Doelgroepanalyse: Ontdek hoe je jouw B2B doelgroep onderzoekt

Maak een B2B doelgroepanalyse en verhoog je conversies! 

Dat je kijkt naar je doelgroep voordat je met marketing aan de slag gaat is natuurlijk logisch. Maar is ‘kijken’ wel genoeg? Een doelgroep analyse is een belangrijk onderdeel van een marketingcampagne. Je weet namelijk alleen waarover je moet praten als je weet met wie je praat en wat zij willen weten. Lees in dit artikel hoe je daar aan de hand van een doelgroepanalyse achter komt en hoe je deze informatie kunt gebruiken. 

Wat is een doelgroep analyse?

Bij een doelgroepanalyse kijk je, vanzelfsprekend, naar je doelgroep. Je doet onderzoek naar verschillende segmentatiecriteria om erachter te komen bij welke personen het het meest waarschijnlijk is dat ze jouw product gaan kopen. 

De onderdelen waar onderzoek naar wordt gedaan zijn: 

  • De kenmerken van de doelgroep en wie daartoe behoren
  • De behoeften van de doelgroep
  • De awareness omtrent het probleem

Bedenk wat jij van je doelgroep wilt weten

En nu? Je begint aan de analyse, maar wat wil je hier eigenlijk mee? Je wilt natuurlijk specifiek in beeld hebben wie de doelgroep is en wat zijn behoeften en awareness zijn ten opzichte van jouw dienst zodat je een groep creëert die dezelfde kenmerken hebben. 

Je moet zelf keuzes maken in wat jij belangrijk vindt om te weten. Wij hebben een aantal segmentatiecriteria voor B2B doelgroepanalyses voor je:

Geografisch
  • Land
  • Regio
  • Stad
Demografisch
  • Type bedrijf
  • Branche
  • Bedrijfsgrootte
  • Omzet en budget
Psychologie
  • Waarden
  • Visie
  • Imago
Gedrag
  • Beslissingsproces
  • Investeringspatroo

Aan de slag: hoe verzamel jij gegevens voor je B2B doelgroepanalyse?

Nu je voor ogen hebt wat je allemaal wilt weten van je doelgroep moet je gaan bedenken hoe je deze data gaat verzamelen. Je zult merken dat je een groot deel van de informatie over je klanten al binnen handbereik hebt, we maken dan ook onderscheid in desk- en field research.

1) Desk research

In de categorie ‘binnen handbereik’. Dit is alle informatie over je doelgroep die je gewoon achter je bureau kunt achterhalen of met een kleine moeite kunt verzamelen: deze gegevens zijn al beschikbaar. Dit gaat vooral over de kenmerken van je doelgroep.  

  • Klantgegevens
  • CRM data
  • Google analytics (website gedrag statistieken)
  • etc.

2) Field research

Voor de volgende informatie moet je iets meer moeite doen. Field research zul je meer gaan doen wanneer je meer wilt weten over de behoeften en de awareness van de doelgroep. Dit is een specifieker onderzoek dan desk research en zal je dan ook iets meer tijd gaan kosten. 

Veel gebruikte onderzoekstechnieken hierbij zijn:

  • Enquêtes
  • Interviews
  • Observaties

5 Handige manieren waarop je je B2B doelgroepanalyses kan inzetten 

Een doelgroepanalyse kan op verschillende manieren erg nuttig zijn. Wanneer jij de nodige informatie hebt verzameld kun je dit op verschillende manieren gebruiken. Wij gaan 5 manieren met je delen waarop je een doelgroepanalyse zou kunnen inzetten. 

1) Persoonlijke benadering

Een doelgroepanalyse helpt je met het persoonlijk benaderen van je doelgroep. Wanneer je weet wie je echte publiek is, met wat voor soort problemen zij te maken hebben en wat je kunt doen om ze te helpen creëer je een meer specifieke en meer gerichte inhoud. 

Het is daarnaast ook een kans om je te onderscheiden van andere bedrijven. Zo geef je je bedrijf een sympathiek en authentiek imago. 

2) Buyer persona

Wanneer je allerlei gegevens hebt verzameld ben je in staat om een persona te maken. Wanneer je een persona hebt gemaakt heb je een goed beeld van je doelgroep en zijn eigenschappen. In ons artikel over buyer persona’s lees je meer over hoe je persona’s kunt inzetten in je marketingstrategie.

3) Geld besparen door een effectievere marketing strategie

Je hebt je doelgroep gesegmenteerd en je bent nu in staat om je marketing volledig af te stemmen op informatiebehoefte, interesses, gedrag en gegevens. De groep die je wilt bereiken is nu dus ook een stuk kleiner geworden. Omdat je specifieker te werk gaat en niet meer met losse flodders schiet zal dit je een hoop kosten besparen. 

4) Customer journey

Met behulp van een uitgewerkte doelgroepanalyse ben jij in staat om de customer journey van jouw belangrijkste klanten in kaart te brengen. Je krijgt hierdoor inzicht in het gehele proces waar je klant doorheen gaat, waardoor jij weet wanneer je hierop moet inspelen. Lees ons artikel over de customer journey en ontdek hoe je dit in kaart brengt

5) Long-term relationship

Het laatste punt is niet een op zichzelf staande manier van een doelgroepanalyse inzetten, maar een resultaat van bovenstaande manieren. Wanneer jij namelijk investeert in bovenstaande manieren ben jij instaat om een langdurige relatie met je klant op te bouwen: Je weet wie je klant is, welke reis hij aflegt en benadert hem op een persoonlijke manier.

Als jij in dit proces blijft investeren zal je klant ook daadwerkelijk je klant blijven.

Dus.. Maak altijd een doelgroepanalyse!

Een doelgroepanalyse is meer dan alleen een blik op je doelgroep. Het is belangrijk om goed voor ogen te hebben met wie je communiceert  en dit wordt vaak onderschat. 

Segmenteer je doelgroep en stel een gerichte marketingstrategie op. Een buyer persona en een uitgewerkte customer journey zullen jouw marketing naar een hoger niveau tillen

Download B2B buyer persona template

Zoals je hebt gelezen kun je je doelgroepanalyse onder andere uitwerken in een buyer persona. Wil jij voor ogen krijgen op wie jouw marketingcampagnes precies gericht zijn en welke boodschap jouw doelgroep zal aanspreken? Doe dan een doelgroepanalyse, download deze template en verhoog jouw B2B conversies!

Download B2B Buyer Persona Template

Foto van Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox