De uitdaging:

Met de uitgebreide targeting opties van Google Ads ben je in staat mensen te bereiken op het moment dat ze zoeken. Maar hoe trek je online relevante leads aan die wél converteren naar klanten? Met deze uitdaging is de klant naar ons toegekomen. Samen zijn wij deze uitdaging aangegaan.

Het resultaat:

Inzicht in de effectiviteit van campagnes zorgde ervoor dat het budget makkelijk te verdelen was over de goed werkende campagnes. Hierdoor hebben wij voor onze klant in het eerste jaar de volgende resultaten weten te bereiken:

  • 700% meer online conversies
  • 3 x zoveel klanten

700% meer conversies

Google Ads succes
Succes Google Ads

De blauwe lijn betreft het jaar 2019 en de oranje lijn 2018. Door de Google Ads campagne overzichtelijk in te richten was snel te achterhalen waar voor onze klant kansen lagen en waar niet. Met dit inzicht was het makkelijk om het budget te verdelen over de effectieve campagnes en niet te investeren in campagnes die niks opleveren. Hierdoor steeg de ROI maandelijks positief en steeg het aantal conversies met 700%.

3 x zoveel klanten

Door de terugkoppeling van de klant zijn CRM naar de Google Ads campagnes was makkelijk en snel te achterhalen welke leads het warmst waren en daarmee de grootste kans hadden om klant te worden. Door gebruik te maken van deze informatie, hebben we in het eerste jaar het aantal klanten weten te verdrievoudigen.

Wil jij weten hoe wij dit voor onze klant gerealiseerd hebben of het misschien zelf proberen? Lees dan snel verder!

Over OCD Opleidingen

OCD Opleidingen is een zakelijke opleider die cursussen aanbiedt aan bedrijven en professionals om hun kennis te verbreden op het gebied van talen, management en microsoft software. OCD Opleidingen heeft 6 locaties verspreid door heel Nederland. Het bedrijf heeft de wil om te groeien en beseft dat online marketing- en salesactiviteiten daar een grote rol in kunnen spelen. 

OCD opleidingen heeft vertrouwen in ons als online marketing bureau en staat open voor het proberen van nieuwe campagnes en technieken. Er waren 3 uitdagingen die wij moesten aangaan, namelijk:

  • meer relevante bezoekers trekken
  • meer online conversies genereren (gratis intakes)
  • meer klanten realiseren

Wij zijn met deze uitdagingen aan de slag gegaan en dat resulteerde in 700% meer online conversies en 3 x zoveel klanten ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Over Google Ads

Bijna elke zoektocht op het internet begint bij Google. Wil je online gevonden worden dan is dat dan ook dé plek om aanwezig te zijn.

Google Ads (voorheen Google Adwords) is het platform dat het mogelijk maakt om met jouw bedrijf direct bovenaan in Google te staan. Adverteren op het zoeknetwerk van Google stelt je in staat aanwezig te zijn op het moment  dat mensen op zoek zijn naar jouw dienst of product.

Via een advertentie bereik je mensen vlak voordat ze een beslissing nemen of een aankoop doen (op sites als Google.nl maar ook Marktplaats.nl en vele andere)

Via het Google display netwerk kan je ook aanwezig zijn voordat men bewust is van een behoefte, of juist na een bezoek aan jouw site. Met een beeld of video advertentie op sites als Youtube en Gmail creëer je bewustzijn voor je bedrijf of product.

Wat zijn de voordelen van Google Ads

  • Gratis naamsbekendheid. Vertoningen via Google Ads zijn gratis. Je betaalt pas op het moment dat iemand klikt op een advertentie en jouw site bezoekt.
  • Je bereikt mensen op het moment dat ze zoeken.
  • De resultaten zijn inzichtelijk en goed meetbaar door het Google Ads programma Google Analytics.
  • Je hebt uitgebreide targeting opties.
  • Je kiest zelf met welke zoektermen je gevonden wilt worden.

Google Ads stappenplan

Begin met een goede Google Ads account structuur.

Waarom?

Met een gestructureerd Google Ads account bepaal jij hoe jouw advertenties getriggerd worden en waar en wanneer de advertenties verschijnen. Met een goed gestructureerd account:

  • Ben je ervan verzekerd dat de zoekwoorden die jouw advertenties triggeren relevant zijn voor jouw doelgroep. 
  • Krijg je een hogere Quality Score wat leidt tot betere resultaten en lagere kosten. 
    • De Quality Score is het puntensysteem van Google. Google kent punten toe aan jouw advertenties op basis van de relevantie van je keywords en ppc advertenties. Hoe hoger je Quality Score hoe hoger Google jouw advertentie positioneert en des te minder jij betaalt. 
  • Heb je beter overzicht in de resultaten en ben je beter in staat resultaten te optimaliseren. 

De 6 componenten van een goede Google Ads account structuur

Als Google Partner bureau weten we hoe belangrijk een goede account structuur is. Het is van belang dat je alle componenten van Google Ads account structuur volledig begrijpt voordat je hiermee begint. Daarom lopen we ze hieronder snel bijlangs. 

1. Campagnes
Hoe je je Google Ads campagnes kunt structureren: meestal heb je maar een paar campagnes die bredere thema’s omringen, tenzij jouw account erg groot is. Elke campagne bevat advertentiegroepen die op hun beurt zoekwoorden bevatten. Deze zijn aan je tekstadvertenties gekoppeld en leiden je naar je landingspagina.

Een goede manier om te beslissen over campagne-onderwerpen is op basis van hoe je je marketingbudget wilt verdelen, aangezien je je budget op campagneniveau instelt. 

2. Advertentiegroepen
Onder elke campagne maak je relevantie advertentiegroepen. Deze zijn veel specifieker. Er is geen aanbevolen aantal advertentiegroepen voor een campagne, maar meestal is het beter om niet té veel groepen te maken, omdat hierdoor je campagnebudget zich uitstrekt over zoveel advertentiegroepen, zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s dat de resultaten daaronder zouden kunnen lijden.

Advertentiegroepen bevatten zoekwoorden (niet meer dan 10-20 wordt aanbevolen), deze zoekwoorden triggeren je tekstadvertenties en leiden je vervolgens naar een relevante landingspagina. 

3. Zoekwoorden
Zoekwoorden vallen onder elke advertentiegroep en zijn belangrijk voor het beheren van de manier waarop je advertentie wordt getriggerd. Als iemand iets in het zoekvak van Google typt, dan wordt die zoekopdracht een “zoekopdracht” genoemd. Deze wordt vervolgens gekoppeld aan een zoekwoord en vervolgens wordt de advertentie getriggerd.

Het is zeer belangrijk om grondig zoekwoordenonderzoek uit te voeren en tijd te besteden aan het verfijnen en optimaliseren van je zoekwoord strategie.

zoekwoorden google ads

4. Negatieve zoekwoorden
Deze worden heel vaak over het hoofd gezien door adverteerders, maar zijn van cruciaal belang om te voorkomen dat je geld uitgeeft aan irrelevante zoekopdrachten.

Vooral als je bredere zoekwoorden en/of aangepaste brede zoekwoorden gebruikt, is het zeer waarschijnlijk dat je enkele volledig irrelevante zoekopdrachten binnenhaalt die overeenkomen met jouw zoekwoorden en advertenties. Hou je lijst met negatieve zoekwoorden bij, zo weet je wat je niet moet gebruiken.

5. Advertentietekst
Dit is de daadwerkelijke tekst die wordt weergegeven wanneer je advertentie wordt getriggerd. Elke advertentiegroep zou 2-3 advertenties moeten bevatten die naar dezelfde landingspagina verwijzen.

Het is belangrijk om de Adwords-richtlijnen te volgen om je advertenties te laten goedkeuren. Doe zo nu en dan A/B testen en zorg ervoor dat je de voordelen van jouw aanbod eruit laat springen zodat je boven de concurrenten uitsteekt. 

6. Landingspagina’s
De bestemming waar elke advertentie de zoeker naar toe zal leiden (waarschijnlijk een pagina op je site met een aanbieding of call-to-action).

Het is aan te raden om zeer strategisch te zijn met je landingspagina’s en ervoor te zorgen dat elke advertentie verwijst naar een relevante pagina die niet alleen de zoekwoorden weergeeft waarop je in die advertentiegroep biedt, maar ook de advertentietekst die in de resultatenpagina van de zoekmachine wordt weergegeven. Relevantie en optimalisatie van landingspagina’s zijn cruciaal om succesvol te zijn met PPC.

In 6 stappen naar een goede Google Ads Account Structuur

Nu we de basiscomponenten hebben besproken, gaan we over op wat je moet doen wanneer je een goede Google Ads account structuur wilt.

Stap 1: Neem de tijd om te beslissen hoe je jouw Google Ads account wilt structureren.

De perfecte account structuur bestaat niet. Er zijn meerdere strategieën die succesvol kunnen zijn. Enkele methoden die goed werken:

  • Structureer je Google Ads account op basis van de structuur van je website.
  • Structureer je Google Ads account op basis van het product/de dienst die je aanbiedt.
    • Voorbeeld: stel je voor dat jij voetbaluitrusting verkoopt. Dan zou je waarschijnlijk graag een campagne opzetten voor voetbalschoenen, voetballen, voetbalkleding etc. Dan kun je onder de voetbalkleding campagne bijvoorbeeld verschillende advertentiegroepen maken voor de verschillende merken die je aanbiedt of mannen- en vrouwenkleding. 
  • Structureer je Google Ads account op basis van de locatie.

Er zijn natuurlijk vele andere tactieken om je account te structureren. Het draait hierbij allemaal om het nemen van tijd om uit te zoeken welke structuur voor jou werkt.

Stap 2: Doe onderzoek naar zoekwoorden.

Nu dat je je account gestructureerd hebt met campagne thema’s is het tijd om deze groepen te voorzien van zoekwoorden. Maar hoe weet je of je de juiste zoekwoorden hebt? Het is niet de bedoeling dat je random wat woorden bij elkaar zoekt die wel bij het onderwerp passen. 

Het beste is om grondig onderzoek te doen naar zoekwoorden. Zorg dat je zoekwoorden kiest die niet té concurrerend zijn en ook dat je geen zoekwoorden kiest met lage Quality Scores of een laag zoekvolume. 

Gebruik Google Keyword Planner om zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor jouw advertentiegroepen. Hou het op ongeveer 10 tot 20 zoekwoorden per advertentiegroep. Wanneer je teveel zoekwoorden in één advertentiegroep gebruikt zal je resultaat minder zijn.

Stap 3: Zet je eerste campagne op.

Na het bouwen van advertentiegroepen en bijbehorende zoekwoorden is het nu tijd voor het creëren van je eerste campagne. Begin met de campagne die voor jou de hoogste prioriteit heeft en werk je lijst op die manier helemaal af. 

Ga eerst naar je campagne-instellingen om onnodige fouten te voorkomen. Check in je instellingen de volgende zaken:

  • Type: Google stelt dit automatisch in op ‘Search Network with Display Select’. Deze optie werkt goed als je zoveel mogelijk bereik wilt creëren, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat jouw tekstadvertenties buiten het zoeknetwerk getoond kunnen worden. Dat wil zeggen op verschillende websites op het internet. Als je dit niet wilt, kun je beter ‘Search Network only’ aanvinken.
  • Locations & Languages: Zorg dat je je hier richt op wat geschikt is voor deze campagne.
  • Bid strategy: Stel hier in dat je dit handmatig wilt doen, zodat jij de controle hebt over jouw budget. Standaard staat ingesteld dat Google jouw bids instelt. Experimenteren met verschillende bied-strategien is prima, maar houd er een nauw oog op als je google de controle geeft.

Default Bid & Budget: Default bid is de maximale CPC dat aan je zoekwoorden verbonden is. Dit kan je voor elk zoekwoord apart aanpassen. Bij budget bereken je hoeveel je per dag aan de campagne wilt uitgeven.

Stap 4: Creëer je eerste Ad Group & Text Ad.

Om je campagne goed te laten werken heb je natuurlijk advertenties nodig. Zoals al eerder aangegeven zijn advertenties gekoppeld aan een lijst met zoekwoorden binnen een advertentiegroep. Het eerste wat je dus moet doen is een nieuwe advertentiegroep maken.

Daarna moet je eerste advertentie creëren, want een advertentiegroep zal niet werken als er geen advertentie in zit. Hou rekeningen met de volgende zaken wanneer je een tekstadvertentie maakt:

  • Karakterlimiet: Google zal je waarschuwen wanneer je de karakterlimiet overschrijdt, maar jouw advertentiekop kan 2 koppen bevatten van 30 karakters en één versterkende beschrijvingsregel van 80 karakters.

  • Relevantie: Je advertentietekst dient een afspiegeling te zijn van de zoekwoorden en tekst van de landingspagina waarnaar je met je advertentie verwijst. Wanneer je bijvoorbeeld biedt op het zoekwoord ‘voetbalkleding’ en je zet in jouw advertentie ‘heren voetbalkleding’ dan zullen vrouwen jouw advertentie niet zo snel aanklikken ook al heb je wel vrouwen voetbalkleding. Zorg daarom voor relevante tekst in je advertentie.

  • Best Practices: Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om jouw advertentie meer te laten opvallen dan de advertenties van concurrenten. Enkele voorbeelden zijn getallen toevoegen (mensen houden van getallen) en de eerste letter van elk woord met een hoofdletter schrijven.

  • Volg Google’s richtlijnen voor goedkeuring van je advertenties: Hou je aan de richtlijnen van Google. Je wilt natuurlijk niet dat je advertentie afgekeurd wordt door Google. Dit zorgt er onder andere voor dat het langer duurt voordat je advertentie wordt weergegeven. Enkele redenen waarom Google je advertentie zal afkeuren:
    • Bij het benoemen van ongepaste thema’s zoals gokken, vuurwerk en vervalsing
    • Wanneer je je telefoonnummer toevoegt in de advertentietekst
    • Bij het gebruiken van auteursrechtelijk beschermde inhoud
    • Wanneer je beweert dat je de #1 bent zonder dat derden deze claim ondersteunen
    • Als je advertentie woorden bevat die helemaal in hoofdletters zijn geschreven
    • Bij het gebruiken van een call-to-action als “klik hier”

  • Zorg dat je een relevante landingspagina bij je advertentie hebt: Als mensen in een advertentie iets lezen dat ze triggert, zorg er dan voor dat ze ook op een pagina terechtkomen die gerelateerd is aan de advertentie. De kans is heel groot dat als iemand op een pagina terecht komt die niet gerelateerd is aan de advertentie, diegene direct de pagina weer verlaat.

Stap 5: Voeg de relevante zoekwoordenlijst toe aan de advertentiegroep.

Voeg nu de zoekwoordenlijst toe. Deze zou niet meer dan 10 tot 20 zoekwoorden moeten bevatten. Zorg dat de zoekwoorden super relevant zijn aan de advertentietekst en landingspagina. 

Gebruik de aangewezen interpunctie om match types op te geven. Voor een zin met zoekwoorden gebruik je bijvoorbeeld aanhalingstekens “voetbalkleding vrouwen”, en voor een exacte overeenkomst gebruik je haakjes [goede voetbalschoenen vrouw]

Zodra je je eerste advertentiegroep, advertentietekst en zoekwoordenlijst helemaal af hebt, druk dan op opslaan en ga verder naar facturatie. Je hebt nu je eerste campagne, advertentiegroep, advertentietekst en zoekwoordenlijst gemaakt.

Stap 6: Maak nog een of twee advertenties in uw advertentiegroep aan om te kunnen leren wat het beste werkt

Maak nog 2 of 3 advertenties in dezelfde advertentiegroep zodat je de prestaties kunt vergelijken. De advertenties dienen er ongeveer hetzelfde uit te zien alleen net even anders verwoord of de call-to-action net even op een andere plek zetten. Zo kan je de advertenties vergelijken en analyseren welke advertentie de beste resultaten oplevert. 

De laatste stappen

  • Maak je resultaten meetbaar met conversietracking, zodat je weet wat wel en niet werkt
  • Maak je resultaten inzichtelijk met een helder dashboard zodat je gefocust blijft op de belangrijkste KPI’s
  • Lanceer je campagne
  • Leer en optimaliseer
  • Experimenteer met verschillende soort conversiepunten zoals formulieren en livechat.

Het resultaat

Het doel van onze klant was online meer relevante leads aantrekken die wél converteren naar klanten. Dit doel is behaald! Wij hebben bovenstaand stappenplan gevolgd en daardoor hebben wij de doelen van onze klant kunnen bereiken.

Het aantal conversies is gestegen met 700% en ze kregen 3 keer zoveel klanten in vergelijking met het voorgaande jaar!

Bij Team Digitaal zijn we gespecialiseerd in het opzetten van Google Ads voor onze klanten. Wil jij ook zulke resultaten bereiken? Of wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen?

Vraag dan een gratis consult aan



Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox