Steeds meer bedrijven implementeren marketing automation software. Er zijn tegenwoordig dan ook al behoorlijk wat aanbieders van marketing automation software op de markt. Deze aanbieders hebben allemaal verschillende functionaliteiten in hun automation software pakketten. 
Hoe weet jij als ondernemer dan welke functionaliteiten het belangrijkste voor jou zijn? Om jou hiermee op weg te helpen, hebben wij in deze blog de 15 belangrijkste functionaliteiten van marketing automation op een rijtje gezet. 

Inhoudsopgave

  • Deel 1: E-mailmarketing
    • Functie 1: Splittesting
    • Functie 2: Form builder
    • Functie 3: Email segmentatie
    • Functie 4: Dynamische content
  • Deel 2: Marketing Automation
    • Functie 5: Site tracking
    • Functie 6: Event tracking
    • Functie 7: Goal tracking
    • Functie 8: Rapportage & attributie
    • Functie 9: Split action
    • Functie 10: API 
  • Deel 3: Sales & CRM
    • Functie 11: Contact & Leadscoring
    • Functie 12: Deal pipeline
  • Deel 4: Geavanceerde functionaliteiten
    • Functie 13: Facebook custom audiences integration
    • Functie 14: Win probabilty
    • Functie 15: Predictive Sending

Deel 1: E-mailmarketing

E-mailmarketing zorgt ervoor dat je automatisch e-mails verstuurt met de juiste content, op het juiste moment en naar de juiste personen. De verschillende functies van e-mailmarketing bespreken we hieronder.

Functie 1: Split Testing

Het grootste voordeel van split testing is dat je 2 e-mails met dezelfde inhoud, maar met een verschillend design kan versturen naar 2 testgroepen. 

Hiermee kan je analyseren welke van de 2 e-mails de meeste ‘clicks’ en ‘opens’ heeft opgeleverd. De e-mail die het beste uit de test komt, kan je vervolgens naar jouw leads en klanten sturen. 

Split testing kan dus zorgen voor veel extra clicks en opens
Zie hieronder een afbeelding van split testing.

Split testing marketing automation

Functie 2: Form Builder

Form builder zorgt ervoor dat je eenvoudig, snel en professioneel formulieren kunt opbouwen. Voorbeelden van formulieren zijn inschrijfformulieren en contactformulieren. Zodra iemand jouw formulier door iemand is ingevuld, krijg je direct een melding.

Wat kan je met form builder?

  • Formulieren gemakkelijk designen hoe jij maar wilt.

  • Custom fields gebruiken om leads te segmenteren of kwalificeren.

  • De mogelijkheid om pop-up formulieren in te zetten. Deze worden op het juiste moment aan je bezoekers getoond. Bijvoorbeeld als bezoekers op je website tot een bepaald punt scrollen. Dan kan je instellen dat er een pop-up tevoorschijn komt.

Hieronder zie je enkele voorbeelden van formulieren die je eenvoudig kan ontwerpen.

subscription forms marketing automation

Functie 3: E-mail Segmentatie

Met e-mail segmentatie kun je je leads precies dié content laten zien die ze willen zien. Hoe?

  • Voeg ‘tags’ toe aan je lead op basis van acties die ze ondernemen of op basis van interesses. Bijvoorbeeld de tag “geïnteresseerd” wanneer ze 3 keer de prijzenpagina bezocht hebben. Met marketing automation software kun je deze tags automatisch toevoegen.

  • Op basis van de tags die je aan leads hebt toegekend, kun je je content aanpassen aan de acties en interesses van deze leads. Op deze manier laat je de lead precies de content zien, die hij/zij wil zien.

Je kan segmenteren op veel verschillende manieren. Wij zullen je hieronder enkele voorbeelden geven waarop je kan segmenteren:

  • De branche waarin je leads werkzaam zijn.

  • Het aantal e-mails dat je lead opent.

  • Persoonlijke interesses.

  • Klikken op bepaalde pagina’s binnen je website. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder.

Functie 4: Dynamische Content

Het is mogelijk om je content af te stemmen op basis van tags die je aan je leads hebt toegevoegd, maar dit wist je natuurlijk al. We gaan nu nog een stapje verder.

Je kan met dynamische content namelijk 1 e-mail opstellen die aan de ene lead iets anders laat zien dan aan de andere lead. Dit gebeurt op basis van de tags die je hebt toegevoegd. 

2 voorbeelden van een e-mail met dynamische content:

  • Een afbeelding die aan de ene lead een hond laat zien en aan de andere lead een kat.
dynamic content marketing automation
  • Voor de ene lead een andere call-to-action dan voor de andere lead. Dit is afhankelijk van waar in de sales funnel de lead zich bevindt. 
dynamic content marketing automation

Deel 2: Marketing Automation

Marketing automation automatiseert online marketing- en salesprocessen die eerder handmatig verliepen. Hieronder bespreken we de verschillende functies.

Functie 5: Site Tracking

Vanaf het moment dat een bezoeker een lead is geworden, kun jij volgen in welke fase van de sales funnel de lead zich bevindt. Met site tracking zie je in welke informatie, producten en diensten je lead geïnteresseerd is. Op deze behoeftes kun je vervolgens inspelen.

Site tracking

Functie 6: Event Tracking

Event tracking geeft je de mogelijkheid om te zien wat je leads doen op jouw platformen. Zo volg jij je leads veel makkelijker op. Denk hierbij aan bijhouden:

  • Wat je leads doen op je website en mobiele app.

  • Of je leads jouw e-mail hebben geopend.

  • Of ze op een link hebben geklikt in een e-mail.

In onderstaand voorbeeld zie je dat een lead een video voor 75% heeft bekeken. Marketing automation software houdt dit bij en stuurt door middel van opgezette automations automatisch een herinnerings–mail naar deze lead dat de video nog niet afgelopen is.

Functie 7: Goal Tracking

Met goal tracking zie je:

  • Op welke plek in de sales funnel je leads zich bevinden.

  • Of je leads naar de volgende fase van de funnel gaan.

  • Op welk moment leads de funnel ‘verlaten’.

Als je dit weet, kun je de leads makkelijker weer terug de funnel ‘intrekken’.

Met goal tracking zie je dus wat er gebeurt in elke fase van de sales funnel. Hierdoor zijn je marketinginspanningen makkelijker te beheren.

Functie 8: Rapportage en Attributie

Met deze feature kom je erachter welke marketinginspanningen, advertenties en kanalen leads opleveren en welke niet. Zodra je dit weet, kun je deze zaken optimaliseren om je kosten te verlagen.

Daarnaast kun je content sturen op basis van de ‘herkomst’ van de lead; via welke bron is de lead bij jou terecht gekomen? Kom er met deze feature achter welke bron de meeste conversies naar leads oplevert.

rapportage en attributie

Ook kun je met deze feature rapportages zien van de prestaties van je sales team. Deze Sales Performance Reports geven je snel inzicht in de gezondheid van je sales team. 

Wat kan je met deze rapportages?

  • Bekijk statistieken van de prestaties van je sales team zoals de totale waarde van je deals, het totale aantal deals en de gemiddelde waarde van je deals. 

  • Filter deze informatie op: status van de deal (open, gewonnen of verloren), valuta of pijplijn.

  • Het is mogelijk om elk diagram, elke tabel of statistiek individueel te exporteren naar verschillende programma’s.

Zie hieronder een voorbeeld van een rapportage met een overzicht van de deals. 

marketing automation rapportage

Ook kan je per medewerker de waarde van de deal per stadium zien. In het voorbeeld hieronder gaat het om de stages: contact opnemen, demo aangevraagd, voorstel gedaan.

rapportage marketing automation

En ook het aantal deals per medewerker per stadium is te zien:

rapportage marketing automation

Functie 9: Split Action

Split action maakt het mogelijk om 2 verschillende automations te maken voor dezelfde target group.

Een voorbeeld hiervan:

  • De ene automation stuurt bijvoorbeeld eerst een e-mail en 1 dag later een SMS bericht.

  • Een andere automation geeft bijvoorbeeld een pop-up venster weer met de vraag of de lead geholpen wil worden en 2 dagen later een e-mail. 

Na afloop analyseer je welke automation effectiever is geweest en deze kun je in het vervolg gebruiken. De mate van effectiviteit kan liggen aan (een combinatie van) verschillende zaken:

  • Hoe lang moet je wachten voordat je een bericht stuurt?

  • Hoeveel tijd moet er tussen twee berichten zitten?

  • Hoeveel tijd moet er tussen een actie en een bericht zitten?

  • Hoe vaak stuur je een bericht?

  • De combinatie van welke kanalen werkt het beste voor het sturen van content?

Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van split action.

marketing automation split action

Functie 10: Application Programming Interface (API)

Een API zal niet het eerste zijn dat in je opkomt bij het uitzoeken van marketing automation software. Maar het is wel een onmisbare functionaliteit.

Het zorgt er namelijk voor dat verschillende computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren. Dit heb je dus nodig als je bijvoorbeeld je CRM-systeem wilt koppelen aan je marketing automation software (tenzij je een bepaald CRM-systeem hebt die over deze functie beschikt).

Deel 3: Sales & CRM

Het automatiseren van je sales CRM ontneemt je een hoop werk en geeft je meer tijd om je daadwerkelijk bezig te houden met verkopen. De software geeft namelijk automatisch je belangrijkste leads weer. Bijvoorbeeld door middel van lead scoring. 

Doordat alle sales activiteiten geautomatiseerd zijn, is het voor het hele team zichtbaar hoe warm een lead is en wat deze nodig heeft. Daardoor zit je team op één lijn.

Functie 11: Contact & Lead Scoring

Door lead scoring toe te passen, zie je welke leads het meest betrokken zijn bij jouw organisatie. Hierdoor wordt duidelijk bij welke leads je de meeste kans hebt om een deal te sluiten.

Een lead score houdt in dat je punten toekent aan of aftrekt van een lead op basis van acties die ze ondernemen (of juist niet ondernemen).

Voorbeelden van momenten waarop je punten kunt toekennen aan leads:

  • Bij het openen van een e-mail.

  • Na een bezoek aan de prijzenpagina op de website.

Voorbeelden van momenten waarop je punten kunt aftrekken van leads:

  • Bij het uitschrijven van de nieuwsbrief.

  • In de afgelopen 6 maanden geen aankoop gedaan.
lead scoring marketing automation

Zodra leads warmer worden (doordat ze steeds meer punten krijgen), ontvangt de sales afdeling een notificatie dat met deze lead de kans groot is om een deal te sluiten.

Functie 12: Deal Pipeline

Met sales CRM heb je al je potentiële klanten overzichtelijk in één pipeline staan. Hierdoor zie je geen potentiële klanten over het hoofd. We hebben de voordelen hieronder voor je op een rijtje gezet:

  • Het zorgt er ook voor dat jij direct kan zien wie waar in de sales funnel zit. Je hoeft niet meer je hele e-mail te doorzoeken om erachter te komen waar in de funnel ‘die ene lead’ nog maar zat. Dit is erg tijdsbesparend.

  • Contactinformatie wordt automatisch geüpdatet, hierdoor kan je altijd je leads bereiken.

  • Je kan altijd en overal werken, omdat het een online systeem is.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een deal pipeline. Het is een overzichtelijk schema waarin je kan zien in welke fase van de sales funnel je leads zitten.

Deel 4: Geavanceerde functionaliteiten

In dit onderdeel gaan we het hebben over de mogelijkheid om leads op te volgen met Facebook Ads en waarom dit een uitstekende manier is om leads op te volgen. 

Ook vertellen we hier hoe machine learning ervoor zorgt dat jij weet hoeveel kans je maakt bij een lead om deze de converteren naar een klant. Tot slot vertellen we hoe predictive sending ervoor zorgt dat de juiste e-mails op het juiste moment naar de juiste personen worden gestuurd.

Functie 13: Facebook Custom Audiences

Facebook custom audiences zorgt ervoor dat je met Facebook Ads de juiste leads kan targetten op het juiste moment, gebaseerd op waar in de sales funnel deze zich bevinden.

Met Facebook Ads kan je heel gericht content laten zien en de kosten per lead zijn voor jou traceerbaar. Je kunt met Facebook Ads dus de personen bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw content. 

Je doelgroep is in elke stap van de sales funnel geïnteresseerd in verschillende dingen. Je kan mensen toevoegen aan of verwijderen van Facebook custom audiences zodat je altijd de juiste Facebook Ads kan laten zien. 

Zie hier een voorbeeld van het verwijderen en toevoegen van een lead in een automation.

Facebook custom audience - marketing automation

Je kan targetten op veel verschillende zaken, we geven je in dit blog enkele voorbeelden:

  • Functietitel

  • Bezoek aan je website

  • Persoonlijke interesses

  • Eerder gekochte producten

Functie 14: Win Probability

Win probability vertelt je sales team aan welke leads ze meer tijd moeten besteden omdat de kans groter is om deals met die leads te sluiten dan met andere leads.

Je kunt je leads met deze voorspellingen nurturen op het moment dat deze het meest betrokken zijn. Ook kan je de e-mails die je daarbij stuurt en de content die je aan deze leads laat zien persoonlijk maken.

Met win probability kan je tijd en geld besparen door je te focussen op de leads met de meeste kans op conversie. Win probability geeft je op data gebaseerde voorspellingen voor de toekomst. Hierdoor weet je wat je voor de komende week of maand kan verwachten.

Hieronder zie je een voorbeeld van win probability van een makelaar.

marketing automation win probability

Functie 15: Predictive Sending

predictive sending

Wanneer je de automation voor het versturen van een e-mail aanmaakt, kun je aanklikken dat je de e-mail met predictive sending wilt versturen.

predictive sending

Dit houdt in dat het systeem dan analyseert op welke momenten van de dag je leads de e-mails het vaakst openen.

Vervolgens geeft het systeem aan op welk moment je het beste een e-mail kan versturen, omdat de kans het grootst is dat deze dan geopend wordt.

predictive sending


Zie de betrokkenheid van je leads toenemen.

Weer een stap dichterbij het aanschaffen van Marketing Automation software.

We hopen dat wij je met deze blog op weg hebben geholpen met de verschillende functionaliteiten die je in je marketing automation software zou moeten hebben en wensen je succes met het vinden van marketing automation software die het beste bij jouw bedrijf past!

Wil je liever dat je online marketingactiviteiten worden uitgevoerd door een team dat gespecialiseerd is in marketing automation software? 

Neem dan contact met ons op of vraag een gratis consult aan bij Team Digitaal en ontdek wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Zijn er nog belangrijke functionaliteiten die wij volgens jou vergeten zijn? Laat het ons weten in de comments hieronder! 

Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox