorg je ervoor dat elk formulier en elke integratie op je website en landingspagina’s nu naar je ActiveCampaign-database leidt.
Stap 10: Zet je CRM op
Nu dat er leads in je database binnenkomen, is het belangrijk om je te focussen op hoe je deze gaat beheren. De Small Business en Enterprise Plannen van ActiveCampaign bevatten een uitgebreide CRM. Deze vind je door op ‘Deals’ te klikken.
Veel gebruikers zien grote voordelen in het volledig automatiseren van zowel externe als interne processen voor hun marketing en sales. De CRM van ActiveCampaign is in staat om precies dat te doen.
Je CRM bestaat uit pipelines en fasen die samen met de automation builder onbeperkte mogelijkheden bieden. Bouw bijvoorbeeld een sales pipeline om contacten van leads naar klanten te converteren.
Elke pipeline bevat fasen die je kunt aanpassen. Wanneer contacten voldoen aan de voorwaarden die je stelt voor fasen binnen een pipeline, worden deze automatisch toegevoegd aan de juiste fase van die pipeline.
Het instellen van je CRM is een proces op zichzelf. Daarom raden we je aan om te wachten totdat je daadwerkelijk overstapt en het account in gebruik neemt.
Lees hier de gedetailleerde gids van ActiveCampaign over CRM.
Klaar om over te stappen naar ActiveCampaign?
Wij hopen dat deze informatie nuttig voor je was en dat jij nu een beter beeld hebt bij het overstappen naar ActiveCampaign marketing automation software.
Heb je nog vragen die in dit artikel niet beantwoord zijn? Stel ze dan hieronder in de comments.
Wil je liever dat al je marketing automation activiteiten worden uitgevoerd door een team van online marketing specialisten?
Neem dan contact met ons op om erachter te komen wat wij voor jou kunnen doen.