Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde e-mail automation ervoor zorgt dat je tot wel 18 keer meer omzet kan behalen. Ook hebben e-mail automation flows een hogere click rate dan niet-geautomatiseerde e-mails. Dit loopt op tot wel 119% meer clicks. Maar hoe ontwikkel je nou effectieve e-mail automation flows, waardoor je meer leads omzet in klanten? Wij helpen je hiermee op weg! In dit blog vertellen we wat de 9 belangrijkste e-mail automation flows zijn voor een succesvolle e-mail automation strategie.

e-mail automation flow

E-mail automation flows

Met e-mail automation flows zorg je ervoor dat je automatisch e-mails verstuurt met relevante content, op het juiste moment en naar de juiste personen. E-mail automation is een onderdeel van marketing automation.

Om een marketing automation flow op te zetten, dien je dus eerst marketing automation software aan te schaffen. We geven je nu de 9 belangrijkste e-mail automation flows.

E-mail automation flow 1: Welkom flows

Wanneer een bezoeker een e-book of whitepaper heeft gedownload, in ruil voor een e-mailadres, dan is dit voor jou een volgbare lead geworden.

Het doel van deze e-mail automation flow is het afleveren van de download die mensen online hebben aangevraagd. Daarnaast wil je jouw nieuwe inschrijvers ook laten kennismaken met jouw organisatie en een positieve indruk achterlaten.

Nadat je lead zijn gegevens heeft achtergelaten, stuur je met een welkom flow een e-mail waarin je hem/haar bedankt voor de download. In een daaropvolgende e-mail stuur je de link of de bijlage naar het e-book of de whitepaper. 

Voorbeeld: Klik hier om een voorbeeld van een welkom flow te bekijken van Digital Marketer (een blog die digitale marketing trainingen verkoopt).

E-mail automation flow 2: Relevante content flows

Enige tijd nadat de welkom flow is gestuurd, stuur je jouw lead een reeks e-mails met relevante content en meer informatie over jullie bedrijf.

  • Stuur in een eerste e-mail informatie over een onderwerp dat gerelateerd is aan de download van het e-book of de whitepaper dat de lead heeft gedownload.

  • In een daaropvolgende e-mail stel je jezelf en je bedrijf aan je lead voor. Vertel wat jij kunt doen om het ‘probleem’ van de lead op te lossen en geef aan waarin jouw bedrijf gespecialiseerd is. 

Voorbeeld: Bekijk hier een voorbeeld van Hubspot zijn welcome sequence met relevante content

E-mail automation flow 3: Lead nurturing flows

Bij de lead nurturing flow is het belangrijk dat je je leads als het ware voedt met informatie. De kunst is om deze informatie op het juiste moment te versturen en om ervoor te zorgen dat de e-mail de juiste content bevat. 

Een effectieve manier hiervoor is om content te sturen over de branche waarin je lead werkzaam is. Stel je bij deze e-mail reeks op als expert zodat je leads jou zien als autoriteit op dat gebied. Hierdoor wek je vertrouwen op bij je leads. Dit leidt er uiteindelijk toe dat een lead converteert naar een klant. 

Voorbeeld: Hoe je een lead nurturing flow inzet zie je hier aan de hand van Conversion Rate Experts (UK) hun emailflow die je na de download krijgt.

E-mail automation flow 4: Betrokken gebruikers flows

Beloon de klanten die betrokken zijn bij jouw bedrijf en die je veel opleveren. Laat deze betrokken klanten profiteren van een speciale korting en een gratis stukje extra service. 

Het zijn voor jou duidelijk belangrijke klanten. Doe je best om deze te behouden!

Grote kans dat als iemand uit het netwerk van je klant hetzelfde nodig heeft als jouw klant, dat ze jou aanraden! 

En je weet het zelf ook: mond-tot-mond reclame is de beste reclame die je kunt krijgen.

E-mail automation flow 5: Abandoned-cart flows

Voor B2B bedoel we niet persé een winkelmandje dat niet is afgerekend. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om:

  • een lead die bezig was met het invullen van een aanvraagformulier voor gratis advies, maar dit nooit heeft afgemaakt.
     
  • een lead die de prijzenpagina bezoekt, maar geen offerte aanvraagt.

     

  • een lead die het contactformulier 2x bereikt, maar geen contact opneemt.

Naar deze leads stuur je een e-mail met een reminder dat het aanvraagformulier incompleet is of stel voor om een (gratis) offerte voor je lead op te stellen. 

Stuur het aanvraagformulier mee in de mail of zet een link in de e-mail die rechtstreeks naar de betreffende webpagina leidt. 

Op deze manier hoeven de leads zelf amper actie te ondernemen, omdat jij het voorwerk al hebt gedaan. Stuur je leads na 1 dag een reminder en zonder resultaat na 2 dagen nog een reminder.

Voorbeeld: Klik hier voor een goed voorbeeld van software bedrijf Optin Monster hun cart abandonment flow die wordt getriggerd nadat iemand zijn emailadres invult, maar de bestelling niet afrondt.

E-mail automation flow 6: Re-engagement flows

Elk bedrijf kampt waarschijnlijk met ditzelfde probleem: je hebt er leads tussen zitten die al een tijdje geen actie meer ondernomen hebben:

  • Geen e-mail geopend;

  • Niet meer op de website geweest;

  • Niet meer op een advertentie van jou geklikt.

Deze leads noemen we ook wel “inactieve leads”. Elk bedrijf hanteert verschillende voorwaarden voor wanneer ze een lead inactief noemen. Bij het ene bedrijf is het bijvoorbeeld na 3 maanden geen interactie te hebben gehad en bij de andere na 6 maanden. 

Je kunt met e-mail automation instellen dat deze leads, op het moment dat ze op inactief worden gezet, een e-mail ontvangen. Voorbeelden van e-mails die je naar deze leads kan sturen:

  • Een simpel bericht dat je ze hebt gemist / lang niet hebt gezien op je website. Aan deze e-mail kan je een link toevoegen naar een relevante blog voor je lead.

  • Een actie of exclusieve aanbieding die voor je lead wellicht relevant is.

  • Content over een onderwerp dat impact heeft gehad op de branche van je lead.

Doel van deze automation flows is natuurlijk om je inactieve leads weer om te zetten naar actieve leads.

E-mail automation flow 7: Evenementen flows

Evenementen flows worden ingezet als jij voor je leads of klanten een event organiseert. Zo’n event kan bijvoorbeeld zijn: een masterclass over hoe je meer leads realiseert met LinkedIn Ads of marketing automation.

Stuur je leads een eerste e-mail over het bestaan van het event:

  • Wanneer vindt het plaats?

  • Wat is de locatie van het evenement?

  • Hoelaat begint het?

  • Voor wie is het evenement bedoeld?

  • Hoe moet je je inschrijven?

Nadat je leads zich hebben aangemeld stuur je deze een bedankmail. In de daaropvolgende e-mail geef je nog wat extra informatie over het evenement. 1 week voordat het evenement plaatsvindt, stuur je je leads een reminder en 1 of 2 dagen voordat het evenement plaatsvindt doe je dit nog een keer.

Voorbeeld: Bekijk hier een voorbeeld van evenementen flows van Hubspot. 

E-mail automation flow 8: Interne sales notificatie flows

Naast dat je automation flows kan inzetten voor klanten, kan je deze ook binnen je eigen organisatie inzetten. Gebruik flows om een interne e-mail melding te sturen naar de sales vertegenwoordiger zodra een lead een sales qualified lead is geworden. 

Dit scheelt de sales vertegenwoordiger zoekwerk. Ook kan je alle informatie over de lead al meesturen. Het enige wat de sales afdeling dan nog moet doen is contact opnemen met de leads.

E-mail automation flow 9: Cross- en upsell flows

Een cross- en upsell flow is een e-mail reeks naar klanten die al eerder iets hebben besteld bij jou met als doel deze opnieuw iets te verkopen. 

Upsell:

Een “Upsell” is een duurdere versie van de aankoop proberen te verkopen. Bijvoorbeeld 3 exemplaren in plaats van 1 of een duurder abonnement.

Cross-sell:

Een “cross sell” is het aanbieden van een gerelateerd product. Bijvoorbeeld een schadeverzekering bij aankoop van je iPhone.

Cross- en upsell Ideas voor in je e-mail flow:

  • Stuur een e-mail met een product of dienst dat aanvulling geeft op de aankoop die al gedaan is.

  • Biedt een nieuwere versie aan van de aankoop in het verleden.

  • Stuur een e-mail met producten of diensten die vergelijkbaar zijn met datgene wat je klant al eerder gekocht heeft.

Zo blijf je in contact met je klanten nadat deze een aankoop hebben gedaan en stimuleer je ze tegelijkertijd om opnieuw iets bij jou aan te schaffen. 

Voorbeeld: Hier zie je een goed voorbeeld van een upsell flow van project management software Asana die gratis gebruikers probeert te laten upgraden naar hun premium pakket.

Hoe start ik met mijn eigen e-mail marketing automation flow?

Wil jij meer weten over e-mail automation flows?

Weet je nog een onmisbare automation flow die wij vergeten zijn? Laat het ons weten in de comments!

Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox