Heb jij al gehoord over Sales Funnels? Wil jij je omzet per klant en bezoeker maximaliseren? Dan is de Sales Funnel dé manier! Maar wat is een Sales Funnel precies?

Wat is een Sales Funnel?

Als een persoon besluit om jouw product of dienst aan te schaffen, dan heeft deze klant meerdere fases doorlopen om uiteindelijk overtuigd te zijn van jouw product of dienst. Deze fases kunnen we omschrijven als de ‘customer journey’.

In een Sales Funnel worden deze verschillende fases weergegeven. Door het vertrouwen te winnen van een potentiële klant, zal een lead steeds sterker overtuigd raken van de waarde van jouw bedrijf. En hoe sterker de binding, hoe groter de kans dat een lead uitgroeit tot een waardevolle klant!

Klinkt interessant, niet? In deze gids zullen wij je alles uitleggen hoe je deze fases optimaal kunt laten aansluiten op jouw doelgroep. Op deze manier kun je jouw verzamelde leads omtoveren tot waardevolle klanten!

In deze gids zullen we de volgende onderwerpen behandelen:

1. Wat je absoluut moet weten over Sales Funnels

Wat is een Sales Funnel?

Je kunt een Sales Funnel het beste omschrijven als een trechter, waarin een lead in elke fase iets verder in de trechter zakt, zodat uiteindelijk onder in de trechter de meest waardevolle klanten overblijven. Deze trechter ziet er als volgt uit:

funnel

Een korte beschrijving van de verschillende fases:

  1. Bewustwording: een potentiële klant is zich bewust van een probleem en jij maakt potentiële klanten bewust van jouw oplossing
  2. Interesse: een potentiële klant raakt geïnteresseerd in jouw product/dienst en jij overtuigd de klant van de waarde van jouw bedrijf
  3. Verlangen: een potentiële klant raakt overtuigd van de waarde van jouw product/dienst en jij overtuigt ze tot het aanzetten van aankoop
  4. Aankoop: De klant ziet jouw product/dienst als onmisbaar en gaat over tot aankoop

#Fase 1: Bewustwording

De eerste fase kun je omschrijven als het moment dat een potentiële klant voor het eerst hoort over jouw bedrijf of jouw product/dienst. Dit gebeurt meestal:

  • Via een link van een website
  • Via Google
  • Via een advertentie
  • Via een vermelding tijdens een podcast
  • Via een andere klant die een goede ervaring heeft gehad met jouw bedrijf

Als jij weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden, dan kun je hen bewust maken van jouw bedrijf.

#Fase 2: Interesse

Zodra potentiële klanten bewust zijn van jouw bedrijf, kunnen ze geïnteresseerd raken in jouw product of dienst. Er zijn verschillende manieren waarop ze deze interesse kunnen tonen:

  • Het klikken op een link via een blog
  • Het klikken op een advertentie op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn
  • Het bekijken van jouw Twitter-pagina na het lezen van een Retweet
  • Het bekijken van jouw website na een tip van iemand anders

Zodra de interesse is gewekt van een potentiële klant, is het nu jouw prioriteit om de gegevens van deze lead te verkrijgen door middel van een mailing list.

Op deze manier kun je deze leads benaderen met meer content en ze leiden naar de derde fase.

#Fase 3: Verlangen

In de derde fase zul je de klant moeten overtuigen met een passend aanbod. Een klant zal in deze fase besluiten of hij tot aankoop overgaat van jouw product of dienst.

Kort gezegd; dit is de verkoopfase. Er zijn meerdere manieren om een klant tot aankoop te zetten:

  • Stuur verschillende e-mails om ze te overtuigen van jouw product/dienst
  • Verwijs potentiële klanten naar uitgebreide artikelen die de voordelen van jouw product/dienst beschrijven en inspelen op de emotionele behoefte
  • Laat potentiële klanten deelnemen aan een webinar/seminar, waarbij jij je ze kunt informeren en overtuigen van de waarde van jouw bedrijf
  • Zorg dat potentiële klanten contact opnemen met jouw bedrijf, zodat jij je kunt informeren en overtuigen van de waarde van jouw bedrijf

#Fase 4: Aankoop

De laatste fase vindt plaats als een potentiële klant overtuigd is geraakt van jouw bedrijf en tot aankoop overgaat van jouw product of dienst.

Deze fase omvat alle stappen van de daadwerkelijke aanschaf van jouw product/dienst; de checkout-pagina, het koopproces, shopping cart, boekingsformulier, etc.

In elke fase heb je twee doelstellingen die je moet nastreven:

  1. Identificeer welke personen zullen doorstromen naar de volgende fase (en overtuig ze om dat ook te doen)
  2. Identificeer welke gebruikers niet zullen doorstromen naar de volgende fase, zodat je deze later op een andere manier benadert om ze alsnog door te laten stromen

Om deze verschillende fases uit te werken, is het belangrijk om eerst 3 essentiële vragen te beantwoorden:

  • Wat verkoop ik?
  • Wat is de beste manier om dit product/deze dienst te verkopen?
  • Waar haal ik mijn verkeer vandaan?

#1. Wat verkoop ik?

De eerste vraag is voor sommige bedrijven makkelijk te beantwoorden. Je hebt één product/dienst, mensen zijn geïnteresseerd en je wil zoveel mogelijk verkopen.

Als dit ook het geval is voor jouw bedrijf, ga dan verder naar vraag 2!

Maar als je meerdere producten/diensten aanbiedt, dan is het belangrijk vast te stellen hoe je een bepaald product/dienst door middel van een Sales Funnel aan de man brengt.

Dit doe je door je dienst/product zo specifiek mogelijk aan te bieden. Als je een dienst aanbiedt. vraag jezelf af:

  • Wat is mijn meest populaire dienst?
  • Uit welke dienst haal ik het meeste plezier?
  • Welke dienst leidt tot nu toe tot meer opdrachten in de toekomst?
  • Welke dienst is het makkelijkst om te verkopen?

Als je een product aanbiedt, vraag jezelf af:

  • Wat is mijn meest populaire product?
  • Welk product leidt tot nu toe tot meer aankopen in de toekomst?
  • Welk product is het makkelijkst om te verkopen?
  • Welke producten hebben de hoogste winstmarge?

Jouw Sales Funnel moet ontworpen zijn om één bepaalde dienst of product aan te bieden. Echter, er zijn uitzonderingen!

  • Als je veel verschillende producten aanbiedt (bijvoorbeeld kleding), ontwerp je Sales Funnel dan op basis van categorieën (bijvoorbeeld T-shirts)

#2. Wat is de beste manier om mijn product/dienst te verkopen?

De daadwerkelijke aankoop kan er per product/dienst verschillend uitzien. Het hangt af van jouw product/dienst op welke manier deze aangeboden wordt;

  • Verkoop je kleding via een webshop, dan zullen klanten terechtkomen op jouw productpagina
  • Biedt jij coaching aan, dan zullen klanten eerder overtuigd raken door middel van een persoonlijk gesprek of tijdens een webinar/seminar
  • Verkoop jij software, dan zullen klanten zich wenden tot de prijspagina van de software
  • Verkoop jij een cursus, dan zullen klanten eerder overtuigd raken door middel van uitgebreide artikelen met uiteenlopende informatie

Zodra je weet op welke manier je je product of dienst het beste aanbiedt, begint je Funnel weer meer vorm te krijgen.

We kunnen dan verder naar de derde en laatste vraag.

#3. Waar haal ik mijn verkeer vandaan?

Bij het opzetten van een Sales Funnel hebben bedrijven vaak het idee dat ze nieuw verkeer moeten genereren.

Dit is niet het geval! De beste manier is om te beginnen met je huidige verkeer.

Bijvoorbeeld, heb je een website? Komt daar verkeer naar toe (ook al is het weinig)?

Zo ja, dan heb je al verschillende mensen te pakken in de eerste fase van een Sales Funnel; de interesse! Het zou helemaal mooi zijn als je de gegevens hebt kunnen bemachtigen van deze personen (bijvoorbeeld, via een mailing list).

Je kunt nu een Sales Funnel opzetten om deze personen van de eerste fase door te laten stromen naar de volgende fases.

Denk aan verschillende manieren waarop je al je verkeer binnenhaalt:

  • Bestaand verkeer dat jouw website bezoekt
  • Subscribers van jouw mailing list
  • Verkeer dat is gegenereerd door middel van SEO, Social Media of Blog Posts
  • Verkeer afkomstig van jouw advertentie(s)
  • Verkeer dat je hebt verkregen door het aangaan van een partnerschap

Het is nu zaak dat je de juiste elementen gebruikt voor het opzetten van een succesvolle Marketing- en Sales Funnel.

2. De 5 elementen van een succesvolle Marketing- en Sales Funnel

Een succesvolle Sales Funnel wordt aangevuld door een Marketing Funnel. Het verschil tussen de twee is dat een Marketing Funnel zich richt op het creëren van naamsbekendheid, terwijl een Sales Funnel zich richt op het aanzetten tot aankoop.

Een Marketing Funnel is bedoeld om de doelgroep te voorzien van informatie. De bedoeling is dan ook om elke uiting van verkoop van producten of diensten achterwege te laten. Dit om te zorgen dat potentiële klanten niet gaan twijfelen aan de oprechtheid van jouw informatie. Pas als klanten overtuigd zijn van de waarde van jouw informatie, kun je ze voorzien van de Sales Funnel. Dit proces kun je onderverdelen in 5 elementen:

Marketing Funnel:

  1. Het werven van bezoekers
  2. Het werven van leads
  3. Lead Scoring

Sales Funnel:

  1. Instap-aanbieding
  2. Core offer

#1. Het werven van bezoekers

De eerste stap is om gratis content aan te bieden, zodat potentiële klanten zich zullen wenden tot jouw bedrijf bij het oplossen van een probleem.

Stel, je hebt een populaire blog. Op deze blog vertel je hoe mensen een webshop kunnen opzetten. Op de blog post heb je een advertentie staan met een gratis cursus. Bezoekers zien deze advertentie en willen de cursus downloaden. De bezoeker is bewust van jouw bedrijf en raakt geïnteresseerd in jouw product.

#2. Lead Magnets

De tweede stap is het verwerven van de gegevens van potentiële klanten in de vorm van Lead Magnets. Als jij relevante content aanbiedt, is het een stuk makkelijker om de gegevens van klanten te verkrijgen.

Een bezoeker van jouw blog wilt de cursus die jij aanbiedt downloaden. Je vraagt vervolgens om hun e-mailadres. De bezoeker zal deze gegevens invullen om toegang te krijgen tot de cursus. Je hebt nu de mogelijkheid om deze persoon later te benaderen met andere content.

#3. Lead Scoring

Lead Scoring houdt in dat je je leads kwalificeert. Je kunt een onderscheid maken tussen:

  • Hoogwaardige leads die tot aankoop gaan van jouw product of dienst
  • Leads die eerst nog sterker verbonden moeten worden aan jouw bedrijf.

#4. Instap-aanbieding

Een Instap-aanbieding is een goedkoop product dat je aanbiedt aan jouw hoogwaardige leads. Op deze manier onderscheid je serieuze prospects van de rest.

Als een hoogwaardige lead gebruikmaakt van jouw Instap-aanbieding, bijvoorbeeld een e-book dat hij of zij kan aanschaffen met een hoge korting, dan bestaat er een grote kans dat je deze nieuwe klant ook met duurdere producten/diensten kunt benaderen.

#5. Core Offer

De Core Offer is het hoofdproduct wat je wilt verkopen. Door de vorige vier elementen uit te werken heb je nu toegang tot je serieuze prospects.

Bijvoorbeeld, jouw hoofdproduct is een maandelijks abonnement. Je weet dat een klant al bereid was een goedkoper product aan te schaffen. Als dit product goed is bevallen, zullen klanten overgaan tot aankoop van jouw hoofdproduct.

De producten die je aanbiedt zijn niet voldoende om klanten te werven. Ook de boodschap moet goed aansluiten. Hoe je dit het beste vormgeven lees je hieronder.

3. Wat je nodig hebt voor een Sales Funnel

In dit gedeelte vertellen we je alles over de juiste boodschap die je kunt gebruiken. Een goed product is niet voldoende. De basis van een effectieve marketingcampagne, de boodschap die wordt gekoppeld aan het product, bestaat ook uit 5 elementen:

  1. Een concrete omschrijving van jouw doelgroep-criteria
  2. Een waardevolle oplossing voor een probleem van een potentiële klant
  3. De kernboodschap van jouw product/dienst
  4. Secundaire voordelen van jouw product/dienst
  5. De slotboodschap

We gebruiken hiervoor een voorbeeld uit de wereld van fitness/voeding.

#1. Een concrete omschrijving van jouw doelgroep-kernmotieven

Als eerste is het belangrijk om vast te stellen waarom potentiële klanten kiezen voor jouw product. Deze kernmotieven kun je onderverdelen in 3 karakteristieken:

  1. Angst: “Als ik te dik word is dit ongezond en word ik onaantrekkelijker”
  2. Verlangens: “Ik zou graag wat dunner willen zijn”
  3. Uitdagingen: “Ik heb weinig tijd om naar de gym te gaan”

#2. Een waardevolle oplossing voor een probleem van een potentiële klant

Als je de kernmotieven van een klant concreet hebt omschreven, dan kun je een passend aanbod doen. Hieronder geef ik je een voorbeeld van een product die goed aansluit op de kernmotieven van element #1:

  • Een afslankprogramma met 20 thuisoefeningen

#3. De kernboodschap van jouw product/dienst

De kernboodschap van jouw bedrijf zorgt ervoor dat potentiële klanten zich conformeren aan de informatie die bij jouw product/dienst hoort. Bijvoorbeeld:

  • Het tellen van calorieën is de beste manier om gewicht te verliezen

Als klanten overtuigd zijn van deze kernboodschap, zullen ze eerder geneigd zijn om een product te kiezen dat aansluit op deze boodschap. Producten die deze boodschap niet uitdragen, worden automatisch minder interessant.

#4. Secundaire voordelen van jouw product/dienst

Als potentiële klanten de kernboodschap hebben aangenomen, kun je ze overtuigen van secundaire voordelen van jouw product/dienst. Bijvoorbeeld:

  • Een dieet van weinig koolhydraten is risicovol
  • Met dit dieet kan ik nog steeds genieten van lekker eten
  • Met dit dieet kan ik nog steeds blijven uitgaan
  • Dit dieet is goedkoop
  • Dit dieet maakt het mogelijk om daadwerkelijk af te vallen

De bovenstaande boodschappen kunnen potentiële klanten nog verder over de streep trekken. Ze geloven in de kernboodschap en zien nu in dat jouw product nog meer voordelen biedt.

#5. De slotboodschap

Als potentiële klanten alle informatie hebben opgenomen en overtuigd zijn geraakt van de informatie die jij ze verschaft, dan verschaf je ze nog eenmaal met een laatste boodschap die ze dan daadwerkelijk aanzetten tot aankoop van jouw product of dienst. Bijvoorbeeld:

  • Kies nooit voor een dieet van lage koolhydraten! Je verliest dan geen vet, maar alleen water.

In een tijdperk waar diëten vooral gebaseerd zijn op een koolhydraatarm dieet, kun jij mensen overtuigen dat jij iets extra’s biedt ten opzichte van de concurrentie. Een potentiële klant is overtuigd geraakt en weet dat als hij/zij succes wilt hebben, dat hij/zij het beste kan kiezen voor jouw product!

De potentiële klant is nu omgetoverd tot een daadwerkelijke klant! En als jouw content goed aansluit op de behoeftes en wensen van een klant, dan zal de klant zich blijven richten op jouw bedrijf.

De tools

Als je een Sales Funnel wilt inrichten en automatiseren, zijn er een aantal Tools die je tot je beschikking hebt. Wij hebben de belangrijkste opties even kort voor je uiteengezet:

  1. Website of webshop
  2. Landingspagina software
  3. E-mail marketing en marketing automation software
  4. Analytics Software

Tool #1: Website of Webshop

Tegenwoordig is het vrij makkelijk om zelf een website (of webshop) te bouwen via een aanbieder. Met betrekking tot een Sales Funnel is het verstandig te kiezen voor een website waarbij je zelf technisch eigenaar bent.

  • Kies voor een website op basis van WordPress, waarbij je zelf de mogelijkheid hebt om technische aanpassingen te maken (een voorbeeld is Divi van Elegantthemes)

Tool #2: Landingspagina-software

Een landingspagina is een pagina die geoptimaliseerd voor een bepaalde functie. Je kunt deze pagina inzetten om te zorgen voor een hoge conversie van leads. Je hebt hierbij de mogelijkheid om een aparte pagina aan te maken in je CMS (Content Management System).

  • Wij raden echter aan om je CMS te combineren met landingspagina-software (voorbeelden zijn: Unbounce, Instapage, Leadpages)

Tool #3: E-mail marketing/Marketing Automation-software

Bij het gebruikmaken van Sales Funnels is Marketing Automation-software noodzakelijk.

  • Met deze software kun je personen op het juiste moment, het juiste bericht, naar de juiste persoon sturen (een voorbeeld is ActiveCampaign)

Tool #4: Analytics-software

Waar Google Analytics vaak tekortschiet, maakt Analytics-software het mogelijk om inzicht te verkrijgen in alle transacties, de koopgeschiedenis van klanten, de omzet van klanten, etc.

  • Analytics Software maken het mogelijk om goed inzicht te krijgen in de data van je Sales Funnel (een voorbeeld van goede software is Conversionfly)

4. Praktische voorbeelden van succesvolle Sales Funnels (nationaal & internationaal)

Om je een beeld te geven van de onderdelen van een Sales Funnel, hebben wij hier voor jou 4 voorbeelden, zowel nationaal als internationaal, om te demonstreren hoe Sales Funnels kunnen worden ingezet.

We geven je hieronder een aantal voorbeelden van succesvolle Sales Funnels. De bedrijven die we gebruiken zijn effectief in het gebruik van Sales Funnels, en door middel van hun uitwerkingen willen wij je een goed voorbeeld geven hoe je Sales Funnels kunt toepassen voor jouw bedrijf. De bedrijven zijn:

  1. Securitas
  2. Beeckesteijn
  3. ScanmarQED
  4. Fit.nl

1. Securitas

Securitas is een organisatie gespecialiseerd in beveiliging. Zo verkopen zij camera-units, software en andere producten. We hebben hier 5 voorbeelden van een effectieve Sales Funnel:

  1. Gratis Content
  2. Lead Magnet landingspagina
  3. Lead Magnet bedankpagina
  4. Instap-aanbieding
  5. Core offer
  • 1. Gratis content (Whitepaper)

securitas

Securitas biedt hier gratis content aan in de vorm van een Whitepaper. Een bezoeker is geïnteresseerd in het toepassen van camera’s. Door middel van deze whitepaper kan een bezoeker kennismaken met het bedrijf en de toepassing van camera’s. De kans is groot dat de bezoeker zich verder zal wenden tot Securitas, als hij de voordelen inziet die camera’s bieden voor zijn bedrijf.

  • 2. Lead Magnet-landingspagina

download-securitas

Hierboven zie je een voorbeeld van een Lead Magnet-landingspagina. Er wordt hier gevraagd om de gegevens van een bezoeker, die je vervolgens weer kunt benaderen met verdere aanbiedingen.

  • 3. Lead Magnet-bedankpagina

lead-magnet-bedankpagina

Hierboven zie je een goed voorbeeld van een bedank-pagina. De bezoeker heeft zijn/haar gegevens ingevuld, de whitepaper gedownload en wordt hier in contact gebracht met verdere aanbiedingen. Op deze manier wordt een bezoeker getriggerd om verder gebruik te maken van de Instap-aanbieding; Veiligheidsscan.

  • 4. Instap-aanbieding

instap-aanbieding

Deze instap-aanbieding hierboven is een goed voorbeeld hoe hoogwaardige leads worden onderscheiden. Een bezoeker die gebruik maakt van de veiligheidsscan laat zien dat hij/zij geïnteresseerd is in het aanschaffen van een product waar ze geld voor willen betalen; de Core Offer. De Instap-aanbieding is dus een introductie op de Core Offer.

  • 5. Core Offer

core-offer

Hierboven zie je de actuele producten van Securitas; de Core Offers. Nadat potentiële klanten zich hebben verdiept in het bedrijf, de voordelen inzien van de producten en overtuigd zijn dat het bedrijf dé oplossing biedt, gaan ze nu over tot daadwerkelijke aankoop. De bezoeker wordt in staat gebracht deze aankoop te realiseren door contact op te nemen via de telefoon of het contactformulier.

2. Beeckesteijn

Beeckestijn Business School is een opleidingsinstituut voor online marketing, communicatie & klantgericht ondernemen. Hieronder volgen 5 voorbeelden van een Sales Funnel:

  1. Gratis content
  2. Lead Magnet
  3. Brochure
  4. Instap-aanbieding
  5. Core Offer
  • 1. Gratis content

gratis-content

Ook hierboven zie je een goed voorbeeld van gratis content. De bezoeker wordt geïnformeerd over nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van Marketing in 2018. De informatie wordt bijgestaan met een gratis whitepaper. De bezoekers die deze whitepaper downloaden zullen verder in de trechter dalen van de Sales Funnel als waardevolle leads.

  • 2. Lead Magnet

lead-magnet-bleeckesteijn

Zodra iemand de whitepaper heeft gedownload, wordt de gebruiker gevraagd zijn/haar gegevens in te vullen. Beeckesteijn heeft door het aanbieden van gratis content de gegevens van een potentiële klant.

  • 3. Brochure

brochure-bleeckesteijn

Hierboven zie je een voorbeeld van gratis content in de vorm van een brochure. Ook een brochure is een goed middel om gebruikers te doen dalen in de Sales Funnel.

  • 4. Instap-aanbieding

instapaanbieding-bleeckesteijn

Hierboven zie je weer een goed voorbeeld van een instap-aanbieding. Door een proefcollege aan te bieden, hebben bezoekers de kans om een introductie te krijgen van de Core Offer. De bezoekers die hier gebruik van maken hebben zich onderscheiden als hoogwaardige leads.

  • 5. Core Offer

core-offer-bleeckesteijn

Na het gebruiken van de instap-aanbieding, is er een grote kans dat bezoekers nu overtuigd zijn geraakt om over te gaan tot de aankoop van de Core Offer. De bezoekers kunnen keuze maken uit de opleidingen die Beeckesteijn aanbiedt.

3. ScanmarQED

ScanmarQED, winnaar van de Main Software 50 editie 2017 en tevens snelst groeiende en best gewaardeerde bedrijf van 2017, is specialist op het gebied van marketing en sales effectiveness. Ook dit bedrijf heeft zijn succes mede te danken aan een goede Sales Funnel. Zie hieronder 3 voorbeelden van hoe ScanmarQED de Sales Funnel heeft ingericht:

  1. Lead Magnet landingspagina
  2. Instap-aanbieding
  3. 2 Core Offers
  • 1. Lead Magnet landingspagina

scanmarqed

Ook hierboven zie je dat de gegevens worden verworven door middel van een whitepaper.  Ook zie je dat als een bezoeker meer wilt weten over de producten, er een Demo wordt aangeboden onderaan de pagina. De bezoeker wordt in staat gesteld om door de trechter van de Sales Funnel te worden geleid.

  • 2. Instap-aanbieding

scanmarqed-instapaanbieding

Als introductie op de Core Offer wordt hierboven de Instap-aanbieding aangeboden. Bezoekers hebben de mogelijkheid om te kiezen uit whitepapers, news updates, een productdemonstratie, of een consultatiegesprek. De eerste twee zijn voorbeelden van gratis content. De laatste twee zijn voorbeelden van de instap-aanbieding.

  • 3. Core Offer #1

scanmarqed-coreoffer-1

Na de instap-aanbieding kunnen bezoekers nu kiezen om gebruik te maken van de diensten van ScanmarQED. Deze diensten worden hierboven getoond. Als bezoekers klikken op de dienst naar keuze, worden ze verder doorverwezen om tot aankoop over te gaan.

  • 3. Core Offer #2

scanmarqed-coreoffer2

Ook hierboven zie je een Core Offer van ScanmarQED. Om gebruik te maken van één van de diensten van ScanmarQED, kunnen bezoekers onderaan het formulier invullen.

4. Fit.nl

Fit.nl is de grootste blog ten aanzien van fitness/voeding van Nederland. Wij hebben het genoegen gehad samen met Fit.nl een Sales Funnel te mogen bouwen. Deze Sales Funnel bestaat uit:

  1. Gratis content zoals blogs
  2. Lead Magnets
  3. Instap-aanbieding
  4. Recurring offer
  • 1. gratis content #1 (blog over training)

fit-gratis-content

De blog van Fit.nl bevat veel informatie ten aanzien van fitness met tekst en filmpjes. Al deze content is gratis en is bedoeld om bezoekers te voorzien van waardevolle informatie. Deze informatie zullen gebruikers binden aan het bedrijf.

  • 1. Gratis content #2 (blog over voeding)

fit-gratis-content2

Fit.nl richt zich niet alleen op fitness, maar ook op voeding. Deze twee onderwerpen zijn onlosmakelijk verbonden. Bezoekers kunnen voor beide onderwerpen terecht bij de blog van Fit.nl.

  • 2. Lead Magnets #1 (gratis trainingsschema)

fit-nl-lead-magnet1

Door middel van een gratis fitness-schema kunnen de gegevens worden verworven van leads.

  • 2. Lead Magnets #2 (gratis voedingsschema)

fit-nl-gratis-voedingsschema

Ook op het gebied van voedsel kunnen gebruikers worden verbonden aan de blog. Daarna kunnen ze worden voorzien van de Instap-aanbieding.

  • 3. Instap-aanbieding #1 (betaald trainingsprogramma)

fit-nl-stappenplan-1

De Instap-aanbieding hierboven is een goed voorbeeld van een introductie op de Core Offer.

  • 3. Instap-aanbieding #2 (betaald voedingsschema)

fit-nl-instapkaart-voeding

Ook op het gebied van voeding worden bezoekers voorzien van een Instap-aanbieding.

  • 4. Core Offer (maandelijkse coaching)

fit-nl-maandelijkse-coaching

Na de Instap-aanbieding wordt de Core Offer aangeboden; maandelijkse coaching op het gebied van fitness en voeding, een totaalpakket. Als bezoekers gebruik hebben gemaakt van de Instap-aanbieding, zijn ze uitgegroeid tot hoogwaardige leads. De klant kan nu op lange termijn gebruikmaken van de diensten van Fit.nl.

Tot Slot

We hebben de 4 fases beschreven hoe een lead wordt omgezet als klant:

  1. Bewustwording
  2. Interesse
  3. Verlangen
  4. Aankoop

Vervolgens hebben wij beschreven wat de belangrijkste vragen zijn die je moet stellen als je begint met een Sales Funnel:

  • Wat verkoop ik?
  • Wat is de beste manier om mijn product/dienst te verkopen?
  • Waar haal ik mijn verkeer vandaan?

Daarnaast hebben wij de 5 elementen beschreven van een succesvolle Marketing- en Sales Funnel:

  1. Het werven van bezoekers
  2. Lead Magnets (werven van gegevens)
  3. Leadscoring
  4. Instap-aanbieding
  5. Core Offer

Ook hebben we de 5 elementen beschreven van de juiste marketing die je moet hanteren bij een Sales Funnel:

  1. Een concrete omschrijving van jouw doelgroep-criteria
  2. Een waardevolle oplossing voor een probleem van een potentiële klant
  3. De kernboodschap van jouw product/dienst
  4. Secundaire voordelen van jouw product/dienst
  5. De slotboodschap

Tevens hebben wij nog 4 voorbeelden gegeven van Tools die je kunt gebruiken bij het opzetten van een Sales Funnel:

  1. Een website (of webshop)
  2. Landingspagina software (optioneel, maar aanbevolen)
  3. E-mail marketing en marketing automation software
  4. Analytics software

En als laatst hebben wij per bedrijf een aantal voorbeelden laten zien hoe de onderdelen van een Sales Funnel eruit zien, namelijk van de bedrijven:

  1. Securitas
  2. Beeckesteijn
  3. ScanmarQED
  4. Fit.nl

Wil jij meer weten over het opzetten van een Sales Funnel?

Wij hebben uitgebreide ervaring met verschillende (internationale) bedrijven. Wij kunnen samen met jou de verschillende onderdelen van een Sales Funnel ontwerpen, zodat jouw conversie zo hoog mogelijk uitvalt.

Door jarenlange ervaring kunnen wij jou voorzien van de meest geoptimaliseerde Sales Funnel, zodat jij de meeste klanten werft haalt uit jouw leads!

  • Wil je meer informatie over een Sales Funnel voor jouw bedrijf? Vraag onze gratis Sales Funnel- Consult aan!
  • Wil je meer informatie over het opzetten van een Sales Funnel? Dan hebben wij het Sales Funnel-ebook; bomvol met voorbeelden en praktische tips!

Enthousiast? Wij ook! Aarzel niet en neem contact met ons op!

Verdubbel jouw B2B Marketing Resultaten

Vul jouw sales pipeline met B2B leads van hoge kwaliteit en verdubbel jouw omzet en klantenbestand

Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox