Door de unieke B2B targeting mogelijkheden, heeft Linkedin Ads een hogere kostprijs per klik dan platformen zoals Google Ads en Facebook Ads. Daarom is het belangrijk om een goede biedstrategie te hanteren zodat je voorkomt dat je teveel betaalt! Kies je voor CPC of CPM? En kies ga je voor automatisch of handmatig bieden? Lees in dit artikel hoe wij dat aanpakken.
CPC of CPM
Bij CPC (cost per click) betaal je per keer dat iemand op jouw advertentie klikt.
Bij CPM (cost per mille) betaal je per duizend keer dat jouw advertentie gezien wordt. Mensen hoeven bij CPM dus niet op de advertentie te klikken voordat jij betaalt.
In de meeste gevallen raden we je aan om CPC biedingen te doen. Dit geeft jou als adverteerder meer controle over het budget.
Indien je de conversieratio per klik weet, is het vrij gemakkelijk om passende CPC-biedingen hierop aan te laten sluiten om je doel te bereiken.
De berekening hiervan is als volgt:
CPC bieding = conversieratio uit het verleden * CPA doel
CPC biedingen kunnen hoog oplopen wanneer je op LinkedIn adverteert. Hoe specifieker de doelgroep is die je target en hoe hoger de concurrentie is, hoe hoger je je bieding zult moeten inzetten.
Wanneer doe je dan een CPM bieding?
Indien jouw campagne een CTR heeft dat ver boven het gemiddelde van LinkedIn ligt (> 1%) is een CPM bieding effectiever en zal het resulteren in meer vertoningen en meer klikken. CPC biedingen zijn hiervoor niet effectief, omdat ze tot extreem hoge CPM’s leiden.
- Voorbeeld:
Campagne 2 heeft een relatief hoge CTR en wordt ‘gefactureerd’ op CPC basis. Hierdoor betaalt de adverteerder veel meer voor CPM’s in vergelijking met campagne 1.
Stel je gaat uit van dezelfde CTR van 1.47% en een €80 CPM bieding, dan zal dit resulteren in een gemiddelde CPC van €5,44 (de huidige gemiddelde CPC is €7,03).
Dit verzekert je dat je niet teveel betaalt voor klikken en het levert je uiteindelijk meer klikken en conversies op binnen hetzelfde budget.
Berekening gemiddelde CPC:
Gemiddelde CPC = CPM bieding / (1.000 * 1.47%)
Je kunt ook CPM biedingen overwegen wanneer je advertenties inzet die bedoeld zijn om meer naamsbekendheid te creëren. Dat zou namelijk betekenen dat je probeert om zoveel mogelijk mensen te bereiken met je advertentie en je minder richt op aantal klikken.
Automatisch of handmatig bieden
Op LinkedIn zou je 9 van de 10 keer voor handmatig bieden moeten kiezen. Waarom?
Omdat het Linkedin bod bovengemiddeld hoog is, wil je graag zélf maximale controle over je uitgaven en biedingen. Als je Linkedin de vrije hand geeft, zullen ze (afhankelijk van het campagnedoel dat je hebt ingesteld), maximaal bieden om dit doel te bereiken.
Daar komt bij dat automatisch bieden je kosten in rekening brengt op basis van het aantal keren gezien. Dit is niet ideaal indien de CTR van je campagne lager dan 1% is.
In dit geval zou LinkedIn kosten in rekening blijven brengen ook al is het niet waarschijnlijk dat deze tot klikken zullen leiden. Als je controle wilt houden over je CPC, ga dan vooral geen automatisch biedingen instellen.
Een voorbeeld waarin automatisch bieden op LinkedIn wel handig kan zijn, is wanneer je doelgroep op LinkedIn veel gekwalificeerde leads zijn en jij wilt top-of-mind-awareness creëren bij deze groep om er zeker van te zijn dat ze gaan kopen.
Automatisch bieden kan er dan voor zorgen dat u het grootste deel van het vertoningspercentage voor die doelgroep vastlegt.
Hoe begin je je biedingen?
Het kan lastig zijn om te bepalen hoe je begint met je biedingen wanneer je een nieuwe campagne lanceert en nog geen prestatie data uit het verleden hebt.
Wanneer je een nieuwe campagne lanceert, raden we je aan om te starten op het aanbevolen bieding-niveau. Zo merk je direct of je campagne überhaupt klikken en/of conversies kan realiseren.
Na enkele weken heb je enige prestatie data verzameld en kun je checken in hoeverre je je budget consistent hebt afgetapt.
Indien je je budget consistent hebt afgetapt, probeer dan eens 10% minder te bieden voor een bepaalde campagne. Houd hierbij goed in de gaten wat dit doet voor je volume aan vertoningen, klikken en conversies.
Indien dit geen veranderingen met zich meebrengt, probeer het dan nog eens met 10% te verlagen. Doe dit net zolang tot je het punt hebt gevonden waarop je zo min mogelijk biedt en toch geen negatieve veranderingen ziet in je volume aan vertoningen, klikken en conversies.
Hoe zit het met conversie en klik optimalisatie?
De laatste beslissing die je moet nemen is of je je campagne wilt optimaliseren voor klikken of conversies. Indien je een nieuwe campagne lanceert, raden we aan om te optimaliseren voor klikken.
Wanneer je campagne binnen een tijdsperiode van een week een significant aantal conversies heeft opgeleverd (minimaal 15), raden we aan om conversieoptimalisatie in te schakelen voor de campagne.
Het inschakelen van conversieoptimalisatie verandert de manier waarop LinkedIn advertenties aan je doelgroep laat zien door prioriteit te geven aan gebruikers waarvan LinkedIn denkt dat de kans groter is dat deze gaan converteren.
LinkedIn baseert dit gedrag op gebruikers die eerder geconverteerd zijn. Dit kunnen ze vooral goed zien bij Lead Gen Form campagnes omdat de hele conversie-journey plaatsvindt op het Linkedin platform zelf.
Ook kan het zo zijn dat, indien LinkedIn vaststelt dat een gebruik zeer waarschijnlijk gaat converteren, LinkedIn de CPC wat hoger vaststelt dan jouw bieding.
Indien je geen significante conversie volumes (minimaal 15) hebt in een tijdsperiode van een week, raden we je aan om de conversie optimalisatie niet in te schakelen omdat LinkedIn’s conversie optimalisatie feature niet zo effectief is met weinig conversie data.
Tot slot..
Welke keuze je ook maakt, CPC of CPM, automatisch of handmatig, LinkedIn bieding-strategieën spelen een zeer belangrijke rol in de prestaties van je campagnes.
Wil je meer informatie over de facetten van LinkedIn Adverteren? Lees dan onze LinkedIn Ads whitepaper.
Je kunt ook direct een gratis consult inplannen met één van de specialisten van Team Digitaal.