Wist je dat? Uit onderzoek blijkt dat 84% van de B2B marketeers hun leadgeneratie wist te verhogen met marketing automation! Lees jij ook steeds vaker over marketing automation? En is het je niet duidelijk wat nou de voordelen van marketing automation zijn voor je bedrijf? Dan ben je hier op de juiste plek! Dit blog legt aan de hand van 7 voordelen uit waarom ook jij de nu al onmisbare tool moet integreren in je bedrijf: Marketing Automation. Scroll snel naar beneden en voorkom dat je mist waarom marketing automation ook voor jou onmisbaar is!

Inhoud:

  • Wat is marketing automation?

  • 7 voordelen van marketing automation.

  • Hoe maak ik een succes van marketing automation?

Wat is marketing automation?

Marketing automation software maakt het mogelijk om processen te automatiseren die voorheen handmatig verliepen. Het doel hiervan is om meer én betere leads te genereren en deze door middel van de juiste begeleiding als het ware door de customer journey heen te loodsen. 

Dit doe je onder andere door het sturen van gepersonaliseerde e-mails en het plaatsen van gerichte content op je website. Hierdoor overtuig je de lead stapsgewijs om steeds een beetje verder de salesfunnel in te lopen, en zo zorg je ervoor dat deze uiteindelijk klant bij je wordt.

7 voordelen van marketing automation

Steeds meer B2B bedrijven implementeren marketing automation software in hun bedrijf. Toch blijkt dat er nog veel onduidelijkheid is over wat marketing automation ze nou eigenlijk oplevert. Daarom hebben we in dit blog een 7-tal voordelen van marketing automation voor je op een rijtje gezet.

Voordeel 1: Meer én betere leads genereren met marketing automation software.

Marketing automation is het antwoord op leadgeneratie. Marketing automation software stelt je namelijk in staat om jouw leads online te volgen, van bezoeker tot klant. Het geeft inzicht in:

  • wat je leads doen.

  • hoe ze op je website terecht zijn gekomen.

  • welke onderwerpen je leads geïnteresseerd zijn. 

  • welke pagina’s ze bezoeken.

Alle momenten van interactie worden in het systeem bijgehouden en zo weet de marketeer in welke fase de lead zich bevindt. Het is de kunst om, op basis van de kennis die je over je leads hebt, de juiste informatie op het juiste moment per e-mail te sturen. Dit wordt ‘lead nurturing’ genoemd. Met marketing automation krijg je dus niet alleen meer leads, maar ook betere leads.

Een e-mail met nurturen als doel is persoonlijk, kort, specifiek, educatief en bevat een call-to-action. Stel je in deze fase als een expert op, zodat je vertrouwen opbouwt bij je leads. 

Voordeel 2: Met marketing automation kan je gerichtere content sturen.

Zoals we net ook al aangegeven hebben, is het voordeel van marketing automation dat je je leads online kunt volgen. Je ziet wanneer en hoevaak ze op je website zitten en welke specifieke pagina’s binnen je website ze bezoeken. Zo zie je waarin jouw leads geïnteresseerd zijn. 

Met marketing automation software kun je leads dan als het ware in ‘hokjes’ indelen. Ieder hokje staat dan in principe voor een aantal eigenschappen waar een lead aan moet voldoen. Je kan bijvoorbeeld leads indelen op basis van de branche waarin ze werkzaam zijn, B2B of B2C, en een specifieke dienst of product waarin ze geïnteresseerd zijn. Omdat je weet dat ze interesse hebben in deze onderwerpen, stuur je een geautomatiseerde e-mail met content die hierop aansluit.

Door gerichte content te sturen is het voor jou gemakkelijker om leads warmer te maken en kunnen ze sneller overgedragen worden aan de salesafdeling. De salesafdeling richt zich vervolgens op een conversie, zoals het inplannen van een afspraak of een aankoop doen. 

Voordeel 3: De ROI van je marketinginspanningen neemt toe.

Je Return on Investment (ROI) geeft inzicht in wat je per geïnvesteerde euro hebt terugverdiend. Zo zie je wat jouw campagne onderaan de streep heeft opgeleverd. Marketing automation heeft een positieve invloed op de ROI.

Je kunt met marketing automation namelijk heel precies meten waar je leads, conversies, deals en verkopen vandaan komen. Zo kan je de ROI van elke campagne, bron, medium en webpagina analyseren. Zo krijg je inzicht in:

  • welke campagnes veel opleveren en waar je dus in kan investeren.

     

  • welke campagnes niet veel opleveren; deze kan je verbeteren of elimineren.

Marketing automation maakt het dus mogelijk om je campagnes zó bij te sturen, dat je de ROI kan maximaliseren (en dus nog meer geld verdient), tegen lagere marketingkosten. Van de bedrijven die marketing automation software hebben aangeschaft, ziet 75 procent een toename van hun ROI binnen 1 jaar. 44 procent ziet hun ROI zelfs al binnen een half jaar toenemen. 

Voordeel 4: De marketing en sales afdeling zijn beter op elkaar afgestemd.

Met marketing automation is het makkelijker voor de marketing- en salesafdeling om nauw samen te werken. Zo is in het Service Level Agreement (SLA) gedefinieerd wanneer een lead een Marketing Qualified Lead (MQL) of een Sales Qualified Lead (SQL) is. 

  • Een marketing qualified lead bevindt zich vaak in de awareness of consideration fase. Marketing automation software maakt het mogelijk om de fasen van de customer journey van elkaar te onderscheiden door middel van lead scoring. 

  • Een sales qualified lead heeft aan de hand van de lead score genoeg punten behaald om overgedragen te worden aan de salesafdeling. Leads kunnen ook sales qualified worden als ze een bepaalde stap ondernemen, bijvoorbeeld de aanvraag van een offerte of persoonlijk advies.

  • In het service level agreement is vastgesteld bij welke score de lead in welke fase zit. De marketingafdeling weet dan tot wanneer zij de lead moeten nurturen en de salesafdeling kan zien vanaf wanneer zij de lead kunnen oppakken en naar de conversie fase kunnen begeleiden. Door het service level agreement kan efficiënter gewerkt worden omdat leads sneller overgedragen kunnen worden naar de salesafdeling.

Voordeel 5: Marketing automation verbetert de relatie met je klanten.

Een ander voordeel van marketing automation is dat je met deze software beter klantrelaties kan opbouwen en onderhouden. Je stuurt namelijk steeds gepersonaliseerde content naar je leads of klanten en daardoor blijf je top of mind. 

Het gaat bij top of mind awareness niet om de herkenning maar om de herinnering van je merk of bedrijf. De kans is groot dat leads of klanten als eerste aan jouw bedrijf denken indien ze een dienst of product nodig hebben als je top of mind awareness hebt gecreëerd bij deze groep. 

Top of mind awareness creëren kan heel simpel zijn: 

  • promoot content over een onderwerp waar de klant eerder een whitepaper over heeft gedownload. 

  • stuur een simpele e-mail met de vraag hoe het gaat. 

  • verzend de nieuwsbrief die aangepast is aan persoonlijke wensen.

  • blijf in contact met klanten: vraag ze na een aankoop wat ze van je product, dienst, of bedrijf vinden.

Met marketing automation kun je deze e-mail reeksen niet alleen automatiseren, maar ook personaliseren. 

Voordeel 6: Bespaar tijd en geld met efficiëntere marketingprocessen.

Door je CRM-systeem te koppelen aan je marketing automation software heb je alle gegevens van alle leads en klanten op één plek. Zo kunnen de marketing- en salesafdeling beide zien in welke fase de lead zit. Dit verbetert en versnelt de overdracht van leads.

Ook is je contactinformatie altijd up-to-date. Wanneer er een telefoonnummer of e-mailadres wordt aangepast, dan staat deze informatie direct in beide systemen. Daarnaast komen dubbele contacten niet meer voor. Wanneer het e-mailadres al bekend is, dan herkent het systeem dit.

Met de combinatie van marketing automation software en een CRM-systeem kun je je omzet koppelen aan specifieke content of een bepaald kanaal. Zo zie je welke kanalen of campagnes hebben gezorgd voor omzet en welke je moet verbeteren of misschien beter kan schrappen.

Voordeel 7: Vermindering van personeelskosten

Laat je computer het werk doen.

Met marketing automatiseringssoftware kan één medewerker het werk doen van een gehele marketingafdeling en voor de salesafdeling geldt hetzelfde. Hoe? Door campagnes voor lead nurturing op te zetten die automatisch worden geactiveerd op basis van bepaalde criteria. Bijvoorbeeld wanneer een lead heeft aangegeven in de branche ‘landbouw’ werkzaam te zijn, dan stuurt het systeem een e-mail gericht op de landbouwsector. 

Na een paar maanden bouwen aan deze geautomatiseerde campagnes, verzendt jouw bedrijf misschien wel elke dag honderden of duizenden gepersonaliseerde e-mails op de automatische piloot.

Personeelskosten zijn in elke organisatie een hoge kostenpost. Vaak denken bedrijven dat ze voor een uitgebreidere marketingstrategie veel meer personeelsleden nodig hebben. Dat was vroeger natuurlijk ook het geval.

Maar we kunnen tegenwoordig gebruik maken van intelligente technologie en software. Dus waarom laat je je computer het werk niet doen? Met marketing automation automatiseer je je online marketingactiviteiten. Laat e-mails automatisch versturen en zie direct wie jouw beste leads zijn. 

Met marketing automation optimaliseer je dus je marketingprocessen om meer uit je marketingactiviteiten te halen en de effectiviteit ervan te verhogen zonder dat je daarvoor een heel team van marketing specialisten hoeft aan te nemen.

Hoe maak ik een succes van marketing automation?

Voordat je begint met marketing automation is het belangrijk dat je vaststelt wat je ermee wilt bereiken. Dus: wat zijn je doelstellingen? Schrijf deze concreet en gedetailleerd uit, maak hiervoor een plan, stel een budget op en bepaal welke middelen je inzet om deze doelen te realiseren. 

Op basis hiervan kan je de keuze maken voor een marketing automation tool. Maak geen keuze over wat je wilt bereiken op basis van wat een tool allemaal te bieden heeft. 

Onthoud goed dat marketing automation software een hulpmiddel is. Technologie is ondersteunend aan je online marketinginspanningen, niet leidend!

Korte samenvatting

Marketing automation heeft dus een scala aan voordelen. Als je marketing automation op de juiste manier inzet dan neemt je ROI toe, genereer je meer én beter leads waaraan je gerichtere content kunt schrijven en verbeter je de klantrelatie. Ook zorg je met marketing automation voor alignment tussen de marketing- en salesafdeling, bespaar je tijd en geld door verschillende systemen aan elkaar te koppelen en kun je je personeelskosten drastisch verlagen. 

Zorg er wel voor dat je je doelstelling duidelijk hebt uitgewerkt voordat je dergelijke automation software implementeert in je bedrijf. Vergeet niet dat marketing automation software ondersteunend is en je je er niet door moet laten leiden.  

Advies op maat

Klik hier voor verschillende populaire aanbieders van marketing automation software en kijk welke het beste bij jou past. Of laat je adviseren door Team Digitaal.

Weet jij nog voordelen die wij niet hebben genoemd? Laat het ons weten in de comments!

Sander

Sander

Online marketing specialist & Co-Founder

Laat een reactie achter

Ontvang gratis B2B marketing tips in jouw inbox