Jij wilt graag online adverteren, maar maak je wel gebruik van het juiste platform? Er was een tijd dat Facebook en Google voorop liepen in de wereld van online advertenties. Die tijden zijn voorbij!

Van al het verkeer op sociale media komt 46% via LinkedIn terecht op de website van B2B-bedrijven. 94% van alle marketeers maken inmiddels gebruik van LinkedIn voor het verspreiden van content en maar liefst 62% van ondervraagden gaf aan dat LinkedIn de meeste leads genereert ten opzichte van andere platforms.  

Het succes van LinkedIn is niet onopgemerkt gebleven en LinkedIn investeert veel geld en middelen om advertenties zo goed mogelijk aan te laten sluiten op jouw doelgroep. Steeds meer marketeers maken gebruik van LinkedIn en er zijn in 2017 enkele belangrijke functies ontwikkeld voor het genereren van meer leads. 

Maar wat maakt LinkedIn nou zo speciaal tegenover Google en Facebook? Waarom is LinkedIn onmisbaar anno 2018 als je als B2B-bedrijf wilt groeien?

In deze gids hebben wij de vier belangrijkste redenen beschreven waarom LinkedIn hét beste platform is voor B2B-advertenties.

Inhoud – De 4 redenen waarom Linkedin het beste platform is voor B2B-adverteerders:

  1. LinkedIn genereert leads van goede kwaliteit
  2. LinkedIn biedt de beste zakelijke targeting-mogelijkheden
  3. LinkedIn-gebruikers willen zich zakelijk ontwikkelen en zijn op zoek naar jouw content
  4. LinkedIn laat jouw bedrijf snel opschalen
  5. Ontdekken wat LinkedIn voor jouw bedrijf kan betekenen?

#1 LinkedIn genereert leads van goede kwaliteit

linkedin-genereert-de-beste-leads

LinkedIn is hét platform voor adverteren op de B2B-markt. De overgrote meerderheid verkiest LinkedIn boven andere platforms. Maar waarom?

linkedin-genereert-de-beste-leads2

Onderzoek in de VS uit 2017 wijst uit dat LinkedIn het meest gebruikte sociale-media-kanaal is voor B2B-bedrijven (89%). De reden hiervoor is dat LinkedIn volgens het onderzoek de meeste leads genereert. Dit is niet verrassend, aangezien LinkedIn met 500 miljoen gebruikers het grootste zakelijke platform is. Het aantal gebruikers van LinkedIn in Nederland is uitgegroeid tot maar liefst 4,4 miljoen gebruikers.

Daarnaast zorgt LinkedIn ook voor de hoogste kwaliteit van leads. Dit heeft alles te maken met de targeting-mogelijkheden van LinkedIn ten opzichte van andere kanalen zoals Facebook en Google. Het maakt het mogelijk om gericht te zoeken naar bedrijven die voor jou relevant zijn.

Ben jij bijvoorbeeld op zoek naar marketing-managers werkzaam bij bedrijven met 200+ medewerkers? Het is mogelijk om specifiek te zoeken naar deze doelgroep. Door je pijlen te richten op gebruikers die baat hebben bij jouw product, betaal je uiteindelijk een stuk minder. LinkedIn laat de kosten dalen per ‘Sales Qualified Lead’ (een lead waar jouw salesteam enthousiast van wordt omdat deze past bij het ideale klantprofiel)  

Het voorbeeld hierboven laat zien dat je bij LinkedIn gebruik kunt maken van de targeting-optie bedrijfsgrootte. Er zijn echter nog veel meer interessante manieren om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Deze lees je hieronder.

#2 LinkedIn biedt de beste zakelijke targeting-mogelijkheden

Met LinkedIn kun je specifiek zoeken naar jouw zakelijke doelgroep. Op deze manier kunnen gebruikers geselecteerd worden zodat jouw product of dienst zo goed mogelijk aansluit op de vraag en behoefte van een gebruiker. De zakelijke targeting-mogelijkheden die LinkedIn biedt gaan namelijk veel verder dan bij andere platforms. LinkedIn maakt targeting mogelijk op basis van vier niveau’s:

  1. Targeting op persoonlijk niveau (interesses via groepen, vaardigheden, opleidingsniveau, etc)
  2. Targeting op bedrijfsniveau (aantal medewerkers, bedrijfstak, bedrijfsnaam)
  3. Targeting op functieniveau (afdeling, functietitel, senioriteitsniveau)

1. Targeting op basis van persoonlijk niveau

De eerste manier is onze favoriet: de mogelijkheid van targeting op basis van groepen. Bepaalde bedrijven of personen melden zich aan voor een groep met een onderwerp dat aansluit op hun vakgebied. Je weet dus dat de leden van deze groepen zich betrokken voelen bij het onderwerp van de desbetreffende groep. Zij zullen dan ook snel materiaal downloaden dat aansluit op hun vakgebied. Als jij als bedrijf materiaal aanbiedt dat interessant is voor gebruikers die zich zakelijk willen ontwikkelen, dan staat dit garant voor leads van een hoge kwaliteit!

Er bestaat de mogelijkheid om je als bedrijf in te schrijven voor de verschillende groepen om te kijken wat er speelt, wie er actief is en om meer aansluiting te vinden bij de doelgroep. Houd er wel rekening mee dat dit een tijdrovende bezigheid kan zijn.

Ook de optie vaardigheid is zeer doeltreffend. Iedere LinkedIn-gebruiker kan gerankt worden op basis van zijn vaardigheden. Bijvoorbeeld: ‘communicatie’ of  ‘Google AdWords’. Deze optie is vooral handig als je doelgroep vrij breed is of als je nog niet specifiek weet wie je doelgroep is.

linkedin-targeting
Mocht je nog breder willen zoeken, dan heb je ook nog de mogelijkheid om te zoeken op basis van opleidingsniveau.

2. Targeting op basis van bedrijfsniveau

Vaak hebben bedrijven een goed idee op welke bedrijven zij hun advertenties willen richten. Bijvoorbeeld op bedrijven uit een bepaalde bedrijfstak met een bepaald aantal medewerkers. Als je als bedrijf specifiek weet welke bedrijven interessant zijn, kun je ook jouw doelgroep bereiken op basis van bedrijfsnaam. Het hangt dus af van jouw doelgroepbepaling hoe breed of specifiek je je pijlen wilt richten.

3. Targeting op basis van functieniveau

Mocht jouw product aantrekkelijk zijn voor een bepaalde afdeling, dan kan het verstandig zijn om jouw doelgroep te benaderen op basis van afdeling targeting. Bijvoorbeeld een Ebook “Top Talent Recruitment Tips”, voor medewerkers van de HR-afdeling.

Mocht jouw product interessant zijn voor gebruikers met een bepaalde functie op een afdeling, dan is het verstandig om te zoeken op functietitel. Bijvoorbeeld een Ebook; “De beste tools voor Google AdWords”, gericht op AdWord specialisten en AdWords Managers.

Functietitel is de meest specifieke targeting-mogelijkheid en tevens ook één van onze favoriete methodes. Gebruikers vullen hun functietitel in op het profiel van LinkedIn, waardoor ze gemakkelijk te bereiken zijn. Aangezien LinkedIn een zakelijk platform is waar de functietitel van gebruikers belangrijk is om te vermelden op jouw profiel, is LinkedIn erg doeltreffend via deze targetingmethode.

Daarnaast is er nog een derde optie, namelijk senioriteit niveau. Hoe hoger het senioriteit niveau, hoe meer beslissingsbevoegdheid deze gebruiker kan uitdragen (stagiaires, instappers, managers, eigenaren, partners, vice-presidenten, etc.). Dit biedt de mogelijkheid om de echte beslissers te bereiken en dat zijn vaak hoogstaande leads!

senioriteitsniveau

Extra tips voor het kiezen van de juiste targeting-mogelijkheden:

  • LinkedIn maakt het mogelijk om de verschillende targeting-mogelijkheden te combineren. Stel, je wilt je richten tot de beslissers in IT-bedrijven, dan is het belangrijk dat je je richt op de juiste bedrijfstak. Misschien wil je je ook op de gebruikers richten met het juiste senioriteitsniveau, bijvoorbeeld de senior of de manager die de beslissingen maakt. Je wilt je niet richten op alle medewerkers van het bedrijf, bijvoorbeeld de stagiaires. Je wilt je ook niet richten op beslissers uit een andere sector, bijvoorbeeld de eigenaars van een bloemenwinkel. Door het combineren van de twee opties bedrijfstak + senioriteitsniveau kun je dus komen tot het juiste resultaat.
  • Houd er altijd rekening mee dat leads soms uit onverwachte hoek komen. Vooral als je nog niet precies weet wie allemaal onder jouw doelgroep vallen is het belangrijk om je doelgroep nog niet té specifiek vast te stellen. Wees niet bang om af en toe te experimenteren met verschillende opties. Misschien verschuilt jouw ideale klant zich wel in een hele andere branche dan jij op voorhand in gedachten had.
  • Ook is het belangrijk dat je je richt op een voldoende grootte van gebruikers. De click-through-rate (CTR) ligt bij Facebook en Google een stuk hoger in vergelijking met LinkedIn. Om een vergelijking te geven: als je als bedrijf een CTR van 0,3% kunt realiseren via LinkedIn, dan ben je al op de goede weg! De vuistregel bij LinkedIn is om je op tussen de 10 duizend en 50 duizend gebruikers te richten per campagne.

Nu je weet hoe je je doelgroep moet benaderen met de juiste targeting-mogelijkheden, is het ook belangrijk om te weten hoe je ze het beste bereikt met de content die je wilt aanbieden. Graag vertellen we je hier meer over hieronder.

#3 LinkedIn-gebruikers willen zich zakelijk ontwikkelen en zijn op zoek naar jouw content

Waar veel sociale media worden gezien als een vorm van tijdsbesteding, wordt LinkedIn gezien als een tijdsinvestering. Het is belangrijk om te beseffen dat LinkedIn-gebruikers actief op zoek zijn naar kennis. Zij investeren tijd in LinkedIn om zichzelf te ontwikkelen op professioneel gebied, door middel van het vergaren van nieuwe kennis dat aansluit op hun vakgebied. In samenwerking met TNS deed LinkedIn een onderzoek naar de houding van mensen tegenover persoonlijke netwerken en professionele netwerken als LinkedIn.

personal-vs-professional-network-linkedin

Zoals eerder vermeld, verwachten 69% van de gebruikers bruikbare content te vinden op LinkedIn. Zij staan dus open voor de input of de content die voor hen relevant is. Als jij als bedrijf hier goed op inspeelt, kan je met de juiste content
hoogwaardige leads binnenhalen.

LinkedIn wordt gezien als een betrouwbare kennisbron
linkedin-social-association

Uit marktonderzoek blijkt dat LinkedIn wordt gezien als een zeer betrouwbare bron van informatie. Facebook en Twitter scoren op dit gebied veel lager in de resultaten. Hoewel Facebook en Twitter vaak geassocieerd worden met fake news, hebben mensen bij LinkedIn het idee dat de informatie te vertrouwen is.

LinkedIn is hét online platform waar zakelijke ontwikkelingen en interesses worden gedeeld

Waar andere sociale media zich veelal richten op de informele sector en het persoonlijke leven, focust LinkedIn zich uitsluitend op de zakelijke wereld. Het gaat om het verbreden van vakkennis, het onderhouden van zakelijke contacten, het opdoen van nieuwe connecties en het ontwikkelen van zakelijke competenties. Je ziet wel; netwerken is niet de enige reden voor mensen om LinkedIn te gebruiken.

personal-vs-professional-network-linkedin

LinkedIn is hét online platform om je te positioneren als denkleider

Als denkleider zorg je ervoor dat jouw bedrijfsnaam in het geheugen van bestaande of potentiële cliënten wordt gekerfd. Het is dan belangrijk dat jouw product ervoor zorgt dat de gebruikers zich professioneel kunnen ontwikkelen. Gebruikers worden er slimmer door en kunnen betere beslissingen maken in de toekomst. Deze voordelen zullen onmisbaar belang zijn voor gebruikers en zullen gebruikers een zeer positieve associatie ontwikkelen ten aanzien van jouw product en bedrijf!

Naast alle bovenstaande redenen, is er nog een reden waarom LinkedIn onmisbaar is voor B2B-adverteerders.

#4 LinkedIn laat jouw bedrijf snel opschalen

Om zoveel mogelijk leads te genereren, is het verstandig om verschillende kanalen te gebruiken van de marketingmix. Jouw marketingmix heeft minimaal 1 kanaal nodig dat inspeelt op de bestaande vraag.

Stel, jij hebt een bedrijf dat ondernemers helpt met het opzetten van een webshop. Als mensen specifiek op zoek zijn naar een bepaald onderwerp over het starten van een webshop, dan zullen ze via Google zoeken naar informatie. Als jouw bedrijf door middel van SEO en/of Adwords goed inspeelt op de zoektermen die in Google gebruikt worden, komen mensen bij jouw website terecht voor meer informatie, bijvoorbeeld met een artikel: “10 tips voor het opzetten van een webshop”. Hiermee heb je dan ingespeeld op de bestaande vraag (mensen met een actieve behoefte).

Daarnaast heb je minstens één kanaal nodig om meer vraag te genereren. Je wilt namelijk mensen bereiken die wel binnen jouw doelgroep vallen, maar nog niet persé op zoek zijn naar jouw product of dienst (mensen die nog geen actieve behoefte hebben). LinkedIn is het meest geschikte platform voor B2B bedrijven hiervoor. LinkedIn biedt juist de mogelijkheid om een nieuwe vraag te creëren voor jouw product of dienst. We geven hiervan een voorbeeld aan de hand van het AIDA-model.

LinkedIn adverteren volgens het AIDA-model

Door middel van een voorbeeld willen we illustreren hoe je het AIDA-model kunt gebruiken voor het genereren van meer vraag naar jouw product of dienst. Stel dat jouw bedrijf een nieuwe tool heeft ontwikkeld die webshops kan helpen om efficiënter te werken. Het is dan voor mensen (nog) niet mogelijk om op de hoogte te zijn van deze nieuwe ontwikkeling als ze hiervan nog nooit op de hoogte zijn gebracht. LinkedIn brengt daar verandering in.

  1.   Attention. Via LinkedIn kun je gebruikers op de hoogte brengen van jouw product voor webshops. Je adverteert met een e-book over hoe webshops efficiënter kunnen werken en op deze manier wordt de aandacht getrokken van mensen die geïnteresseerd zijn in het product, omdat ze het voordeel wat je hebt voorgelegd zelf willen toepassen.
  1.  Interest. Webshophouders raken geïnteresseerd en downloaden jouw content van LinkedIn. Je hebt bijvoorbeeld een e-book aangeboden over “10 efficiëntie tips voor webshops”. Na het lezen gaan ze op zoek op Google naar meer informatie over dit probleem (LinkedIn vergroot dus ook indirect jouw SEO-resultaten). Ze zien via Google dat jouw product een goede oplossing biedt.
  1. Desire. Nadat gebruikers jouw ebook gelezen hebben en meer artikelen via Google hebben gelezen, ontwikkelen ze een voorkeur voor jouw organisatie. Want jij hebt hen op de hoogte gebracht van het probleem + de oplossing + jouw product als beste oplossing aangeprezen.
  1.  Action. Webshops besluiten contact op te nemen met jouw bedrijf, of besluiten direct om jouw tool aan te schaffen. Dit heeft er alles mee te maken dat jij als bedrijf in alle fases van het proces aanwezig bent geweest. LinkedIn maakt dit mogelijk!

Je maakt jouw doelgroep bewust van een oplossing die een eventueel probleem van gebruikers kan verhelpen. Gebruikers raken geïnteresseerd. Dit probleem kan worden opgelost door jouw product. Gebruikers zullen kiezen voor jouw product.

LinkedIn-functies anno 2018

Tot slot willen we je nog even op de hoogte brengen van enkele nieuwe functies die in de afgelopen tijd zijn ontwikkeld voor adverteerders op LinkedIn.

  1. Remarketing-mogelijkheden

Gebruikers die een bepaalde pagina op je website bezocht hebben kun je nu volgen met advertenties op LinkedIn (bijvoorbeeld het volgen van nieuwe leads met advertenties voor jouw product. Of nieuwe klanten volgen met een cross- of upsell-advertentie)
linkedin-re-marketing

  1. Conversie-tracking  

Je hebt nu de mogelijkheid om via Linkedin te meten hoeveel conversies jouw advertentiecampagnes hebben opgeleverd. Zo heb je meer inzicht in jouw rendement.

linkedin-conversietracking

  1. Leads ads

Het is nu ook mogelijk om leads te verwerven zonder dat mensen jouw website ooit bezocht hebben. Mensen kunnen direct in de timeline van LinkedIn hun gegevens invullen die jij vervolgens ontvangt. Dit kan jouw conversies flink verhogen!

linkedin-lead-ads

 

Ontdekken wat LinkedIn voor jouw bedrijf kan betekenen?

Je weet nu dat LinkedIn onmisbaar is als je meer leads wilt voor jouw B2B organisatie. LinkedIn levert de meeste leads van hoge kwaliteit, LinkedIn biedt de beste targeting-mogelijkheden, LinkedIn is het beste platform voor producten ten aanzien van een professionele, persoonlijke ontwikkeling en LinkedIn biedt de beste opties om jouw bedrijf te laten opschalen.

Meer weten over de mogelijkheden van LinkedIn adverteren voor jouw bedrijf? Bij Team Digitaal staan we klaar om samen met jou de beste LinkedIn-advertentie-strategie te ontwikkelen! Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Verdubbel jouw B2B Marketing Resultaten

Vul jouw sales pipeline met B2B leads van hoge kwaliteit en verdubbel jouw omzet en klantenbestand

Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox