75% van de B2B bedrijven in Nederland zien hun ROI binnen 1 jaar toenemen na het starten met marketing automation. 44% zelfs al binnen 6 maanden. Dat is bekend gemaakt tijdens het Futurizz Digital Marketing Congress. Marketing automation kan naast een verhoogde ROI ook voor meer gekwalificeerde leads en een hogere omzet zorgen.
Maar hoe moet je nu starten met marketing automation zodat jij ook zulke resultaten kunt boeken? In dit blog lees je aan de hand van 6 tips hoe jij kan starten met marketing automation.
Voordat je begint met marketing automation moet je jezelf afvragen wat je met marketing automation wilt bereiken en welk budget je daarvoor beschikbaar wilt stellen. Op basis daarvan kies je welke marketing automation software daar het beste bij past. De verschillende marketing automation software pakketten hebben namelijk andere functionaliteiten en elke aanbieder heeft aan zijn software een ander prijskaartje hangen.
6 tips voor het starten met marketing automation:
Tip 1: Zorg dat je je essentiële zaken op orde hebt.
Verzamel de gegevens die je nodig hebt. Let wel op dat je enkel de opt-in e-mailadressen bij elkaar zoekt. Opt-in e-mailadressen zijn e-mailadressen waarvan de eigenaren toestemming hebben gegeven om bepaalde mailings te ontvangen. Doe je dit niet, dan komen jouw mailings hoogstwaarschijnlijk in de spamfolder van de ontvangers terecht.
Verzamel ook je gecreëerde content zoals whitepapers en blogs en bewaar deze in 1 bestand zodat je dit makkelijk terug kan vinden. Denk na over kansrijke mogelijkheden op basis van jouw sterke kanten.
Zodra je deze zaken op orde hebt, kun je beginnen met de eerste e-mail automation.
Tip 2: Zorg voor alignment tussen de marketing- en salesafdeling.
Koppel je marketing automation software aan je CRM-systeem. Dat maakt het mogelijk om notificaties te sturen naar de salesafdeling zodra een lead door deze partij opgepakt kan worden.
Plan als marketingafdeling een afspraak in met de salesafdeling. Hier leg je uit wat precies de voordelen en mogelijkheden van marketing automation zijn. Stel vervolgens vast wanneer een lead een MQL of een SQL is. Vraag ook aan de salesafdeling aan welke eisen een lead moet voldoen voordat sales deze leads willen oppakken.
Leg de afspraken hierover vast en zorg dat dit voor beide partijen duidelijk is.
Wanneer de marketing- en salesafdeling al in een vroeg stadium samenwerken, zitten de afdelingen al vanaf het begin op 1 lijn. Hierdoor kan marketing automation effectiever en efficiënter ingezet worden. Dit zal leiden tot betere resultaten.
Een voorbeeld van onderscheid tussen de verschillende fasen zie je in de afbeelding hieronder.
Tip 3: Stel een team samen dat zich bezig gaat houden met marketing automation.
Voordat je gaat starten met marketing automation, is het belangrijk om een team samen te stellen dat zich gaat ontfermen over marketing automation. Het is aan te raden om mensen te kiezen met verschillende skills die hiervoor ingezet kunnen worden.
Denk hierbij onder andere aan een strategisch persoon die goed is in het opstellen van meetbare doelen. Ook is het handig om iemand die verstand heeft van ICT te betrekken bij het implementeren van marketing automation. Deze persoon kan de software installeren en koppelen met andere programma’s, zoals het CRM-systeem.
Tip 4: Zet een eerste test-automation op.
Hou het bij het opzetten van deze eerste automation simpel. Met deze test-automation ontdek je de basiselementen en functionaliteiten van de software. Zo leer je over de oneindige mogelijkheden van marketing automation software.
Zoek met de test-automation uit wat voor jou wel en niet goed werkt.
Op basis van deze test-automation kun je nieuwe automations opzetten of de huidige bijstellen. Blijf net zolang bijstellen totdat de automation het gewenste resultaat oplevert.
In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een eenvoudige automation van ActiveCampaign.
Hoe zet je een automation op?
Voordat je start met het opzetten van een automation moet je jezelf afvragen wat je ermee wilt bereiken. Stel daarom eerst een doel op voor de automation. Bepaal daarna op welk segment je je wilt richten met de automation. Dus voor wie is het bedoeld? Vervolgens ga je templates maken voor de e-mails die je wilt versturen en voor de landingspagina. Daarna kan je beginnen met het bedenken en schrijven van content voor in de e-mails en de landingspagina. Tot slot begin je met het opzetten van de automation. Dit doe je door simpelweg de stappen te volgen in de marketing automation software.
Dus:
- Stel het doel van de automation vast.
- Bepaal op wie je je richt met de automation.
- Maak templates voor e-mails en de landingspagina.
- Bedenk en schrijf content voor de e-mails en de landingspagina.
- Zet de automation op.
Tip 5: Bijsturen en optimaliseren van de automation.
Het grote voordeel van marketing automation software is dat alles wat je ermee doet meetbaar is. Je ziet daardoor direct of je je doel hebt gehaald of niet. Daardoor is het ook mogelijk om te achterhalen waar in de automation het niet goed is gegaan.
Analyseer de resultaten grondig en kom erachter waar je de automation moet bijsturen.
Het is zeer waarschijnlijk dat je eerste automation niet meteen goed werkt. Maar geen zorgen, dit is normaal als je net begint! Door telkens de automation bij te stellen en te optimaliseren zorg je ervoor dat deze steeds beter werkt. Ons advies is om minstens 1 keer per maand te analyseren en bij te sturen. Vaker kan natuurlijk ook.
Tip 6: Profiteer van de resultaten
Bijna de helft van de bedrijven die marketing automation software hebben geïmplementeerd, zien binnen een half jaar al een positieve ROI. Het totaalrendement van deze bedrijven is met gemiddeld 28% erg groot!
Ook wanneer je nog niet veel ervaring hebt en je hebt een lange verkoopcyclus, dan is het heel goed mogelijk om positief rendement te behalen. Zolang je maar een duidelijk en meetbaar doel voor ogen hebt en je je vasthoudt aan dit doel. 75% van de bedrijven zien binnen 1 jaar na het starten met marketing automation software een toename van hun ROI.
Starten met marketing automation lijkt ineens niet meer zo moeilijk toch?
En dat is het ook niet! Zorg er alleen voor dat je vaststelt wat je met marketing automation wilt bereiken voordat je dergelijke software aanschaft. Op basis van je gekozen doelen kun je marketing automation software vergelijken en aanschaffen.
Zorg vervolgens dat het marketing- en salesteam op één lijn zitten en dat voor beide duidelijk is wie de lead op welk moment oppakt.
En analyseer de automations die je hebt opgezet en blijf dit ook doen. Je zult zien dat je keer op keer betere resultaten zult boeken.
De sleutel tot succes?
Begin klein en hou het simpel! Zorg dat je de essentiële zaken op orde hebt en probeer het gewoon. Je leert hierdoor snel met de software omgaan en je zult zien dat je met kleine stappen al snel grote prestaties kunt behalen.
Onthoud wel: marketing automation software is een hulpmiddel. Dergelijke technologie is niet leidend, maar ondersteunend aan je online marketinginspanningen.
Meer weten?
Wil jij meer weten over marketing automation? Lees dan hier wat de belangrijkste functionaliteiten van marketing automation zijn. Of ontdek de 7 voordelen van marketing automation.
Persoonlijk advies
Wil je liever persoonlijk advies voor jouw onderneming? Vraag dan een gratis consult aan bij Team Digitaal en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.