LinkedIn is niet meer weg te denken uit de wereld van B2B-adverteerders. Met maar liefst 500 miljoen gebruikers wereldwijd en inmiddels meer dan 4,4 miljoen gebruikers in Nederland is LinkedIn hét platform voor B2B-bedrijven om jouw doelgroep te bereiken!
Mensen spenderen veel tijd op sociale media, meestal voor vermaak. Wanneer ze zich zakelijk willen ontwikkelen zijn ze vooral te vinden op LinkedIn. Op dat platform zijn ze daarom op zoek naar relevante content die ze kan helpen.
Het is dan ook niet verrassend dat maar liefst 80% van alle leads van B2B-bedrijven afkomstig zijn van LinkedIn. En maar liefst 94% van alle B2B-bedrijven gebruiken LinkedIn voor het delen van content.
Maar wat zijn de beste opties voor jouw bedrijf? In deze blogpost lees je alles over:
- De basis van een effectieve LinkedIn-strategie
- De 4 beste campagnes voor meer leads
- Tips voor maximaal resultaat uit jouw ads
Lees dus vooral verder om alle ins en outs te leren kennen voor het opzetten van een effectieve LinkedIn-advertentie-strategie!
De basis van een effectieve LinkedIn advertentie strategie
Voordat je begint met het opzetten van een advertentiecampagne op LinkedIn, zijn er een aantal belangrijke vragen die je jezelf moet stellen. We hebben hieronder de vier belangrijkste vragen geformuleerd die de basis vormen van een goede LinkedIn-advertentie-campagne.
1. Wat is mijn doelstelling?
De eerste vraag die je moet beantwoorden is; welk doel wil je bereiken met jouw campagne?
- Wil je je naamsbekendheid vergroten?
- Wil je meer bezoekers trekken naar jouw website?
- Wil je meer leads genereren?
- Wil je meer verkoop realiseren?
Hoe concreter jij je doelstelling formuleert, hoe concreter jij invulling kunt geven aan jouw advertentiecampagne.
2. Wat is mijn budget?
De tweede vraag die je jezelf moet stellen is hoeveel geld je beschikbaar wilt maken voor jouw campagne. Er zijn verschillende manieren om een budget op te stellen.
- Optie 1: Een totaalbudget voor één campagne
- Optie 2: Een dagelijks bedrag dat je vrijmaakt voor een campagne dat altijd aanstaat
Je hebt hierbij de keuzes tussen een minimum- of maximumbedrag dat je wilt spenderen per klik, per 1000 vertoningen of per verstuurde Sponsored InMail..
Cost-Per-Click (CPC) – Betalen per klik
Het betalen via Cost-Per-Click is vooral aan te raden als je doel is om meer verkeer naar je website toe te trekken. Als je bijvoorbeeld een whitepaper aanbiedt die gebruikers kunnen downloaden, komen gebruikers via jouw advertentie terecht bij jouw website.
LinkedIn maakt het mogelijk om specifiek te targeten, iets wat niet mogelijk is bij Facebook en Adwords. Je kunt bijvoorbeeld je pijlen richten op personen met een hoge senioriteit-niveau, die werkzaam zijn bij bedrijven met een bepaalde bedrijfsomvang.
Het minimale bedrag dat je betaalt per CPC bedraagt 2 dollar bij een tekstadvertentie. Hierbij is het ook mogelijk een maximumbedrag in te stellen dat je betaalt per klik of per dag. Hier geldt een minimale besteding van 10 dollar per dag.
Cost-Per-Impression (CPM) – Betalen per 1000 impressies
Je kunt er ook voor kiezen om te betalen voor het aantal vertoningen van een advertentie. Deze manier is vooral aan te raden als je je naamsbekendheid wilt vergroten, zodat zoveel mogelijk gebruikers jouw advertentie te zien krijgen.
De kosten worden betaald per 1000 weergaven, aangeduid door Cost-Per-Mille (CPM). In vergelijking met andere platforms is LinkedIn relatief goedkoop. De kosten bedragen ongeveer $0.60-$2.50 CPM bij LinkedIn, tegenover ongeveer 10 dollar bij andere platforms.
Cost-Per-Send (CPS) – Betalen per verstuurde Sponsored Inmail
Als je gebruik maakt van Sponsored InMail betaal je per bericht dat wordt gestuurd naar een gebruiker van LinkedIn. In Nederland is het niet toegestaan om Sponsored InMail te gebruiken. Richt je je pijlen op buitenlandse gebruikers, dan is deze methode zeer effectief om hoogwaardige leads te genereren.
Bij Sponsored-InMail maakt LinkedIn gebruik van een veiling. Hoe hoger het bod dat je uitbrengt, hoe eerder jouw Sponsored InMail wordt doorgestuurd naar een gebruiker.
Je concurreert hier met andere bedrijven die dezelfde gebruikers willen bereiken:
- Als je je bod te laag instelt heb je kans dat concurrenten voorrang krijgen, omdat ze een hoger bod hebben ingesteld. Het is daarom aan te raden om iets hoger in te zetten dan het minimumbedrag van $0,75. Zeker in het begin van je campagne.
- Als je te hoog inzet, betaal je nooit meer dan het één-na-hoogste bedrag dat is ingesteld. Hiermee voorkom je dat je veel teveel betaalt als je bod veel hoger is ten opzichte van andere adverteerders.
3. Wie is mijn doelgroep?
De derde vraag die je jezelf moet afvragen als B2B-bedrijf is op welke gebruikers je je specifiek wilt richten met je advertentie. De beste manier om dit te realiseren is het opzetten van een Buyer Persona; een representatie van de ideale klant die je als bedrijf wilt bereiken.
Ook hier geldt; hoe concreter jij je doelgroep kan bepalen, hoe gerichter je aanpak en hoe effectiever het genereren van leads! Het vormgeven van je doelgroep kan op basis van de volgende variabelen.
Bepaal de huidige- & gewenste situatie van jouw buyer persona
De eerste variabel is het omschrijven hoe jij als bedrijf kunt inspelen op een bepaalde situatie die er heerst.
Belangrijke vragen zijn:
- Welk doel hebben gebruikers en welke rol speelt jouw product om dit doel te realiseren?
- Wat is de motivatie van gebruikers om gebruik te maken van jouw product of dienst?
- Voor welke uitdagingen staan klanten en hoe kun jij ze helpen deze uitdagingen te overwinnen?
- Bied jij als bedrijf dé oplossing voor gebruikers?
Bepaal de kenmerken van het bedrijf
Hoe beter je voor ogen hebt wat jij kunt betekenen voor andere gebruikers, hoe beter jij je advertentie kunt afstemmen. Vervolgens is het belangrijk om te weten op welke bedrijven jij je gaat richten.
- Weet je concreet al welke bedrijven interessant voor je zijn? Zo ja, dan zoek je op bedrijfsnaam
- Wil je je focussen op bedrijven uit een bepaalde regio?
- Wil je je focussen op bedrijven met een bepaalde bedrijfsgrootte?
Bepaal de kenmerken van de functie
Naast het omschrijven van je ideale bedrijf, is het ook belangrijk om je te richten op de juiste functie van gebruikers. Je kunt je richten op:
- Gebruikers met een bepaalde functietitel
- Gebruikers van een bepaalde afdeling
- Gebruikers met een bepaalde senioriteit-niveau (beslissingsnemers)
Bepaal de interesses van jouw doelgroep
Afgezien van functie, is het ook belangrijk om na te denken wat de interesses zijn van jouw ideale klant. Bijvoorbeeld;
- Welke vaardigheden heeft mijn klant? Sluiten deze vaardigheden aan bij het product dat ik wil aanbieden?
- In welke groepen staat mijn klant ingeschreven?
Gebruikers melden zich aan voor bepaalde groepen die aansluiten op hun interesses. Door je op deze gebruikers te richten weet je dat de gebruiker al een sterke binding heeft met het onderwerp van de groep!
Bepaal de demografische kenmerken
Als laatste zijn de demografische kenmerken van jouw klant van belang.
- Welk opleidingsniveau heeft jouw klant?
- Tot welke leeftijdsgroep behoort jouw klant?
- Welk geslacht heeft jouw klant?
Als je goed voor ogen hebt met welke karakteristieken je de ideale klant het beste kunt benaderen, komen we bij de vierde vraag.
4. Wat bied ik aan?
Bij het adverteren is het niet alleen belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen, maar ook dat jouw aanbod zo goed mogelijk aansluit op de wensen en behoeften van een potentiële klant. Want jij wilt dat jouw doelgroep overgaat tot actie bij het zien van jouw advertentie.
Tips voor een goed aanbod waarmee jouw doelgroep zal overgaan tot actie:
- Biedt content aan die jouw doelgroep kan gebruiken om zichzelf professioneel mee te ontwikkelen. Denk aan een gratis cursus, een whitepaper, een stappenplan, een free trial, een e-book, etc.
- Laat de content zo goed mogelijk aansluiten op jouw product of dienst. Hoe relevanter de content, hoe beter de kwaliteit van leads!
Na het beantwoorden van alle bovenstaande vragen heb je een goede basis voor het opzetten van een effectieve LinkedIn-advertentie-strategie. We hebben de vier beste mogelijkheden voor je op een rij gezet!
De vier beste Linkedin campagne opties voor meer leads
Bij het adverteren via LinkedIn heb je een aantal verschillende opties die elk weer zijn eigen voordelen bieden. Wil jij als bedrijf weten wat de beste opties zijn voor het opzetten van jouw advertentie? We hebben de beste 4 opties voor je op een rij gezet, zodat jij als bedrijf de beste keuzes kunt maken!
Optie 1. Sponsored Content: deel jouw content en wordt relevant voor gebruikers
Een advertentie via Sponsored Content wordt weergegeven op de home-pagina van een LinkedIn-gebruiker. Je kunt zelf aangeven op welke karakteristieken van gebruikers je wilt richten, die dan jouw advertentie te zien krijgen in hun newsfeed op de homepagina.
- De news-feed bevat content die zo goed mogelijk aansluit op het profiel van een gebruiker. Gebruikers zullen zich richten op deze informatie om zichzelf zakelijk te kunnen ontwikkelen.
Hier kan jij als bedrijf goed op inspelen. Met Sponsored Content benader je nieuwe gebruikers met jouw advertentie.
Sponsored Content wordt gezien als het meest veelzijdige product van adverteren op LinkedIn.
- Wek de interesse van gebruikers in de oriëntatiefase
- Biedt content aan die gebruikers direct aanzetten tot aanschaffing van jouw product of dienst
Het is jouw doelstelling die bepaalt op welke manier Sponsored Content wordt aangeboden, zodat je de beste leads kunt genereren!
Hoe ziet Sponsored Content eruit?
Jouw update verschijnt op de homepagina van de LinkedIn-gebruikers die aan de target-voorwaarden voldoen die jij hebt ingesteld. De update verschijnt in hun newsfeed, tussen de andere updates, en komt daardoor natuurlijker en minder commercieel over dan andere advertenties. Zie hieronder een voorbeeld van een advertentie via Sponsored Content.
6 Tips voor het opzetten van een advertentie via Sponsored Content
Tip 1: Gebruik de juiste afbeelding
Bij Sponsored Content is de afbeelding die je kunt gebruiken van groot belang. Deze is bij Sponsored Content vrij groot. Wij raden aan om een afbeelding te gebruiken van 1200 x 627 pixels.
De volgende zaken zijn belangrijk:
- Content met grotere afbeeldingen bereiken een CTR (Click-Through-Rate) van meer dan 0,38%!
- Zorg voor een afbeelding die de boodschap van jouw advertentie goed weergeeft
- Gebruik een minimum aan tekst
- Aangezien veel gebruikers hun mobiel gebruiken om LinkedIn te bezoeken doe je er goed aan om te zorgen dat jouw advertentie er ook goed uitziet op een kleiner beeld
Tip 2: gebruik Sponsored Content om jouw naamsbekendheid te vergroten
Streef je naar meer naamsbekendheid? Dan is Sponsored Content een ideale manier. Met Sponsored Content benader je gebruikers die jouw bedrijfspagina niet hebben bezocht of volgen. Sponsored Content is gericht op interactie met jouw product of dienst. Een gebruiker heeft de mogelijkheid een comment te plaatsen, het te delen met andere bezoekers of het te liken. Door deze interactie worden gebruikers ook attent gemaakt op jouw bedrijf door andere gebruikers. Deze gebruikers hadden anders wellicht nooit van jouw product of dienst gehoord!
Tip 3: gebruik Sponsored content voor het genereren van leads
Sponsored Content is erg geschikt voor het genereren van leads. Door middel van zogenaamde Lead Gen Forms ontvang jij de gegevens van gebruikers die jouw content hebben gedownload (lees meer over Lead Gen Forms verderop in deze post)..
Dit staat garant voor hoogwaardige leads!
Tip 4: Vermijd te veel tekst en gebruik een interessante statistiek
Uit onderzoek is gebleken dat advertenties die bestaan uit een tekst van minder dan 150 karakters het meest effectief zijn. Je kunt je tekst meer pit geven door het laten zien van een belangrijke statistiek of een uitgesproken standpunt die de interesse bij gebruikers opwekt. Zie een voorbeeld hieronder.
Tip 5: Zet meerdere campagnes op om de effectiviteit te testen
Als je een advertentie wilt plaatsen via Sponsored Content is het belangrijk om te weten welke afbeelding en welke tekst het beste aansluit op de gebruikers die je wilt benaderen. Om deze reden adviseren wij om meerdere campagnes te lanceren die gericht zijn op hetzelfde product..
- Wij adviseren dat je tussen de 4 en 10 campagnes opzet met verschillende teksten en afbeeldingen.
Vervolgens ga je na welke advertentie de meeste leads oplevert en welke elementen zorgen voor het verschil. Op deze manier kun je de effectiviteit van je advertenties blijven vergroten.
Tip 6: maak gebruik van Direct Sponsored Content
Het verschil tussen Direct Sponsored Content en normale Sponsored Content?
- Sponsored Content berichten verschijnen WEL op de bedrijfspagina
- Direct Sponsored Content verschijnt NIET op de bedrijfspagina.
Doet sponsored content het goed op jouw bedrijfspagina? Overweeg dan ook om deze te promoten! En als een direct sponsored content bericht het goed doet als advertentie, overweeg dan ook om deze te posten op jouw bedrijfspagina.
Optie 2. Text Ads: doelgericht adverteren met een groot bereik
Wil je meer bezoekers trekken naar je website, bijvoorbeeld om meer producten te verkopen? Dan is adverteren via Text Ads ook uitermate geschikt!
De voordelen van tekst advertenties:
- Doordat de advertenties worden aangeboden op veel verschillende pagina’s, is het bereik enorm groot
- Tekstadvertenties zijn snel op te zetten omdat je minder tijd kwijt bent aan het designen. Dit maakt ze relatief goedkoop tegenover andere advertentieformats
- Text Ads maken het mogelijk om tegelijkertijd meerdere campagnes op te zetten met verschillende teksten en afbeeldingen. Op deze manier kun je makkelijk achterhalen welke advertentie het beste aansluit op jouw doelgroep
Hoe ziet een Text Ad eruit?
De advertenties verschijnen aan de rechterkant van verschillende LinkedIn-pagina’s van jouw target-groep; op de Homepagina, Profielpagina, Inbox of zoekresultaten. Zie hieronder een voorbeeld van een Text Ad-advertentie.
8 tips voor het opzetten van Text Ads
Tip 1: Bepaal welke gebruikers je precies wilt benaderen
Als je verschillende doelgroepen kunt omschrijven die je wilt benaderen, adviseren wij dat je deze doelgroepen apart benadert met verschillende campagnes. Elke campagne moet dus zo goed mogelijk aansluiten op één specifieke doelgroep.
Tip 2: Gebruik in het begin slechts enkele criteria om je doelgroep te benaderen
Ben je niet bekend met het creëren van Text Ads, dan adviseren wij om gebruik te maken van slechts enkele targeting-opties per campagne. Wij hebben hieronder een selectie gemaakt van de targeting-opties die je in het begin het beste kunt gebruiken:
- Geografie, industrie en senioriteit-niveau (bijvoorbeeld: Nederland, Online Marketing en Managers)
- Geografie en vaardigheden (bijvoorbeeld; België en SEO)
- Geografie en LinkedIn-groepen (bijvoorbeeld; Duitsland en groepen met betrekking op online adverteren
Tip 3: Maak gebruik van de juiste afbeelding
Ook de tekst van een Text Ad wordt begeleid door een afbeelding. De afbeelding is belangrijk, aangezien het conversie-percentage veel hoger ligt als een Text Ad wordt voorzien van een afbeelding die als aantrekkelijk wordt geacht. Bedenk wel; een Text Ad bevat niet veel ruimte. Hier moet je rekening mee houden als je de afbeelding uitkiest.
Kies bij je eigen advertentie een afbeelding van je logo of een eenvoudige afbeelding van je product.
- Hierbij geldt zeker: less is more!
Een gebruiker moet in één oogopslag zien waar de advertentie betrekking op heeft.
- Gedetailleerde foto’s zijn ongeschikt in een Text Ad
Houd er rekening mee dat de afbeelding een formaat moet hebben van 50×50 pixels. Kies daarom voor een afbeelding met een vierkant kader in plaats van een rechthoekig kader (het logo van Tekst Ad 1 hierboven bevat een onduidelijk rechthoekig logo).
Tip 4: Maak gebruik van een pakkende headline en een duidelijke call-to-action
De Headline van een LinkedIn Text Ad bestaat uit maximaal 25 tekens. Het is de headline die potentiële leads binnenhaalt.
- Bij een Text Ad is het zaak om jouw headline kort maar krachtig uit te drukken.
Hieronder staat een headline van J.W. Alphenaar. Door een vraag te stellen zet hij zijn target-groep aan het denken; een goede manier om je doelgroep stil te laten staan bij jouw product of dienst.
Na de headline volgt een korte beschrijving van 75 tekens. Het beste is om deze beschrijving te gebruiken voor een call-to-action. Je wilt immers dat mensen doorklikken naar jouw content. Een goede tekst activeert gebruikers om door te klikken! Maak optimaal gebruik van deze tekst.
Tip 5: Creëer meerdere advertenties per campagne
Gebruik 2 tot 3 advertenties per campagne. Op deze manier bied je verschillende campagnes aan, waardoor je goed kunt achterhalen welke advertentie het meest effectief is. Vervolgens kun je jouw advertenties aanpassen en verbeteren.
Tip 6: Benader gebruikers zo direct mogelijk
Door de aandacht van gebruikers te trekken, is het belangrijk om ze zo direct mogelijk aan te spreken door middel van de headline. Bijvoorbeeld;
- “Marketing managers opgelet!”
- “Ben jij een Marketing Manager?”
Tip 7: Laat niet-effectieve campagnes vallen
Als je campagnes actief hebt staan waar weinig gebruikers op klikken, is het verstandig deze te verwijderen. Deze advertenties halen de uitkomsten van je campagnes naar beneden en leiden tot een vermindering van het aantal impressies (aantal keren dat je advertentie getoond wordt aan gebruikers).
Tip 8: Kleine veranderingen kunnen leiden tot grote verschillen in effectiviteit
Experimenteer met kleine veranderingen in je advertenties.
- Je kunt je doelgroep met net even andere karakteristieken proberen te benaderen, net even wat meer geld inzetten om je advertentie voorrang te geven op andere advertenties of je advertentie enigszins aanpassen qua tekst of afbeelding.
Door gebruik te maken van kleine aanpassingen kunnen je advertenties een stuk effectiever aansluiten op je doelgroep. Experimenteer hiermee!
Optie 3. Sponsored InMail: verstuur gepersonaliseerde berichten naar potentiële klanten
Sponsored InMail is een zeer effectieve manier van adverteren.
De voordelen van Sponsored InMail:
- Sponsored InMail maakt het mogelijk om je doelgroep met relevante content te bereiken door middel van gepersonaliseerde berichten via de LinkedIn-messenger.
- Advertenties van Sponsored InMail zien er grafisch zeer aantrekkelijk uit en nodigt gebruikers uit tot het klikken op de Call-To-Action-knop, of op de hyperlink.
- De frequentie van het versturen van berichten kan aan jouw keuze worden aangepast.
Geschikte campagnes om Sponsored InMail voor in te zetten:
- registraties van gebruikers door middel van gepersonaliseerde uitnodigingen voor een event of seminar,
- het vergroten van conversie door middel van het promoten van jouw product of dienst,
- het promoten van downloads (whitepapers, ebooks, etc.)
Deze berichten worden berekend volgens ‘cost-per-send’; wat inhoudt dat je betaalt voor elke Sponsored InMail-advertentie die daadwerkelijk is verstuurd naar een gebruiker (en alleen wanneer deze online is).
Hoe ziet Sponsored InMail eruit?
Een Sponsored InMail is een persoonlijke advertentie die wordt gestuurd via een persoonlijk bericht op LinkedIn-messenger. Het bericht wat de gebruiker ontvangt bestaat uit vijf elementen: 1. persoonlijke begroeting, 2. een banner, 3. een gepersonaliseerde Call-to-Action-button, 4. de Opt Out-mogelijkheid en 5. een gepersonaliseerde footer
Hoe dit er in de praktijk uitziet kun je zien in de afbeelding hieronder.
6 tips voor het gebruikmaken van Sponsored InMail
Tip 1: Beschrijf je product op een pakkende en duidelijke manier
Als je een product aanbiedt, probeer je aanbod dan zo duidelijk mogelijk te beschrijven en zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de wensen en behoeften van je doelgroep. Vermijd de opzet van een standaard-advertentie, maar wees concreet door een duidelijke beschrijving te geven van jouw product:
- “Een stap-voor-stap gids voor adverteren via Sponsorded InMail”
- “Een startersgids voor adverteren op LinkedIn”
- “Praktijkvoorbeelden van Sponsored InMail met tips en afbeeldingen”
Tip 2: Houd je berichten beknopt
De beste Sponsored InMail-advertenties zijn kort, relevant en met een duidelijke boodschap. Wij adviseren je om je tekst te beperken tot ongeveer 300 karakters. Je openingtekst kun je het beste omschrijven met een korte boodschap die de interesse van een gebruiker wekt. Een goed voorbeeld hiervan is:
- “Exclusieve uitnodiging”
- “Uitgelezen kans om.. “
- “Connect”
Tip 3: Stel de gebruiker centraal
Om de gebruiker op een persoonlijke manier te benaderen en hem/haar centraal te stellen, raden wij de volgende aanbevelingen aan.
- Spreek de gebruiker aan met zijn of haar voornaam in de begroeting,
- Wek de interesse met de juiste boodschap in de openingtekst,
- Leg uit waarom de advertentie waarde biedt aan de gebruiker
- Leg wat de volgende stap is om gebruik te maken van jouw product of dienst (door middel van de link).
- Zorg er daarnaast voor dat de footer wordt voorzien van een naam en functie binnen jouw bedrijf, in plaats van enkel de bedrijfsnaam.
Tip 4: Gebruik Sponsored InMail om berichten te sturen naar gebruikers met een groot potentieel
Sponsored InMail maakt het mogelijk om een bericht te sturen naar gebruikers met een hoge beslissingsbevoegdheid. Deze gebruikers hebben veel invloed en kunnen een hoogwaardige lead opleveren. De targeting-opties die je moet gebruiken om toegang te krijgen tot deze hoogwaardige gebruikers zijn:
- De functie (bijvoorbeeld; Marketing)
- Bedrijfsgrootte (bijvoorbeeld; 200+ werknemers)
- Senioriteit (bijvoorbeeld; CEO)
Tip 5: Zet een A/B test op om te kijken welke InMail het beste aansluit
Test je berichten door doelgroepen te benaderen met twee verschillende Spnsored-InMail-advertenties, een versie A en een versie B.
- Door slechts twee varianten te gebruiken, kun je je focussen op kleine verschillen die wellicht een groot verschil teweegbrengen in het genereren van leads.
Tip 6: Maak gebruik van een duidelijke Call-to-Action-knop en een relevante Body Hyperlink
Een duidelijke Call-to-Action zorgt voor meer kliks en meer conversie. Maak gebruik van duidelijke actie-georiënteerde woorden, zoals:
- “Probeer nu!”
- “Registreer”
- “Reserveer”
- “Doe mee!”
Zorg er daarnaast voor dat je een aantrekkelijke banner toevoegt, met een aantrekkelijke afbeelding van 300×250 en een creatieve tekst die de interesse van een gebruiker wekt.
Optie 4. Lead Gen Forms: verzamel nóg meer leads
58% van alle marketeers verklaren dat het genereren van leads de meest belangrijke doelstelling is van Marketing. Je kunt nu nog meer hoogwaardige leads verzamelen op Linkedin door gebruik te maken van Lead Gen Forms.
Voordelen van Lead Gen Forms:
- Lead Gen Forms zijn formulieren gekoppeld aan jouw LinkedIn-advertentie; dit is mogelijk bij zowel Sponsored Content als Sponsored InMail.
- Op het moment dat een gebruiker zich moet registreren, bijvoorbeeld om je ebook te downloaden of om zich in te schrijven voor een seminar, kunnen gebruikers met één klik al hun gegevens in één keer invullen.
- Alle gewenste gegevens uit het profiel worden automatisch overgenomen, zodat een gebruiker dit niet zelf hoeft in te typen en de gebruiker niet wordt doorverwezen naar een derde website waar de gegevens alsnog ingevuld moeten worden.
Met deze gegevens ben je in staat gebruikers opnieuw te benaderen met nieuwe aanbiedingen en nieuwe content van jouw bedrijf. Ook kun je goed bijhouden welke gebruikers gebruik maken van jouw content.
Hoe ziet een Lead Gen Form eruit?
Gebruikers komen op LinkedIn een advertentie tegen die ze aanspreekt. Bijvoorbeeld voor het bijwonen van een seminar. Zodra een gebruiker klikt op de action-button om zich aan te melden, verschijnt er een formulier die vraagt om de gegevens van een gebruiker.
De gegevens staan hier al reeds ingevuld. De gebruiker hoeft deze gegevens niet meer zelf in te vullen en hoeft alleen nog maar op de verzendknop te klikken. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.
Als een gebruiker een Lead Gen Form hebben verzonden, komen ze terecht op een ‘Thank you’-pagina, waar je ze onder ogen kunt brengen met andere content of waar je ze doorstuurt naar je eigen website/bedrijfspagina.
2 tips voor het gebruikmaken van Lead Gen Forms
Tip 1: Maak enkel gebruik van drie tot vier velden
LinkedIn Gen Forms maken gebruik van 7 verschillende velden. Wij raden echter aan om je te beperken tot 3 of 4 velden maximaal. Dit zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat de conversie hoger uitvalt.
Tip 2: Zorg voor een correcte afhandeling en een duidelijke follow up-procedure
Als je verklaart dat je de gebruiker voorziet van een follow up, zorg er dan ook voor dat je je dan ook daadwerkelijk houdt aan wat je de gebruiker hebt medegedeeld.
Details zoals hoe en wanneer je ze weer zult contacteren zijn belangrijk voor de gebruiker, zodat ze op de hoogte zijn van wat ze kunnen verwachten.
Tot slot
We hebben je nu de vier beste opties gegeven voor het opzetten van een advertentiecampagne voor B2B-bedrijven;
- Sponsored Content,
- Text Ads,
- Sponsored InMail
- Lead Gen Forms.
Welke optie je gebruikt hangt af van de informatie die je tot je beschikking hebt. Door de vier vragen te beantwoorden die wij hebben beschreven, heb je al snel een goede basis van een LinkedIn-advertentie-strategie;
- Wat is mijn doelstelling?
- Wat is mijn budget?
- Wie is mijn doelgroep?
- Wat bied ik aan?
Bij elke verschillende campagne-optie zijn dezelfde basisregels van toepassing.
- Zorg voor een pakkende opening tekst,
- een geloofwaardige afzender,
- korte en overtuigende hoofdtekst,
- een aantrekkelijke afbeelding,
- en daarnaast een goed aansluitende landingspagina als een gebruiker klikt op jouw advertentie.
Oefening baart kunst. experimenteer met de verschillende opties en analyseer welke opties de meeste leads opleveren!
Wil jij meer weten over het opzetten van een LinkedIn-advertentiecampagne?
Aarzel dan niet en neem contact met ons op! Wij hebben uitgebreide ervaring en kunnen samen met jou een campagne ontwikkelen die zo goed mogelijk aansluit op jouw doelgroep.
Door jarenlange ervaring met verschillende bedrijven kunnen wij jou voorzien van de juiste advertentie-strategie die het meest geschikt is voor jouw bedrijf!
Wil je meer informatie over adverteren via LinkedIn? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.