De uitdaging
Met LinkedIn Ads ben je in staat om op een specifieke, gesegmenteerde doelgroep te adverteren. Maar hoe haal je nou echt het maximale uit je LinkedIn Ads budget? Hoe zorg je ervoor dat je wel genoeg conversies binnenhaalt en deze je tegelijkertijd minder kosten? Met deze uitdaging is de klant naar ons toegestapt, en wij zijn de uitdaging natuurlijk aangegaan!
De resultaten
Door een slimme combinatie van een reeks LinkedIn advertenties wisten wij de volgende resultaten te realiseren, namelijk:
- 35% meer conversies door het invoeren van deze LinkedIn campagne
- 88% lagere kosten per conversie dan bij andere LinkedIn campagnes.
35% meer conversies
De blauwe lijn is het aandeel van Sponsored Inmail retargeting in het totale aantal LinkedIn conversies. Dat kwam neer op een stijging van 35% meer conversies.
88% lagere kosten per conversie
De kosten per conversie van de sponsored Inmail retargeting campagnes zijn €5,50:
De kosten per conversie van de sponsored content campagnes zijn €45,50. Dit komt neer op 88% lagere kosten per conversie
Wil jij weten hoe wij dit gerealiseerd hebben of het misschien zelfs zelf proberen? Lees dan vooral verder!
Over de Klant
Bovenstaande resultaten hebben wij weten te realiseren voor één van onze vaste klanten.
Dit snelgroeiende B2B bedrijf is actief in een groeimarkt binnen de zakelijk dienstverlening. Het heeft de ambitie om snel te groeien en heeft dan ook verschillende investeerders.
Ze hanteren een inbound marketing strategie waarbij ze content promoten via LinkedIn om conversies te realiseren. Deze leads volgen ze vervolgens op met marketing automation om ze te kwalificeren en ze zo om te kunnen zetten in daadwerkelijke afspraken.
Sinds december 2017 adverteren wij voor hen op LinkedIn en hebben we al verschillende goede resultaten geboekt. Er stonden 2 uitdagingen voor ons klaar, namelijk:
- Zoveel mogelijk conversies uit LinkedIn halen
- Het verlagen van de kosten per conversie
Wij zijn hiermee aan de slag gegaan met als resultaat 35% meer conversies en een kostenplaatje van 93% minder dan bij andere LinkedIn campagnes.
Onze aanpak: Stappenplan voor meer conversies en lagere kosten per conversie
Eind 2018 werd Sponsored Inmail ook toegestaan in Nederland. Hiermee ben je in staat om je doelgroep op een persoonlijke manier te benaderen, en ook nog eens op het juiste moment. Dit kun je doen door gesponsorde berichten naar de persoonlijke inbox van LinkedIn gebruikers te sturen.
Dit leek voor ons het beste van twee werelden: direct mailing toepassen, maar dan met de B2B target mogelijkheden van LinkedIn. Wij besloten dan ook om hier direct mee te gaan experimenteren. Lees hieronder de stappen die wij hierbij hebben ondernomen
Stap 1: Analyseer de huidige situatie
Ten eerste hebben we de huidige situatie van onze klant geanalyseerd. Het is belangrijk om hier goed inzicht in te hebben zodat je weet wat wel en wat niet werkt voor een campagne. Wij merkten bijvoorbeeld op dat Google Ads remarketing goed liep en zodoende dachten wij dat dit wellicht ook zou kunnen via LinkedIn Inmail!
Het is ook belangrijk dat je de bezoekersaantallen checkt en kijkt of je wel voldoende visits hebt om de retargeting audiences op te bouwen.
Stap 2: Maak LinkedIn website audiences aan
Vervolgens hebben we LinkedIn website audiences aangemaakt. We hebben een LinkedIn pixel op alle webpagina’s van de klant geïnstalleerd en daardoor konden we een audience groep aanmaken voor de populairste pagina’s. Wanneer zo’n audience meer dan de vereiste 300 leden heeft kun je een Sponsored Inmail Campagne starten.
Test daarnaast ook eens met custom audiences. Hierbij creëer je een audience groep op basis van bepaalde kenmerken: segmenteer bijvoorbeeld je emaillijst!
Stap 3: Experimenteer met extra targeting mogelijkheden bovenop je audiences
In het geval van deze klant was extra targeting bovenop de website audience niet nodig voor goed resultaten, maar wij willen toch een aantal leuke tips met je delen:
- Tip 1: Wil je alleen bedrijven van meer dan 100 werknemers bereiken? Voeg dan bedrijfsomgang targeting toe bovenop je website audience.
- Tip 2: Deze manier van targeting was voor een andere klant van ons heel effectief, namelijk functietitel targeting. Hierbij kun je bijvoorbeeld alleen ondernemers bereiken en geen particulieren.
- Tip 3: Je doelgroep moet minimaal 300 leden bevatten voordat je een Sponsored Inmail Campagne kan starten. Zorg er dus voor dat je alleen met extra targeting werkt wanneer je audiences nog meer leden moet hebben.
- Tip 4: Sluit eventueel ook je nieuwsbrief in schrijvers en huidige klanten uit.
Stap 4: Schrijf een pakkende Sponsored Inmail
Op dit punt hadden we duidelijk voor ogen naar wie de Sponsored Inmails zouden worden verstuurd en moest er een pakkende tekst worden geschreven. Hierbij hanteren we een aantal praktische punten:
- Creëer waardevolle content
- Houd je bericht beknopt en to the point
- Gebruik een duidelijke Call to Action en voeg een relevante hyperlink toe
- Maak gebruik van A/B testen om te kijken wat werkt in je campagne
- Laat het publiek centraal staan in je bericht (spreek de ontvanger aan met zijn voornaam, leg uit waarom dit bericht relevant is voor hen etc.)
- Zorg ervoor dat de landingspagina een mobiele versie heeft
- Houd de onderwerpregel van je bericht kort maar krachtig
- Stel een concurrerend bod in
Stap 5: Meet de resultaten
Nu je een pakkende InMail hebt geschreven en daadwerkelijk hebt verstuurd is het tijd om de resultaten te meten. Wij hebben hiervoor gewerkt met LinkedIn conversietracking.
Voeg daarnaast UTMs toe aan je Sponsored Inmail link zodat je ook in Analytics en je CRM kunt zien welke leads uit de InMail campagne zijn gekomen.
Stap 6: Optimaliseer je Sponsored Inmail campagne
De Inmails zijn verstuurd, de resultaten gemeten: hoe nu verder? Tijdens deze laatste stap is het een kwestie van testen, testen en nog eens testen. Denk aan onderwerpregels, call to actions, introzinnen, bulletpoints, visualisaties, doelgroepen, etc.
Overweeg ook om de combinatie Sponsored InMail + LinkedIn Lead Gen Forms in te zetten. Dit kan zorgen voor een forse verhoging van het aantal conversies. Als je met marketing automation werkt voor opvolging, zorg er dan voor dat je LinkedIn koppelt aan dit systeem of CRM zodat je niet handmatig alle leads hoeft te downloaden en te mailen.
Het resultaat
Onze klant heeft als doel om snel te groeien en hun uitdagingen waren meer conversies krijgen via LinkedIn en de kosten per conversie verlagen. Dit is gelukt! Door dit gehele stappenplan te volgen hebben wij onze klant geholpen hun doelen te bereiken. Het aantal conversies is met 35% gestegen en de kosten per conversie waren 88% minder dan bij andere LinkedIn campagnes!
Wij bij Team Digitaal zijn gespecialiseerd in het opzetten van specifieke campagnes voor onze klanten. Wil jij ook een goed uitgedachte LinkedIn campagne of wil jij weten wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen?