Een whitepaper is een veelgebruikt marketinginstrument van B2B bedrijven. Echter is het een beetje een vaag begrip en worden er verschillende dingen onder verstaan. In deze blog leggen wij je uit wat een whitepaper is en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen. Om dit duidelijk aan je te maken behandelen we daarbij 5 goede voorbeelden van whitepapers.
Wat is een whitepaper?
Een whitepaper is een informatief document over een specifiek onderwerp die wordt gedeeld door een bedrijf of organisatie. Het wordt zo objectief mogelijk geschreven en heeft een hoog inhoudelijk niveau.
Wanneer je aan marketinginstrumenten denkt, ga je al snel op de commerciële tour. Dit is met whitepapers alleen niet helemaal de bedoeling. Je wilt immers een betrouwbare bron zijn voor de lezer om zo een bedrijfsimago als thought leader op te bouwen.
E-book of whitepaper?
E-books en whitepapers worden vaak door elkaar gehaald. Het zijn beide informatieve documenten die bedrijven, meestal gratis, aanbieden. Toch zijn er een aantal verschillen:
- Een whitepaper is formeler dan een e-book
- Een whitepaper is korter dan een e-book
- Een e-book is vaak interactief, een whitepaper niet
Voordelen van whitepapers: Wat kun je ermee?
Wanneer jij kwalitatief goede whitepapers/e-books schrijft en publiceert zal dit verschillende voordelen hebben voor jou en je bedrijf.
Voordeel 1: Thought leadership
Zoals hierboven al genoemd kun je jezelf met whitepapers profileren als een thought leader. Dit is namelijk je kans om te laten zien dat jij verstand hebt van het onderwerp.
Wanneer je gratis kennis deelt schept dat vertrouwen voor je bedrijf. Wanneer jouw manier van werken en denken mensen aanspreekt is de kans groter dat ze een vervolgstap met jou willen zetten in plaats van met de concurrent.
Voorbeeld: Als je op de markt bent en je kan kiezen uit 2 marktkramen waarbij je bij de 1 een hapje mag proeven en bij de ander niet, waar zou jij dan heengaan? En als dit hapje al lekker smaakt, dan zou je toch liever daar iets kopen?
Voordeel 2: Meer leads genereren
Whitepapers worden vaak ingezet om leads te genereren. Dit gaat op 2 manieren.
1. Potentiële klanten aantrekken
Wanneer je je whitepaper goed positioneert en deze naadloos laat aansluiten op de problemen die jouw product/dienst oplost, kan je met whitepapers potentiële klanten aantrekken.
Voorbeeld: Je bent een accountantskantoor en je wilt nieuwe klanten aantrekken die willen wisselen van accountant, dan kan je een whitepaper zoals ‘stappenplan overstappen van accountant’. Zo trek je potentiële klanten aan die deze behoefte hebben.
2. Contactgegevens werven
Je weet doorgaans niet precies welke personen jouw website bezoeken. Wie zijn het? Bij welke bedrijven werken ze? Passen ze in je ideale klantprofiel? Door gratis kennis aan te bieden in ruil voor contactgegevens kom je te weten wie jouw website bezoeken. Zo verander je jouw bezoekers in leads.
Voordeel 3: Lead kwalificatie
Wanneer de leads gegenereerd zijn kunnen deze met behulp van whitepapers worden gekwalificeerd. In ruil voor de gratis whitepaper vraag je belangrijke informatie op (zoals bedrijfsomvang, sector, functietitel etc.) die jij nodig hebt om de leads te kwalificeren. Op die manier filter je de bedrijven en personen eruit die voldoen aan jouw ideale klantprofiel. Zo weet je op welke leads je vooral moet focussen met jouw marketing en sales inspanningen.
5 whitepaper voorbeelden
Nu er iets meer duidelijkheid is geschept over whitepapers is het tijd voor de voorbeelden. Per voorbeeld geven we een korte toelichting en beoordeling.
Whitepaper voorbeeld 1: Lingedael - Bedrijf verkopen
Het eerste whitepaper is die van Lingedael. Lingedael is een bedrijf dat onder andere gespecialiseerd is in bedrijfsovernames. In het whitepaper geeft het Lingedael tips over hoe je een bedrijf succesvol verkoopt. Dit staat helemaal in lijn staat met hun diensten.
Het doel van het whitepaper is duidelijk
Het is voor de lezer meteen duidelijk wat hij of zij kan leren van deze blog. Namelijk met welke factoren je rekening moet houden wanneer je je bedrijf wilt verkopen.
Het whitepaper is gericht op een specifieke doelgroep
Het is duidelijk dat het whitepaper in het algemeen gericht is op mensen die hun bedrijf willen verkopen. De vraag die alleen direct in mij opkomt is: is dit proces hetzelfde voor een miljoenen bedrijf als voor een eenmanszaak met een waarde van enkele duizenden euro’s?
Het whitepaper biedt voldoende informatie
Het whitepaper bevat 7 pagina’s met tips over het succesvol verkopen van je bedrijf. Er wordt veel uitleg gegeven bij elke tip, daarom denk ik dat er voldoende informatie gegeven wordt.
Inhoudsopgave
Het whitepaper bevat een duidelijke inhoudsopgave. Dit is overzichtelijk voor de lezer en deze weet hierdoor wat hij/zij kan verwachten.
Afsluiting met call-to-action
Duidelijke call-to-action met contactinformatie toegevoegd. Bij vragen of de behoefte aan verdere oriëntatie en begeleiding kunnen de lezers contact opnemen met het bedrijf.
Design van het whitepaper
Het whitepaper heeft een eenvoudig ontwerp. Door het toepassen van tussenkopjes leest het makkelijk. Er wordt geen gebruik gemaakt van illustraties of andere visuele hulpmiddelen.
Conclusie
Over het algemeen krijgt het whitepaper een hoge beoordeling. Het doel is duidelijk en er wordt voldoende informatie gegeven. Ook zijn er een overzichtelijke inhoudsopgave en en goede call-to-action aanwezig. Naar mijn mening kan de doelgroep specifieker worden omschreven en door visuele hulpmiddelen in te zetten zou het design er aantrekkelijker uitzien.
Whitepaper voorbeeld 2: Zonnestroom Nederland - Subsidie Zakelijke Zonnepanelen
Deze whitepaper is van het bedrijf Zonnestroom Nederland. Dit bedrijf is gespecialiseerd in zonnepanelen voor bedrijven en hun e-book gaat over de subsidie voor zakelijke zonnepanelen. Het whitepaper staat dus duidelijk in lijn met de dienst die ze aanbieden.
Het doel van het whitepaper is duidelijk
In de lead magnet staat goed omschreven wat het doel is van het e-book, namelijk de lezers leren wat de verschillende voordelen zijn van het hebben van zonnepanelen.
Het whitepaper is gericht op een specifieke doelgroep
Het whitepaper is gericht aan bedrijven die overwegen om zonnepanelen te installeren. Het whitepaper is niet gericht op particulieren.
Het whitepaper biedt voldoende informatie
Het whitepaper bevat 17 bladzijden aan (naar mijn mening) waardevolle informatie. Je leest onder andere over de opwarming van de aarde, de afspraken tussen bedrijven en de overheid, de voordelen van zonnepanelen en de doelstellingen van de EU-landen voor de toekomst.
Inhoudsopgave
Een inhoudsopgave ontbreekt in het whitpaper. Dit is jammer want nu weet je als lezer niet wat je allemaal kan verwachten.
Afsluiting met call-to-action
Duidelijke call-to-action waarin de lezer een gratis adviesgesprek kan aanvragen via een button. Ook het telefoonnummer en e-mailadres zijn zichtbaar.
Design van het whitepaper
Het design van het whitepaper ziet er professioneel en overzichtelijk uit. Door de combinatie van tekst en visuele hulpmiddelen ziet het er aantrekkelijk uit. Ook leest het heel makkelijk doordat er niet teveel tekst op één pagina staat.
Conclusie
Al met al scoort het whitepaper erg goed. Het doel en de doelgroep zijn duidelijk voor de lezer. Daarnaast wordt er veel informatie over het onderwerp gegeven en is er een duidelijke call-to-action. Ook het design van het whitepaper is erg uitnodigend en professioneel. Het feit dat de inhoudsopgave ontbreekt is een verbeterpunt. Hierdoor weet de lezer wat hij/zij kan verwachten.
Whitepaper Voorbeeld 3: BDO - GDRP: Een pragmatische aanpak.
BDO Belgium is een bedrijf dat gespecialiseerd is in management consulting. Het whitepaper gaat over hoe bedrijven GDPR kunnen implementeren in hun bedrijf.
Het doel van het whitepaper is duidelijk
Het doel van het whitepaper is duidelijk, namelijk aangeven wat het belang is voor bedrijven van het implementeren van GDPR en een stappenplan hoe dit gedaan kan worden.
Het whitepaper is gericht op een specifieke doelgroep
BDO Belgium richt zich met dit whitepaper op bedrijven die GDPR nog niet geïnplementeerd hebben in hun bedrijf.
Het whitepaper biedt voldoende informatie
Het whitepaper heeft 9 pagina’s met veel nuttige en toepasbare informatie. Het stappenplan geeft duidelijk aan wat er bij welke stap gebeurt.
Inhoudsopgave
Er is geen aparte inhoudsopgave weergegeven. Wel staat er onder de korte inleiding een overzicht van het stappenplan die in het whitepaper behandeld wordt. Zo heb je als lezer al wel een idee waar het over gaat.
Afsluiting met call-to-action
Op de afsluitingspagina staat heel duidelijk omschreven waar het bedrijf andere organisaties mee kan helpen. Daaronder staan twee visitekaartjes weergegeven met contactinformatie. Er is geen call-to-action button aanwezig.
Design van het whitepaper
Erg professionele uitstraling. Door de witregels en de kopjes ziet het whitepaper er overzichtelijk uit. De stijl van het whitepaper sluit goed aan bij de stijl van het bedrijf. Het whitepaper heeft een mooie balans tussen tekst en visuele hulpmiddelen.
Conclusie
Duidelijke en specifieke whitepaper die zeker interessant is voor de betreffende doelgroep. De inhoudsopgave zou geoptimaliseerd kunnen worden om het de lezers nog makkelijker te maken.
Whitepaper voorbeeld 4: Embrace - In 7 stappen naar een succesvol social intranet
Dit whitepaper voorbeeld is geschreven door Embrace, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van een sociaal intranet. Het whitepaper is een stappenplan voor hoe je sociaal intranet succesvol inzet.
Het doel van het whitepaper is duidelijk
Het doel van dit e-book is kennis en ervaring delen met organisaties over hoe je een succesvol sociaal intranet ontwikkelt. Dit gebeurt aan de hand van 7 stappen.
Het whitepaper is gericht op een specifieke doelgroep
Het is duidelijk dat het e-book gericht is aan bedrijven die een sociaal intranet in hun bedrijf willen ontwikkelen. Dit zal dus de juiste leads binnenbrengen. Echter zou een intranet ebook voor een specifieke branche ook goed kunnen werken. Op hun website staan meerdere ebooks per branche, dus dat is goed!
Het whitepaper biedt voldoende informatie
Het e-book bevat een scala aan nuttige en toepasbare tips en informatie. Het stappenplan is zeer gedetailleerd en daardoor handig voor bedrijven die hier informatie over willen inwinnen.
Inhoudsopgave
Duidelijke inhoudsopgave!
Afsluiting met call-to-action
Hele mooie en duidelijke call-to-action. Niet alleen biedt het bedrijf een gratis demo van het intranet aan, ook promoot Embrace een heleboel andere e-books. Erg goed gedaan.
Design van het whitepaper
Professioneel design en goed leesbaar door de kopjes en tussenkopjes. Ook is het slim om klantinterviews toe te voegen, hierdoor oogt het betrouwbaarder. Door het kleurgebruik ziet het e-book er aantrekkelijk uit.
Conclusie
Een heel mooi en duidelijk e-book. Biedt veel toegevoegde waarde voor de doelgroep.
Whitepaper voorbeeld 5: Livechat service - Conversie
Dit whitepaper is gemaakt door het bedrijf LiveChatService. LiveChatService is een online dienstverlening op het gebied van livechats. Het whitepaper gaat over hoe je websitebezoekers zo goed mogelijk begeleid naar een aankoop.
Het doel van het whitepaper is duidelijk
Het doel is hier niet meteen duidelijk. het enige dat bekend is, is dat de whitepaper gaat over conversiepercentages verhogen. Maar er wordt niet meteen duidelijk in het whitepaper hoe dat gedaan kan worden.
Het whitepaper is gericht op een specifieke doelgroep
Ook de doelgroep van het whitepaper is naar mijn mening onduidelijk. LiveChatService richt zich op bedrijven met een website. Maar daaronder vallen tegenwoordig bijna alle bedrijven. Of het bedrijf zich richt of B2B of B2C is niet beschreven en ook is het onbekend of het bedrijf zich op een specifieke branche richt.
Het whitepaper biedt voldoende informatie
Het whitepaper is niet heel uitgebreid, maar het bevat veel nuttige informatie. Het whitepaper wordt ook ondersteund door onderzoeksresultaten, waardoor de inhoud sterk overkomt.
Inhoudsopgave
Een inhoudsopgave ontbreekt helaas in dit whitepaper. Het is handig om deze wel toe te voegen, zo weet de lezer namelijk wat hij/zij kan verwachten van je whitepaper.
Afsluiting met call-to-action
Een call-to-action ontbreekt in het whitepaper. Dit is een verbeterpunt voor volgende whitepapers. Met een call-to-action button nemen jou potentiële klanten namelijk sneller de volgende stap omdat deze al wordt aangegeven.
Design van het whitepaper
Door het overzichtelijke en rustige design van het whitepaper leest het erg makkelijk. En het gebruik van visuele elementen in het whitepaper zorgt ervoor dat het aantrekkelijker wordt. Een nadeel is dat de verschillende whitepapers geen eigen landingspagina hebben.
Conclusie
Inhoudelijk is het whitepaper prima en ook het design is mooi. Het doel en de doelgroep kunnen daarentegen beter worden aangegeven om de juiste doelgroep aan te trekken. Het zou van waarde zijn om een inhoudsopgave en een call-to-action toe te voegen aan het whitepaper.
Meer B2B Leads realiseren met whitepaper marketing?
Zoals je hebt gelezen, kunnen whitepapers veel voor jouw bedrijf betekenen. Je kunt jezelf ermee profileren en tegelijkertijd een grote boost geven aan jouw B2B leadgeneratie resultaten.
Nu klinkt dit allemaal heel gemakkelijk, maar hoe pak je dit nou aan? Hoe kom je op een relevant en goed aansluitend onderwerp? Hoe positioneer je het whitepaper voor maximale impact? Via welke kanalen ga je het promoten? Dit zijn allemaal belangrijke factoren voor een succesvol gebruik van whitepapers.
Ook weten hoe jij een succesvolle whitepaper marketing campagne neerzet?
Vraag een gratis B2B marketingadvies aan en ontdek hoe jij meer leads realiseert met whitepapers!